SKEPTISK: Håvard Siegel Haukeberg med sin nye Nio ES8 – og dokumentet han nektet å underskrive.

Ber om underskrift før utlevering:

Nio krever at du skrur av autopiloten før kollisjon

– Dette gir ikke mening, sier NAF om bilfabrikanten Nios krav til kunder som kjøper bilene deres.

Publisert Sist oppdatert

Da Håvard Siegel Haukeberg skulle hente sin splitter nye knallgule Nio ES8, ble han før utleveringen avkrevd underskrift på at han skal stoppe å bruke autopiloten før han kjører på vilt, andre dyr eller mennesker.

– Jeg ser jo at jeg ved å undertegne dette kan sitte med all skyld dersom jeg velger å bruke Nio-piloten. Derfor gikk jeg fra utleveringen uten bilen. Jeg snudde altså i døra, sier Siegel Haukeberg til Motor.

– Ikke sett før

Også NAF reagerer på innholdet i dokumentene som det nye kinesiske bilmerket ber kundene underskrive før de får overlevert bilen de har kjøpt og betalt.

– Dette har vi ikke sett før, sier advokat Silje Meek i NAF Advokat, når Motor viser henne dokumentet som vi har fått fra Siegel Haukeberg.

– Gir ikke mening

Nio skriver blant annet i dokumentet at man må stanse bruken av autopiloten både i dårlig vær, når det er dårlige veiforhold, vanskelige trafikkforhold, og når mennesker, dyr og lignende dukker opp rett foran bilen.

– Det gir ikke mening å måtte slå av systemet før møte med et dyr som plutselig kommer ut i veien. Kan dette rett og slett være dårlig oversettelse, spør Silje Meek i NAF.

Men det er hverken dårlig oversettelse eller en feil at kundene må underskrive på dokumentet.

– Det er for å gi kundene en påminnelse om det juridiske ansvaret ved bruk av funksjonene, sier Asbjørn Mitusch, som jobber med kommunikasjon hos Nio.

Ønsker forsvarlig bruk

Det er heller ikke bare ved utlevering kundene må godta betingelsene. Det samme må de hver eneste gang bilen startes opp.

– At vi presenterer dette for kunden, både ved utleveringstidspunktet og når funksjonene aktiveres, er et resultat av vårt ønske om å gjøre våre brukere oppmerksom på gjeldende regelverk og betydningen av dette, slik at de kan benytte våre funksjoner på en forsvarlig, trygg og god måte, skriver Mitusch i en epost til Motor.

– Blir nervøs

NAF mener Nio bør formulere seg mer lettfattelig.

Haukeberg på sin side blir bekymret for kvaliteten på autopiloten. Han valgte å hente bilen noen dager senere, men nektet å underskrive.

Etter noen samtaler, som tok et par timer, slapp han også å gjøre det.

– Det virker som om de prøver å fraskrive seg ansvaret for ulykker, og som om de ikke stoler på sitt eget produkt, sier Håvard Siegel Haukeberg, og legger til:

– Jeg blir nesten nervøs for å bruke systemet. Hva skjer om det er i bruk ved en ulykke. Vil Nio nekte reparasjon? For oss, som er en familie med to barn, er det viktig med en bil som er helt trygg.

– Må godta

Nio hevder at vilkårene er de samme som i norsk lov og i norsk rettspraksis, og at systemet dessuten uansett kobler ut når sjåføren bremser.

Nio sier de heller ikke vil kreve at andre skeptiske kunder må skrive under ved utlevering.

– Men de må godta vilkårene når de aktiverer funksjonene i bilen, skriver Mitusch i Nio.