LYKKEN I LIVET: Knut Christian Hallan har importert nær 300 Morgan-biler til Norge.Foto: PRIVAT
10-punktsjekken med Knut Christian Hallan:
«Livet er for kort til å kjøre kjedelig bil»
Knut Christian Hallan er kjent for livslang kjærlighet til erkebritiske Morgan-biler. Den svært aktive pensjonisten sitter imidlertid mest bak rattet i sin 13 år gamle Audi A6 Allround, som han kaller «lysorgelet» og mener er en drøm å kjøre.
Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gang: Tidligere rallykjører og Morgan-importør Knut Christian Hallan.
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden, og hvordan ser regnestykket ut når det gjelder forsikring, bompenger og drivstoff – fyller du bevisst med hensyn til variasjoner i pris?
Knut Christian Hallan (78)
Bosatt i Son, rett sør for Oslo ved Oslofjorden i Akershus fylke. Fra stuen i huset sitt kan han gjennom et glassgulv se ned på noen av sine privateide biler, samt en håndfull bensinpumper og kjøredresser fra karrieren som rallykjører. Har deltatt i Rally Monte Carlo 16 ganger. Kjørte i sin tid til og fra jobben i en (åpen) Morgan et helt år – gjennom alle årstider – totalt cirka 20.000 kilometer.
Hadde agenturet for og importerte nær 300 biler av merket Morgan, en av de siste familieeide bilfabrikkene i verden, etablert i Malvern i Worcestershire i England i 1909. For få år siden ble Morgan kjøpt opp av et italiensk investeringsselskap. Morgan-familien har nå kun en liten eierandel i selskapet.
Hallans Morgan-biler i privat eie har egennavn, som Peter og Charles – oppkalt etter medlemmer av Morgan-familien. Ifølge et portrettintervju i Aftenposten for seks år siden vedgikk Hallan at hans favoritt-Morgan er den røde Plus 4 Flat Rad fra 1953. Den er og var en vinner under tilnavnet «Hellum-raceren». Opprinnelig brukt til israce på frosne innsjøer med to centimeter lange pigger i hjulene. Hallan har solgt den til sin sønn Christian «for en krone og seks gårdsegg».
Knut Christian Hallan er også en lidenskapelig seiler og har i mange år «jobbet for å redde Oslofjorden». Demonstrerte mot forurensing av den hengende i en kran 16 meter over vannflaten og låste seg fast med kjetting utenfor Stortinget. Har jobbet som frilanserjournalist for bilmagasiner, blant annet «Autofil».
– Jeg har en 1991-modell Morgan Plus 8, tidligere eid av tredje generasjon ved Morgan-fabrikken. Det er min bruks-Morgan. Den har jeg hatt i 15 år, og den går 7000 til 8000 kilometer i løpet av et år. Jeg brukte den til Flensburg nå i sommer. Min «ikke Morgan»-bil er en 2012-modell Audi A6 Allround, kjøpt brukt, som jeg har for å trekke hengere for seilbåter. Den har gått 200.000 kilometer, og den går 35.000 kilometer per år. Den er utstyrt med luftfjæring og 245 hestekrefter. Den er innmari god å kjøre; en drøm – og ikke altfor snobbete.
Den har et merke med påskriften «Most of my other cars are Morgans». Jeg kaller den for lysorgelet. Det lyser og blinker på dashbordet hele tiden.
Jeg har mange biler, et snaut dusin. Det hender jeg kjører en Jaguar I-Pace, som kjæresten min eier. Hun bor på Nordstrand (i Oslo). Jeg var importør av Morgan i mange år og har også importert Ferrari og Maserati. En gang hadde jeg 26 Morganer i samlingen min, og så har jeg hatt seks Aston Martin.
HJEMMEKOSELIG: Knut Christian Hallan hjemme i stua med to av sine biler, en 1953-modell Morgan Plus 4 Flat Rad (flat radiator) og en 1963-modell Morgan Plus 4 Super Sport.
Jeg kjører mye bil, og er glad i å kjøre bil. Mitt livsmotto er «Livet er for kort til å kjøre kjedelig bil.» Og så pleier jeg å si at hvis du ikke kikker deg over skulderen etter at du har parkert bilen din og gir den et anerkjennende nikk, da har du valgt feil bil.
Hva bilholdet koster meg totalt, har jeg ikke peiling på. Men jeg er bevisst på å fylle drivstoff de dagene det er billig, og jeg fyller diesel hver gang prisen er nede på 17 kroner. I går ettermiddag – søndag – da den var 17,84 kroner ved stasjon mellom Engelsviken og Manstad i Østfold.
Før var mandag morgen den billigste dagen for drivstoff. Nå er det helt i det blå hvilken dag det er billigst. Det er uansett veldig dyrt. Siden Vedum (Trygve Slagsvold Vedum, tidligere finansminister) sa at prisen ikke skulle være over 20 kroner per liter, har han løyet hver dag. Esso er alltid dyrest. De følger ikke med i tiden.
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?
– Jeg var langt fra å tenke kostnader da jeg kjøpte A6-en, som er en av de dyreste bilene du kan ha når det gjelder servicene. Den trekker 2,5 tonn. Det er en stasjonsvogn med firehjulstrekk. Jeg liker ikke SUV.
Jeg vil heller ikke ha en bil produsert i Kina. Hvorfor ikke? Fordi jeg er «dum». Kineserne er blitt veldig gode til å lage bil. Du får mye bil for lite penger ved å kjøpe kinesisk. Men for min del dreier det seg om politikk.
