FOLKELIG: Nio EL7 blir en familievennlig SUV, en del dyrere enn Tesla Model Y.Foto: NIO
Dette er prisen på to nye Nio-modeller:
Kan enkelt oppgraderes til rundt 100 mil rekkevidde
97 prosent av Nio-kundene velger å leie batteriene. Dermed har de også muligheten til å bytte til den kommende kraftpakken som skal gi klasseledende rekkevidde.
SUV-en EL7 og sedanen ET5 dobler utvalget Nio-modeller i Norge. Den store SUV-en ES8 er blitt et ganske vanlig syn på veiene, og for et par uker siden fikk Motor kjøre den over fem meter lange sedanen ET7 for første gang (les mer her).
Felles for alle modellene er muligheten for å leie batterier, og dermed også skifte dem. Per i dag finnes det batteripakker på henholdsvis 75 og 100 kWt, men Nio har i lengre tid snakket om en kraftpakke på 150 kWt.
Denne vil i tilfelle gi rekkevidde på opptil 100 mil, avhengig av hvilken modell den plasseres i.
Den nevnte sedanen ET7 skal ifølge Nio klare 1000 kilometer. Det betyr at den mindre og lettere ET5 bør klare det enda oftere, mens den store seks- eller sjuseteren ES8 må slite for å runde tallet som er blitt litt magisk i deler av elbilbransjen.
Nio EL har fått følgende pris:
Uten batteri: 619 0oo kroner. Her oppgir ikke Nio leiepris på batteri ennå, men anta 1400 (75 kWt, 394 km. rekkevidde) og 2000 (100 kWt, 513 km rekkevidde) kroner i måneden.
Med batteri: 706 600 (75 kWt) og 776 600 (100 kWt).