GODT KOMPROMISS: Erik Thorstvedt ville ha Polestar, kona ville ha Audi. Altså ble det Mercedes …

10-punktsjekken med Erik Thorstvedt:

«Det er lenge siden jeg har krasjet nå!»

Erik Thorstvedt har endelig skaffet seg bilmerket han drømte om som ung, da han med stor interesse finleste bilblader – og uten særlig suksess kastet seg på 1980-tallets bilimport-bølge.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gang: keeperlegende og TV-ekspert Erik Thorstvedt.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Vi har en Mercedes EQC. Det er vår første elbil, og vi er veldig fornøyd med den. Det er vel en 2021-årsmodell, kjøpt ny for fire år siden. Jeg tror vi kjører 12.000 til 15.000 kilometer i løpet av et år. Det går mest i korte turer. Ladeangst kan inntreffe i forbindelse med besøk som innebærer langkjøring. Etter at datteren vår (Leah, 19) fikk lappen, har vi forresten ikke sett så mye til bilen.

Erik Thorstvedt (62)

  • Spilte 97 A-landskamper og er regnet som Norges beste målvakt gjennom tidene. Sto i mål for London-klubben Tottenham Hotspur fra 1989 til 1996, da han ble tvunget til å legge opp på grunn av en ryggskade. Spilte før det for Viking, Eik Tønsberg, Borussia Mönchengladbach og IFK Göteborg.
  • Mangeårig ekspertkommentator på TV. Deltok i fjor i TV 2s realityprogram «Spillet». Ble for snart 20 år siden kjent som trener for «Tufte IL», TV Norges serie om det såkalte nerdelaget.
  • Gift (2001) med Siv Bore Thorstvedt, som han har to barn med. To barn fra tidligere ekteskap, Siv har en datter fra sitt første ekteskap. Sønnen Kristian Thorstvedt (26) spiller for italienske Sassuolo.

Vi lader bilen hjemme, og jeg antar at den koster 5000 kroner i måneden. Det er nok et nøkternt anslag. 

Bil koster gjerne mer enn man liker å tenke over. Men det ligger en frihet i å ha det. 

Vi hadde to biler en gang, for omtrent 13 år siden. Da ble vi enige om at vi kunne greie oss med én.

Smell på smell

Min første bil var en jeg fikk låne da jeg spilte for Eik Tønsberg og var i militæret på Trandum, og måtte pendle mellom Tønsberg og Trandum (155 kilometer). Den drakk mer olje enn bensin, og måtte ha påfyll (av olje) hele tiden. Jeg husker ikke om det var på vei fra Trandum eller Sessvollmoen (ved Gardermoen), vi byttet mellom de to stedene, men jeg fikk i alle fall snurr på bilen – det kan ha vært i møte med en trailer – og krasjet inn i autovernet. Det gikk greit, men det var ikke særlig stas å komme tilbake til Eik med krasjet bil.

Senere krasjet jeg i Tyskland, da jeg spilte der. Det var med en gedigen Volvo 740 Turbo, et slagskip av en bil. Datteren min satt i baksetet, og vindusruten slo inn over henne. Det gikk heldigvis bra. I Tyskland var det fri fart på motorveien, og Volvo-en hadde en knapp merket «Turbo» – som du bare trykket inn, og så … Jeg fikk den opp i 205 kilometer i timen.

Det er lenge siden jeg har krasjet nå. Ingen krasjer jo lenger. Det har vel å gjøre med ny teknologi og veiskiller og så videre. Alt er blitt mye sikrere.

NY, TAKK: – Sist jeg kjøpte bruktbil, må ha vært for 25 år siden. Jeg tror jeg aldri kommer til å gjøre det igjen, sier Erik Thorstvedt. Skjønt: – Å sparke litt i dekkene for å sjekke tilstanden, ser jo alltid proft ut.

Kompromiss

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Det er ofte slik at kona (Siv Bore Thorstvedt) og jeg ikke blir enige. I dette tilfellet ville hun ha en Audi e-tron, mens jeg syntes Polestar så ut til å være en fin bil. Dermed ble det et kompromiss, Mercedes-en.

Jeg har en sønn (Italia-proff Kristian, 26) som har en helt absurd Mercedes; en rå greie som koster en formue. Det er en fantastisk bil, som jeg har kjørt flere ganger. I sammenligning er vår Mercedes mer behagelig. Den bare durer av gårde. Hans er sportslig «satt opp». Bare lyden idet du starter – den er helt rå – koster en million. Det er mye motorvei i Italia, så det er bra å ha en bra bil.

Jeg er ikke det lenger, men jeg var utrolig bilinteressert da jeg bodde i Tyskland og England, der bil var billig. Jeg kjøpte bilblader og leste dem nøye. I England (spilte for Tottenham Hotspur 1989–1996) hadde jeg en Range Rover, som var sponset fra Norge. Det var en fantastisk bil, som vakte misunnelse blant de andre på laget.