Når det gjelder «smart bilhold», er jeg veldig skeptisk til utviklingen der bilfabrikkene- og forhandlerne forhåndsprogrammerer og legger inn servicene unødvendig ofte. Det tapper folk for penger.
Hvordan gjør du vedlikehold? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte?
– Jeg vasker og steller bilene mine selv. Om vinteren bruker jeg vaskehall. Jeg er ganske nøye. Bilen er ren hver uke.
Her hvor jeg bor, i Son, bruker jeg et firma som heter «BilXtra» når jeg blant annet skal skifte olje, som er viktig å gjøre i tide på A6-en – og som jeg skal kjøre «helt ut». Jeg skal ikke ha Audi e-tron, for å si det slik.
BRUKSBIL: Knut Christian Hallan med sin 2012-modell Audi A6 Allround, kjøpt brukt, som han har for å trekke hengere for seilbåter.
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– Dekkhotell! Det har jeg brukt i alle fall de siste fem årene. 22-tommere orker jeg ikke bytte selv. På vinteren kjører jeg piggfritt, og dekkene holder ganske lenge. Jeg bytter kanskje annet hvert år. Når det gjelder nye dekk, vet jeg hvilke typer som passer til Audi. Det er relativt kjente merker.
Annonse
Sjekker grundig
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper eller har kjøpt bruktbil? Og hvor lang levetid mener du bilen din bør ha?
– Hundre prosent! Jeg sjekker skjulte og dårlige reparasjoner. Det gjør jeg på bakgrunn av kunnskap og erfaring: lakkarbeid, fargeforskjeller, dør- og panseråpninger. Jeg hadde 48 biler fra min sønn Christian (53) ble født og til han ble konfirmert. Jeg har hatt 38 Mini-er, den siste (Cooper kabriolet) ga jeg bort til barnebarnet på 18-årsdagen, cirka 25 varebiler som jeg kjøpte, reparerte og solgte med fortjeneste – etter å ha byttet synkronringen (synkroniseringsring i girkassen, red.anm.) som kostet meg to kroner og 60 øre. Mini-ene kom med en fabrikasjonsfeil. Synkronringen røk etter 35.000 kilometer. Det la grunnlaget for min løpskarriere med Mini. Nå synes jeg Mini-en er blitt for stor. Det er ikke mye «mini» igjen av den.
FESTDAG: Knut Christian Hallan og kjæresten Bente Bøe defilerer i Knuts Morgan i årets 17. mai-feiring på Nordstrand.
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året?
– Audi-en står ute hele året, alle de andre innendørs i «Son Classic Garage», en hall i nærheten av Son. Der har jeg tre Morgan, en Daimler Double Six V12 årsmodell 1992, Jaguar X350 årsmodell 2003, Austin Healey Mk.1 1959-modell, det er en rallybil, og en Renault Clio Sport årsmodell 2001.
Og så har jeg to biler i stua hjemme i Son, i et rom jeg kaller «Classic Heaven»: En 1953-modell Morgan Plus 4 Flat Rad (flat radiator), «Hellum-raceren», som jeg ga bort – eller «solgte» – til sønnen min Christian for en krone og seks gårdsegg.
Og en 1963-modell Morgan Plus 4 Super Sport, som er blitt kjørt i løp på Le Mans i Frankrike og Goodwood-banen i England.
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din må ha? Hva lytter du til i bilen?
– Audi-en er fullt utstyrt med soltak og det som er. Den er veldig god å kjøre, selv om den er 13 år gammel. Da vi ble fratatt FM, installerte jeg en DAB-adapter – som ikke fungerer. Dermed lytter jeg til Metro og lokale radiostasjoner i Fredrikstad og Tønsberg. Jeg er motstander av DAB. Innføringen av den var et ran av det norske folk. Helt unødvendig.
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Fargen på Audi-en er Black Pearl. Hvis det er en farge en av bilene mine ikke kunne ha, er det rosa.
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– Ja, tjaaaa – dårligste bilinvestering, hva skal jeg si om det? Det ligger eventuelt så langt tilbake i tid. Jeg tror aldri jeg har gjort noen virkelig dårlige, men det kan ha vært et par Range Rovere med mye tukkel. Stort sett har jeg alltid vært heldig med mine kjøp. Jeg har aldri kjøpt nytt. Det er et prinsipp. Det er bedre å la noen andre ta verditapet.
UT PÅ TUR: Knut Christian Hallan kjørte i sin tid til og fra jobben i en (åpen) Morgan et helt år – gjennom alle årstidene – totalt cirka 20.000 kilometer. Her med kjæresten Bente Bøe.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå, om pengene ikke var en begrensning?
– Det er én bil jeg ikke har fått fatt i: 1969-modell BMW 2002 Ti «Colorado gul», appelsingul. Den skal jeg ha før jeg slukner. Det finnes kun én i Norge, og den holder ikke mitt krav til kvalitetsstandard. Da må man til Sverige og Tyskland for å finne en, og det vil bli veldig dyrt. Det fins få av dem, fordi det var en bil som ble «brukt opp». Den var tynn i karosseriet som ny. Faren min hadde en slik i Norge da den var ny. Den kommer jeg aldri til å glemme. Men nå er den spiker. Han byttet den mot en dårligere BMW.
Jeg har en drømmebil til: 1972-modell Jaguar XJ6 Serie 1, som jeg solgte for 13 år siden – noe som jeg siden har angret på.