GODT KOMPROMISS: Erik Thorstvedt ville ha Polestar, kona ville ha Audi. Altså ble det Mercedes …Foto: PRIVAT
10-punktsjekken med Erik Thorstvedt:
«Det er lenge siden jeg har krasjet nå!»
Erik Thorstvedt har endelig skaffet seg bilmerket han drømte om som ung, da han med stor interesse finleste bilblader – og uten særlig suksess kastet seg på 1980-tallets bilimport-bølge.
Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gang: keeperlegende og TV-ekspert Erik Thorstvedt.
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser
regnestykket ut?
– Vi har en Mercedes EQC. Det er vår første elbil, og vi er
veldig fornøyd med den. Det er vel en 2021-årsmodell, kjøpt ny for fire år
siden. Jeg tror vi kjører 12.000 til 15.000 kilometer i løpet av et år. Det går
mest i korte turer. Ladeangst kan inntreffe i forbindelse med besøk som
innebærer langkjøring. Etter at datteren vår (Leah, 19) fikk lappen, har vi
forresten ikke sett så mye til bilen.
Erik Thorstvedt (62)
Spilte 97 A-landskamper og er regnet som Norges beste målvakt
gjennom tidene. Sto i mål for London-klubben Tottenham Hotspur fra 1989 til
1996, da han ble tvunget til å legge opp på grunn av en ryggskade. Spilte før
det for Viking, Eik Tønsberg, Borussia Mönchengladbach og IFK Göteborg.
Mangeårig ekspertkommentator på TV. Deltok i fjor i TV 2s
realityprogram «Spillet». Ble for snart 20 år siden kjent som trener for «Tufte
IL», TV Norges serie om det såkalte nerdelaget.
Gift (2001) med Siv Bore Thorstvedt, som han har to barn
med. To barn fra tidligere ekteskap, Siv har en datter fra sitt første
ekteskap. Sønnen Kristian Thorstvedt (26) spiller for italienske Sassuolo.
Vi lader bilen hjemme, og jeg antar at den koster 5000
kroner i måneden. Det er nok et nøkternt anslag.
Bil koster gjerne mer enn man
liker å tenke over. Men det ligger en frihet i å ha det.
Vi hadde to biler en
gang, for omtrent 13 år siden. Da ble vi enige om at vi kunne greie oss med én.
Smell på smell
Min første bil var en jeg fikk låne da jeg spilte for Eik
Tønsberg og var i militæret på Trandum, og måtte pendle mellom Tønsberg og
Trandum (155 kilometer). Den drakk mer olje enn bensin, og måtte ha påfyll (av
olje) hele tiden. Jeg husker ikke om det var på vei fra Trandum eller
Sessvollmoen (ved Gardermoen), vi byttet mellom de to stedene, men jeg fikk i
alle fall snurr på bilen – det kan ha vært i møte med en trailer – og krasjet
inn i autovernet. Det gikk greit, men det var ikke særlig stas å komme tilbake
til Eik med krasjet bil.
Senere krasjet jeg i Tyskland, da jeg spilte der. Det var
med en gedigen Volvo 740 Turbo, et slagskip av en bil. Datteren min satt i
baksetet, og vindusruten slo inn over henne. Det gikk heldigvis bra. I Tyskland
var det fri fart på motorveien, og Volvo-en hadde en knapp merket «Turbo» – som
du bare trykket inn, og så … Jeg fikk den opp i 205 kilometer i timen.
Det er lenge siden jeg har krasjet nå. Ingen krasjer jo
lenger. Det har vel å gjøre med ny teknologi og veiskiller og så videre. Alt er
blitt mye sikrere.
Annonse
NY, TAKK: – Sist jeg kjøpte bruktbil, må ha vært for 25 år siden. Jeg tror jeg aldri kommer til å gjøre det igjen, sier Erik Thorstvedt. Skjønt: – Å sparke litt i dekkene for å sjekke tilstanden, ser jo alltid proft ut.
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har
gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd
deler du gjerne om smart bilhold?
– Det er ofte slik at kona (Siv Bore Thorstvedt) og jeg ikke
blir enige. I dette tilfellet ville hun ha en Audi e-tron, mens jeg syntes
Polestar så ut til å være en fin bil. Dermed ble det et kompromiss,
Mercedes-en.
Jeg har en sønn (Italia-proff Kristian, 26) som har en helt
absurd Mercedes; en rå greie som koster en formue. Det er en fantastisk bil,
som jeg har kjørt flere ganger. I sammenligning er vår Mercedes mer behagelig.
Den bare durer av gårde. Hans er sportslig «satt opp». Bare lyden idet du
starter – den er helt rå – koster en million. Det er mye motorvei i Italia, så
det er bra å ha en bra bil.
Jeg er ikke det lenger, men jeg var utrolig bilinteressert
da jeg bodde i Tyskland og England, der bil var billig. Jeg kjøpte bilblader og
leste dem nøye. I England (spilte for Tottenham Hotspur 1989–1996) hadde jeg en
Range Rover, som var sponset fra Norge. Det var en fantastisk bil, som vakte
misunnelse blant de andre på laget.
