TRYGT? Du gir fra deg nøklene, men til hvem? Mange selskaper ønsker å gjøre salgsjobben for deg.

«Bruk kritisk sans»:

Er det lurt å la et selskap selge bilen for deg?

Det popper hele tiden opp nye selskaper som vil kjøpe bruktbilen din – kjapt, trygt og enkelt. Vi hjelper deg med å navigere i jungelen av bruktbiloppkjøpere.

Publisert Sist oppdatert

Les nederst i saken hva de største bruktbilselskapene tilbyr

– Å selge bil gjennom et oppkjøpsselskap framstår veldig enkelt og smertefritt i markedsføringen. Vi skjønner godt at slike tjenester er populære, sier Thomas Iversen, seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Argumenter om å selge bilen «på 1-2-3» og «raskt, trygt og enkelt», er det som går igjen som budskap hos mange biloppkjøperselskaper. 

Det er nettopp det som er de viktigste grunnene til å benytte seg av et slikt selskap når man skal selge bil, mener Iversen.

– Selskapene hjelper meg og deg med å bli kvitt bilen vår, uten at vi trenger å gjøre salget selv, i tillegg til at du er ansvarsfri når du selger bilen til et slikt firma. Det er jo hovedpoenget med en slik tjeneste, sier han.

Skambud

Motor har snakket med en rekke privatbilselgere som har hatt bilen sin for salg på Finn. 

Mange av dem har fått en eller flere forespørsler fra oppkjøpere, og forteller oss at de opplevde tilbudene som useriøse, at de fikk skambud, og at de synes det var noe suspekt med forespørslene.

En av dem som gikk i fella, er Per Kristian Østern, som trodde han hadde hadde skrevet kontrakt med en seriøs biloppkjøper på Hamar.

Har du lest disse sakene fra Motor?

«Ser mye lureri»

Når Iversen kikker på statistikken hos Forbrukerrådet, ser det ut til at de fleste selskapene holder lovnaden om at du er fri for ansvar etter at bilen er solgt. 

En som likevel mener vi bør være noe skeptisk, er Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.

– Det popper stadig opp nye selskaper – og det finnes helt klart seriøse aktører, men her ser vi også mye lureri, forteller hun.

Problemstillingene advokaten oftest møter, er selgere som har levert fra seg bilen uten å ha fått penger for den. 

BER DEG VÆRE FORSIKTIG: NAF-advokat Vigdis Svennungsen.

Vær på vakt!

Nylig fikk Svennungsen en henvendelse fra en bilselger som hadde omregistrert bilen til en kjøper han bare hadde snakket med på telefon. Pengene kom ikke, og den uheldige selgeren kunne ikke selge bilen til noen andre, fordi den ikke lenger stod i hans navn.

– Selv om han fortsatt hadde bilen hos seg, så var det en kinkig situasjon. Vi har også sett en økning i saker i det siste, hvor oppkjøper kjøper bilen usett, og krever prisavslag for større reparasjoner etter kjøpet, så dette temaet er svært aktuelt, sier hun.

Svennungsens råd er å være på vakt når noen ringer og sier at de vil kjøpe bilen din uten at de behøver å se den på forhånd. Slik opptrer ikke seriøse biloppkjøpere, mener hun.

– Sunn fornuft og kritisk sans er greit å ha når du skal selge bilen din. Gjør noen nettsøk og undersøkelser i forkant, og for all del ikke registrer bilen på noen andre før du har møtt kjøper eller fått pengene dine. Og om tilbudet er for godt til å være sant, så er det gjerne det, sier Svennungsen.

Få saker hos Forbrukerrådet

Selv om Forbrukerrådet mottar få henvendelser som gjelder oppkjøp av bruktbiler, poengterer også Thomas Iversen at det er viktig å gjøre research på forhånd. 

Det siste halvannet året har det vært 12 spørsmål om slike saker, hvor bare en av dem gikk videre til Forbrukertilsynet og ble løst med mekling der.

– Få saker er et positivt tegn, og jeg ser ingen grunn til å mistenke noen mørketall her, forteller Iversen, før han fortsetter:

– Men du må være våken, for det er jo en handel.

Forbrukerrådets tips til deg som vurderer å selge bilen til en oppkjøper

  • Les deg opp på forhånd om hvordan prosessen til biloppkjøperen er. Her kan det være forskjeller mellom de ulike selskapene.
  • Vær spesielt klar over på hvilket punkt du har inngått en bindende avtale. Om du har takket ja til en pris, er avtalen i utgangspunktet bindende – med mindre avtalen sier noe annet.
  • Husk at angreretten ikke gjelder når du selger.
  • Sjekk hvilket ansvar du har etter at salget er gjennomført. Ideelt sett skal du være ansvarsfri, men hvis du likevel kan bli ansvarlig i etterkant, skal det reflekteres i en høyere pris.
  • Sjekk med flere tilbydere for å se hvor du får best pris på forhånd.
  • Gjør nettsøk om biloppkjøpsselskapet, les anmeldelser fra andre folk og spør folk du kjenner.

Det viktigste du kan gjøre når du planlegger å selge bilen din til et oppkjøper­selskap, er å sette deg grundig inn i prosessen. 

Les deg opp på vilkårene, og vær spesielt klar over på hvilket tidspunkt du har inngått en bindende avtale om å selge bilen din.

– Det skal komme tydelig fram i kontrakten. For når du har takket ja til en pris, så er avtalen i utgangspunktet bindende, forteller Iversen.

