HOLDER PÅ ID-EN: Da Alexander Bonsaksen valgte å avslutte hockeykarrieren, var han på sin femte ID-modell som sponsorbil – og kjøpte ut bilen som brukt.Foto: SILJE NORENDAL
10-punktsjekken med Alexander Bonsaksen:
– Hvis de sier «du må bytte dekk», da gjør vi det
Småbarnsfar Alexander «Bonsa» Bonsaksen (38) benytter kjellerboden til moren sin på Lambertseter som dekkhotell. Den tidligere ishockey-proffen er fortsatt usikker på om hun har fått tilbake pengene han lånte til kjøp av sin første bil – som brått ble «null verdt» i nærkontakt med bussen ved Vålerenga Vertshus.
Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gang: Hockeyhelten Alexander Bonsaksen.
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?
– Vi måtte ha en firehjulstrekker da vi for to år siden flyttet hit hvor vi nå bor, der det ville ha vært galskap med bakhjulstrekk. Før denne, VW ID.5 GTX, hadde vi ID.3, ID.4, ID.4 GTX og ID.5. Det var sponsorbiler gjennom en avtale med bilfirmaet Erik Arnesen. Da det ble kjøpt opp av Møller Bil, falt avtalen bort – og dermed kjøpte vi GTX 2023-modellen som bruktbil. Vi fikk prutet prisen fra 460.000 til 420.000. Det var veldig bra. Den hadde gått 20.000, nå har den gått 40.000. Det vil si at vi kjører rundt 10.000 kilometer i løpet av ett år.
Alexander Bonsaksen (38)
Spilte for moderklubben Vålerenga da han avsluttet karrieren som profesjonell ishockeyspiller etter forrige sesong. Har spilt 85 offisielle VM/OL-landskamper for Norge, hvorav tre OL-turneringer. Har spilt for klubblag i Sverige, Finland og Tyskland.
Satser i samarbeid med blant annet bestekameraten Mats Zuccarello (Minnesota Wild i NHL) og hans bror Fabian på klesmerket Wardrobe Essentials. Har også etter fire måneder pappapermisjon begynt å jobbe fulltid for event-byrået JCP (Just Cruzin’ Production).
Forlovet med tidligere snowboardstjerne Silje Norendal (32). Paret har to døtre, Nicoline (1) og Bianca (4). Familien bor på Bækkelagshøgda i Oslo, «rett etter Ekebergsletta».
Utgiftene til bompasseringer ligger på rundt 1000 kroner per måned. Forsikringen er av standardtypen, 12.000 til 13.000 i året. Hvis jeg sjekker «bilbruk» i nettbanken, varierer utgiftene veldig, fra 1500 til 3000 per måned for parkering og bompasseringer og slikt. Vi lader hjemme. Det koster nesten ingenting.
Min første bil var en brukt rød Golf, som jeg fikk til 18-årsdagen min. Den kostet 60.000 kroner, som jeg lånte av mora mi. Jeg hadde øvelseskjørt til treninga siden jeg var 16, og dro til Voss da jeg skulle ta førerkortet. En i familien hadde kjøreskole der, den heter fortsatt «Bonsaksen Trafikkskule». Jeg tok alt i «fast track» – inkludert oppkjøringen – i løpet av 24 timer. Da var jeg temmelig stolt.
Fire år senere flyttet jeg til Sverige for å spille ishockey, og fikk bil der. Søstera mi fikk låne Golfen. En dag mottok jeg et bilde. Jeg forsto ikke umiddelbart hva det forestilte. Men det var Golfen, som vrak. Søstera mi hadde kjørt ut fra der Vålerenga Vertshus ligger ved Strømsveien, og der kom bussen – og der satt bilen i trappa på motsatt side. Det gikk bra med henne. Hjernerystelse. Men Golfen var med ett null verdt.
I Rögle (svensk klubb) kjørte jeg Skoda, i Finland stasjonsvogn. Mercedes da jeg spilte i Tyskland. Den hadde bilde av et stort biffstykke over hele panseret, fordi den lokale restauranten var sponsor av klubben jeg spilte i. Den bilen så helt jævlig ut. En sommer da jeg var hjemme, fikk jeg låne en Skoda Fabia. Den hadde så mange hestekrefter som det lot seg gjøre i en så liten bil. Det var som å kjøre gokart.
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?
– Vi har vært bevisst på å velge elbil, fordi det er billigere enn bensin. Og som sagt firehjulstrekk, fordi vi trenger det. Det er mange små og bratte veier der vi bor. Rekkevidden på ID.5 GTX-en er perfekt når det gjelder å ta seg til Hafjell, der søstera mi har hytte og vi antakelig kommer til å kjøpe et eget sted.
Den er også romslig. Jeg tok med to barneseter for å teste hvor god plass det er til det, før vi bestemte oss for å kjøpe den. Ettersom dette er den andre bilen jeg faktisk eier, og alle de andre har vært sponsorbiler, har vi mye å gå på når det gjelder smart bilhold. Naboen og jeg har spleiset på en høytrykkspyler, men jeg vil ikke skryte av at jeg er god til å bruke den.
Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte?
– Jeg bruker vaskemaskin på bensinstasjoner og sjapper som foretar ut- og innvendig vask. Siste gang en på Lambertseter. Den får ikke godkjent. Men i fjor benyttet vi et firma som heter Noddi. De kommer hjem til deg med en ID. Buzz full av alt mulig utstyr for vask og rens, og da ble resultatet dødsbra.
Annonse
MED PÅ NOTENE: Som god tobarnsfar kan Alexander Bonsaksen sangene fra Hakkebakkeskogen forlengs og baklengs. Og skulle han ha glemt et refreng, er det ofte muligheter for oppfriskning når han kjører til eller fra barnehagen.Foto: SILJE NORENDAL
Dekkhotell hos mutter'n
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– Det er jo egentlig ikke et dekkhotell, men det fungerer som det: Kjellerboden til mutter'n på Lambertseter. Hun har god plass i boden. Med full familiebil er vi opptatt av sikkerhet og dermed gode dekk. Det er ikke noe man tuller med. Hvis forhandleren i forbindelse med servicene sier «du må bytte dekk», da gjør vi det. Det fulgte med nye vinterdekk da vi kjøpte denne bilen.
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid mener du bilen din bør ha?
– Det hadde vært én tidligere eier av ID.5 GTX-en, så det var ikke noe å tenke på. Jeg sjekket at den ikke hadde gått som demonstrasjonsvogn og sånne ting. Og den hadde standard utstyrspakke, som tilhengerfeste. Det er nødvendig for å kunne montere stativ for sykkel, når barna skal ha med seg sykkel over alt. Hun som er eldst, fikk sykkel nylig, uten støttehjul. Den må være med til hytta på Hafjell og sykkelbanen som er anlagt der. Nybilgarantien er fem år, ikke sant? Da tenker jeg umiddelbart at bilen vår bør vare fem år, eller at vi bruker den til den ikke går lenger. Vi har vært inne på tanken å kjøpe en bil til, eller at jeg kjøper en scooter. Det har å gjøre med logistikk. Kjøring til og fra jobb, til barnehave og så videre. For min del sparer jeg veldig mye tid ved å kjøre bil – eller scooter – til jobben, fremfor å bruke kollektivtransport.
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året?
– Vi har dobbelgarasje. Den ene siden huser en gym, den andre siden er avsatt til parkering for bil.
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din må ha? Hva lytter du til i bilen?
– Firehjulstrekk er viktig for fremkommeligheten og følelsen av sikkerhet, og selvfølgelig størrelsen. Kort sagt: plass og sikkerhet. Hvis det skulle gå galt, er det fint ikke å sitte i et bilsete som er på bakkenivå. Hengerfeste, sånn på sikt med tanke på transport av sykler og andre større ting.
Ekstrautstyr er ikke så viktig. De nye bilene kommer egentlig med alt du trenger. Og skal du legge til «alt», blir det veldig kostbart. Hvis jeg er alene i bilen, lytter jeg gjerne til podkaster eller radio – og så prater jeg mye i telefonen.
Er vi hele gjengen, går det i barnesanger. Da vi besøkte Dyreparken, var det «Kutoppen». Den er stor der. Og så er det «Hakkebakkeskogen», med sine 10 sanger. På vei til barnehaven rekker vi å spille en av dem.
Svart-hvitt
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Den er svart. Den første ID.3-en en form for grå farge. Ellers har ID-ene vært hvite og svarte.
Fabiaen jeg fikk låne den sommeren, fordi Skoda var sponsor av landslaget, var signalgrønn – eller typisk Skoda-grønn. Silje kjørte en gang Toyota, en liten sportsbil med fartsstriper og spoiler. Det utseendet sto absolutt ikke i stil med det som fantes under panseret på den. Den ville ikke vunnet et bilrace, for å si det sånn. Det fungerer oftest best med svart bil. Samtidig spørs det hvilken type bil du har. Svart er best på SUV, mens hvit kanskje passer best til Range Rover.
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– Dette er vår største investering i bil. Den dårligste jeg har gjort, må være Golfen. Min første bil. Den som endte som vrakgods i trappa ved Vålerenga Vertshus. Jeg kan ikke med sikkerhet si at jeg har betalt tilbake pengene jeg lånte av mutter'n for å kjøpe den.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Bilvalget vårt nå dreier seg om praktiske behov og små barn. Vi kommer ikke til å skaffe oss en ny før de blir større, så sant de ikke griser den i stykker. Jeg har vært så heldig å få kjøre mange typer biler: Ferrari, Porsche, Mercedes og Ford Mustang. På Rudskogen har jeg to ganger testet Porsche-modellene fra A til Å. Det var gøy. Angående bildrømmer, vil jeg si at Mercedes 300 SL er ganske rå. Og en eldre Porsche 911, med grønn Porsche-farge.