Den gang var det en regel om at du etter å ha bodd fem år i utlandet, kunne ta bilen hjem tollfritt etter ett år. Da jeg ble skadet og valgte å flytte hjem, tok jeg med meg en gammel BMW – med rattet på høyre side (på grunn av venstrekjøring i England). Det medførte problemer når du skulle løse billett i parkeringshus. Jeg fikk råd om å selge den til et landpostbud. Det skjedde ikke, men jeg fikk solgt den til slutt.

Kona har av en eller annen grunn lagt prestisje i at bilen skal være fin. Hun legger sjelen sin å holde den ren og pen. Det tror jeg er lurt.

Sparke i dekkene

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall?

– Det hender den blir kjørt inn i vaskemaskin. Men den blir også vasket for hånd hjemme på gårdsplassen.

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring?

– Før ble de oppbevart på dekkhotell. Nå har vi funnet ut at vi kan sørge for det selv. De blir oppbevart hjemme i garasjen, der vi har et oppheng for dem. Jeg pleier å vaske dem på gårdsplassen før de blir hengt opp. Jeg pleide å bale med hjulbytte selv. Men det er jo noe tull å holde på med det, så den jobben er det andre som gjør.

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper/har kjøpt bruktbil? Og hvor lang levetid mener du bilen din bør ha?

– Sist jeg kjøpte bruktbil, må ha vært for 25 år siden. Jeg tror jeg aldri kommer til å gjøre det igjen. Sparke litt i dekkene for å sjekke tilstanden, ser jo alltid proft ut. Nå er det mye lettere enn før å finne ut av heftelser og sånn. Det er bare å gå på nettet.

Jeg tror ikke jeg har hatt flere enn 10 biler totalt. Det er ingen grunn til å bytte bilen vi har nå. Jeg er villig til å kjøre den i senk.

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året?

– Den står parkert i garasjen, der vi har et ladepunkt. Det hender vi glemmer å kjøre den inn i garasjen, men ni av ti ganger står den innendørs.

Hurra for pip-pip

Er det én, eller flere, bruks- og nytteegenskaper du føler at bilen din må ha, og som du har lært å sette ekstra pris på etter at du har begynt å bruke dem? Hva lytter du og kona til i bilen?

– Det er det sikkert, hvis jeg først blir klar over at de fins. De nye bilene inneholder så veldig mange forskjellige nyttegjenstander. Så mange at man har vanskelig for å forstå det. Folk bruker stort sett cruisekontroll uansett. Den er behagelig å ha med tanke på jevn fart over lengre strekninger. Men det hender, når jeg kjører langt, at jeg tar meg selv i ikke å ha brukt den.

Det er veldig, veldig bra med alle «pip-pip» og instrumenter som kan justere kjøringen. For eksempel blinkende rødt lys i speilet når det kommer en bil opp på siden av din. Og funksjonen som gjør at bilen automatisk holder fartsgrensen.

Der er mange ting som er bra, hvis man bruker tid på å sette seg inn i dem.

Tilhengerfeste? Ja, jeg har henger.

I bilen lytter jeg til musikk, eller podkaster på lengre turer. Kona liker ikke min musikksmak, så når vi er sammen i bilen, hører vi på det hun ønsker. Det hender også at jeg hører på låter jeg er spesielt opphengt i, på Spotify.

Men altså bare når jeg er alene i bilen.

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Den er vel en form for svart. Jeg velger å tro at kona og jeg var enige om fargen. Av og til ser jeg overraskende fargevalg, blant annet har jeg sett en bil med en slags beige farge. Den var faktisk fin. Noen blå er også fine. Blå metallic; men metallic fins kanskje ikke lenger?

Lys grønn er jeg derimot usikker på. Den skal det litt guts til å ha på bilen.

Hakeslepp

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Midt på 1980-tallet var vi noen kompiser som hadde ambisjoner om å starte import av biler til Norge fra Tyskland. Vi var veldig bilinteresserte. Jeg husker jeg ble stående utenfor en BMW-forretning i Tyskland, med hakeslepp. Porsche 928, den var helt vill. I Spurs hadde klubbens formann en Monaco-registrert Aston Martin kabriolet …

Det er mulig de (kompisene) husker det annerledes, men det var snakk om én bil som vi skulle ta på import. Hvilken type, har jeg kun en vag anelse om. Så – dårlig bilinvestering; det var vel den.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Da jeg var ung, var det Mercedes som gjaldt. Audi og BMW yppet seg, men jeg tenkte «en dag: Mercedes» - og nå er den i boks. Jeg kan gjerne også si Aston Martin. Og så er det Ferrari og Maserati. Jeg har vært i Ferrari-museet i Maranello, der det står utstilt utrolig mange fine biler. Ferrari er kanskje ikke lenger like gode som før i Formel 1, men det er liksom Ferrari som gjelder. Jeg ser ofte Formel 1-løp og har alltid vært interessert i det. Jeg husker hvor jeg var da (Ayrton) Senna døde. (Han døde på Imola-banen i Italia 1. mai 1994, red. anm.)

Powered by Labrador CMS