PÅ TUR I BILPARKEN: Frp-leder Sylvi Listhaug med familiens tre amerikanerne i oppkjørselen. Hun ønsker seg tre til.Foto: PRIVAT
10-punktsjekken med Sylvi Listhaug:
Sylvi drømmer om tre amerikanere til
Frp-leder Sylvi Listhaugs private bilpark vil by statsministerbilen på tøff konkurranse om plass og oppmerksomhet hvis hun 8. september skulle bli utropt som vinner av stortingsvalget.
Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gang: Frp-leder Sylvi Listhaug.
Sylvi Listhaug og ektemannen Espen Espeset er åpenbart lidenskapelig opptatt av amerikanske biler. På tunet foran familiens hus og garasje i Oslo, viser Frp-lederen frem sine tre fossildrevne fremkomstmidler: Cadillac Escalade ESV 2017-modell, Cadillac BLS 2006-modell, Chevrolet Camaro ZL1 2012-modell – alle kjøpt brukt.
Samtidig røper Sylvi ved sitt svar på spørsmål 10 i «10-punktsjekken», at hun drømmer om flere av samme sort – vel å merke eldre modeller: Cadillac Eldorado 1959 …
Sylvi Listhaug (47)
Leder i Fremskrittspartiet og partiets parlamentariske leder siden mai 2021. Statsministerkandidat hvis borgerlig side vinner valget 8. september.
Fem statsrådsposter i Erna Solbergs tidligere regjering: Landbruks- og matminister 2013–2015, innvandrings- og integreringsminister 2015–2018, justis-, beredskaps- og innvandringsminister fra januar til mars 2018, eldre- og folkehelseminister fra mai til desember 2019 og olje- og energiminister fra desember 2019 til januar 2020.
Medlem av Fremskrittspartiets sentralstyre siden 2005. Listhaug var byråd med ansvar for pleie- og omsorgstjenesten, sosialtjenesten, rusomsorgen og barnevernet i Oslo 2006–2011. Ved stortingsvalget 2017 var hun Fremskrittspartiets førstekandidat i Møre og Romsdal, og ble valgt inn på fast plass.
Tre barn sammen med ektemannen Espen Espeset, som også er Frp-politiker.
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?
– Vi kjører totalt 35.000 kilometer per år. Siden vi også har en sesongbil, varierer kostnadene gjennom året. Vi bruker mye penger på bil, fordi gutta hjemme er opptatt av dette. Regjeringens avgiftspolitikk gjør bilkjøp og bilhold unødig dyrt i Norge, og Støres regjering har denne stortingsperioden gjeninnført bilisten som sin avgiftspolitiske melkeku.
CO2-avgiften er økt på toppen av allerede ekstremt høye drivstoffpriser, men særlig er kjøpsavgiften blitt økt. Dette har rammet ladbare biler, der enkeltmodeller har fått avgiftsøkninger på mer enn 200.000 kroner. Videre har man også innført kjøpsavgift på elbil. Fremskrittspartiet vil redusere kjøpsavgiften på bil ved å fjerne vektkomponenten. Vi vil fjerne veibruksavgiften på drivstoff og redusere omsetningskravet for biodrivstoff. Begge deler vil bidra til å redusere pumpeprisen på bensin og diesel.
– Jeg vil oppfordre alle til å bruke sin markedsmakt og fylle drivstoff når prisene er lave dersom man har muligheten til det. Frp kjempet i flere år alene om å kreve tilgang på etanolfri bensin 98 oktan. I år ble det flertall på Stortinget, men gjennomføringen er i det blå.
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?
– Det er viktig med jevnlig vask av bilen, særlig gjennom vinterperioden. Vi har stort sett kjøpt bruktbil. Dermed blir verditapet på bilen lavere. Vi har hatt elbil, men ble lei av lading og planlegging med tanke på lading.
Hvordan gjør du vedlikehold? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte?
– Vasker gjerne bilene selv, og gjør det nok oftere på vinterstid. De blir også kjørt i maskinvask ganske ofte.
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– Kjører både pigg- og piggfritt på vinteren. Andelen piggdekk har blitt for lav flere steder i landet, noe som er en sikkerhetsutfordring. Et viktig bidrag her vil være å få fjernet piggdekkavgiften som flere byer har. Folk skal ha frihet til å velge dekk selv. Jeg liker best å skifte dekk for egen hånd, og oppbevarer også dekkene hjemme.
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid mener du bilen din bør ha?
– Det viktigste er bilens generelle tilstand. Biler skal kunne vare lenge, med nødvendig vedlikehold.
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?
– Parkerer inne, noe som er særlig viktig vinterstid.
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din må ha? Hva lytter du til i bilen?
– Hører på både nyheter og musikk når jeg kjører. Det går mye i countrymusikk. Jeg kan greie meg uten det meste, men om vinteren er oppvarming nødvendig.
Annonse
SYLVIS TRIO: Sylvi Listhaug i døra på familiens Chevrolet Camaro ZL1 2012-modell, med en Cadillac BLS 2006-modell i midten og en Cadillac Escalade ESV 2017-modell bak.Foto: PRIVAT
BMW-tap
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Bilene er svarte og grå, og det meste kan gå.
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– En dieselmodell fra BMW fikk større verditap enn forventet.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Chevrolet Camaro førstegenerasjon 1967–1969, Cadillac Eldorado 1959, Classic Mustang 1965–66. Da ville jeg hatt en pen samling med gamle amerikanske biler.