Den gang var det en regel om at du etter å ha bodd fem år i
utlandet, kunne ta bilen hjem tollfritt etter ett år. Da jeg ble skadet og
valgte å flytte hjem, tok jeg med meg en gammel BMW – med rattet på høyre side
(på grunn av venstrekjøring i England). Det medførte problemer når du skulle
løse billett i parkeringshus. Jeg fikk råd om å selge den til et landpostbud.
Det skjedde ikke, men jeg fikk solgt den til slutt.
Kona har av en eller annen grunn lagt prestisje i at bilen
skal være fin. Hun legger sjelen sin å holde den ren og pen. Det tror jeg er
lurt.
Sparke i dekkene
Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller
vaskehall?
– Det hender den blir kjørt inn i vaskemaskin. Men den blir
også vasket for hånd hjemme på gårdsplassen.
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring?
– Før ble de oppbevart på dekkhotell. Nå har vi funnet ut at
vi kan sørge for det selv. De blir oppbevart hjemme i garasjen, der vi har et
oppheng for dem. Jeg pleier å vaske dem på gårdsplassen før de blir hengt opp. Jeg
pleide å bale med hjulbytte selv. Men det er jo noe tull å holde på med det, så
den jobben er det andre som gjør.
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper/har
kjøpt bruktbil? Og hvor lang levetid mener du bilen din bør ha?
– Sist jeg kjøpte bruktbil, må ha vært for 25 år siden. Jeg
tror jeg aldri kommer til å gjøre det igjen. Sparke litt i dekkene for å sjekke
tilstanden, ser jo alltid proft ut. Nå er det mye lettere enn før å finne ut av
heftelser og sånn. Det er bare å gå på nettet.
Jeg tror ikke jeg har hatt flere enn 10 biler totalt. Det er
ingen grunn til å bytte bilen vi har nå. Jeg er villig til å kjøre den i senk.
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året?
– Den står parkert i garasjen, der vi har et ladepunkt. Det
hender vi glemmer å kjøre den inn i garasjen, men ni av ti ganger står den
innendørs.
Er det én, eller flere, bruks- og nytteegenskaper du
føler at bilen din må ha, og som du har lært å sette ekstra pris på etter at du
har begynt å bruke dem? Hva lytter du og kona til i bilen?
– Det er det sikkert, hvis jeg først blir klar over at de
fins. De nye bilene inneholder så veldig mange forskjellige nyttegjenstander.
Så mange at man har vanskelig for å forstå det. Folk bruker stort sett
cruisekontroll uansett. Den er behagelig å ha med tanke på jevn fart over
lengre strekninger. Men det hender, når jeg kjører langt, at jeg tar meg selv i
ikke å ha brukt den.
Det er veldig, veldig bra med alle «pip-pip» og instrumenter
som kan justere kjøringen. For eksempel blinkende rødt lys i speilet når det
kommer en bil opp på siden av din. Og funksjonen som gjør at bilen automatisk holder
fartsgrensen.
Der er mange ting som er bra, hvis man bruker tid på å sette
seg inn i dem.
Tilhengerfeste? Ja, jeg har henger.
I bilen lytter jeg til musikk, eller podkaster på lengre
turer. Kona liker ikke min musikksmak, så når vi er sammen i bilen, hører vi på
det hun ønsker. Det hender også at jeg hører på låter jeg er spesielt opphengt
i, på Spotify.
Men altså bare når jeg er alene i bilen.
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og
hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Den er vel en form for svart. Jeg velger å tro at kona og
jeg var enige om fargen. Av og til ser jeg overraskende fargevalg, blant annet har jeg sett en bil med en slags beige farge. Den var faktisk fin. Noen blå er
også fine. Blå metallic; men metallic fins kanskje ikke lenger?
Lys grønn er jeg derimot usikker på. Den skal det litt guts
til å ha på bilen.
Hakeslepp
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og
hvorfor ble den så gal?
– Midt på 1980-tallet var vi noen kompiser som hadde
ambisjoner om å starte import av biler til Norge fra Tyskland. Vi var veldig
bilinteresserte. Jeg husker jeg ble stående utenfor en BMW-forretning i
Tyskland, med hakeslepp. Porsche 928, den var helt vill. I Spurs hadde klubbens
formann en Monaco-registrert Aston Martin kabriolet …
Det er mulig de (kompisene) husker det annerledes, men det
var snakk om én bil som vi skulle ta på import. Hvilken type, har jeg kun en vag
anelse om. Så – dårlig bilinvestering; det var vel den.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva
slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Da jeg var ung, var det Mercedes som gjaldt.
Audi og BMW yppet seg, men jeg tenkte «en dag: Mercedes» - og nå er den i boks.
Jeg kan gjerne også si Aston Martin. Og så er det Ferrari og Maserati. Jeg har
vært i Ferrari-museet i Maranello, der det står utstilt utrolig mange fine
biler. Ferrari er kanskje ikke lenger like gode som før i Formel 1, men det er
liksom Ferrari som gjelder. Jeg ser ofte Formel 1-løp og har alltid vært
interessert i det. Jeg husker hvor jeg var da (Ayrton) Senna døde. (Han døde på Imola-banen
i Italia 1. mai 1994, red. anm.)