Og dersom ansvarsfrihet er det viktigste for deg når du selger bilen, bør du dobbeltsjekke dette, mener han.

– Ideelt sett skal du være ansvarsfri. Du må betale litt ekstra for den friheten, så om du likevel kan bli ansvarlig for noe i etterkant, skal prisen du får også opp.

Beste pris på egenhånd

Markedet av bruktbil­oppkjøpere består av både merke­forhandlere, store og etablerte firmaer som har dette som eneste forretnings­modell, mindre oppkjøpere, samt nye og nett­baserte selskaper som tilbyr en sømløs tjeneste. For noen er det som å navigere i en jungel.

HOLDER LOVNADEN: Thomas Iversen, seniorrådgiver i Forbrukerrådet, tror de fleste selskapene som tilbyr seg å kjøpe bruktbilen din, holder lovnaden om at du er ansvarsfri etter salget.

– Søk på nettet og les folks anmeldelser av de ulike selskapene. Sjekk hvordan andre har opplevd det, og gjerne spør noen du kjenner som har erfaring med dette. Det finnes som regel alltid en eller annen i vennegjengen eller familien, som kjøper og selger bil litt over gjennomsnittet, er Iversens beste råd.

– Og vær klar over at du som regel får best pris ved å selge på Finn, men at det er mer tidkrevende, legger han til.

Hva tilbyr noen av de største bruktbilselskapene?

Nettbil

Slik er prosessen:

  • Du forteller om bilen din og får et prisestimat, samt en gratis uforpliktende test av bilen.
  • Du leverer bilen eller lar Nettbil hente den for en testrunde og fotografering, før den så legges ut på budrunde.
  • Du velger selv om du godtar høyeste bud, og bilen er solgt på 1 dag dersom du aksepterer budet.

Prisnivå: Prisnivået anslås å være lavere enn privat salg, da budene kommer fra forhandlere.

Oppgjørstid: Nettbil lover pengene på konto i løpet av få dager.

Nasjonal representasjon: Nettbil har testsentre hvor du kan levere bilen i hele landet, men oppgir at de kun tilbyr gratis henting av bilen hjemme hos deg i noen områder.

Reklamasjonsansvar: Som bilselger har du ikke reklamasjonsansvar etter at bilen er solgt, med mindre du bevisst har unnlatt å informere om skader/mangler

Forsikring: Dersom det oppstår skader på bilen din mens den står på Nettbils testsenter, og så lenge salgsprosessen pågår, dekker Nettbil en egenandel på forsikring opp til 10 000 kroner.

Rebil

Slik er prosessen:

  • Du fyller ut og sender inn informasjon om bilen din.
  • Du får et uforpliktende pristilbud i løpet av kort tid, og om du godtar budet tar resten av salgsprosessen 24 timer.
  • Rebil gjennomfører videovisning og avtaler henting av bilen.
  • Rebil henter bilen din med betalingsbekreftelse i forkant,
  • og oppgjøret kommer på konto i løpet av de neste dagene.

Prisnivå: Forventet utsalgspris ligger mellom privat salg og salg gjennom forhandler.

Oppgjørstid: Rebil oppgir at de betaler for bilen og sender betalingsbekreftelse senest innen de overtar den. Det vil ta maks to dager før pengene er inne på konto.

Nasjonal representasjon: Rebil oppgir at de henter bilen din der du er.

Reklamasjonsansvar: Rebil oppgir at du slipper ansvaret etter at bilen er solgt.

Forsikring: Ikke opplyst om.

Car4Sale

Slik er prosessen:

  • Gratis og uforpliktende verdivurdering, samt prisestimat.
  • Du leverer bilen inn til vask, klargjøring og foto hos Car4Sale.
  • Car4Sale annonserer for bilen din, og tar ansvar for forhandlinger, kontrakter og omregistrering etter endt salg

Prisnivå: Car4Sale oppgir at prisen avtales sammen med deg.

Oppgjørstid: 1–3 virkedager etter at bilen er solgt.

Nasjonal representasjon: Car4Sale har flere avdelinger fordelt utover hele landet, men de fleste ligger på Østlandet.

Reklamasjonsansvar: Bilsalget kan gjøres både med og uten reklamasjonsansvar.

Forsikring: Car4Sale opplyser at det er et krav om forsikring på bilen mens den er til salgs gjennom dem, og at de dekker egenandel og kompensasjon for eventuelt bonustap dersom det oppstår skader ved visninger.

Drive

Slik er prosessen:

  • Du skriver inn registreringsnummer, kilometerstand og kontaktinformasjon, og Drive henter inn informasjon om bilen din.
  • Noen utvalgte og godkjente forhandlere tar imot salgsforespørselen din og kontakter deg med et uforpliktende tilbud. Om du ikke er fornøyd med tilbudet, kan du avslå.
  • Dersom du godtar tilbudet, hjelper forhandlere deg med papirarbeidet og fullfører bilsalget.

Prisnivå: Noe lavere enn markedspris.

Oppgjørstid: Drive tilbyr raskt oppgjør.

Nasjonal representasjon: Drive har forhandlere fordelt utover hele landet, og mange av dem tilbyr å hente bilen hos deg.

Reklamasjonsansvar: Forhandler overtar bilen som den er, med forutsetning at skader og mangler er opplyst om.

Forsikring: Drive er en markedsplass og har ikke bilene stående hos seg mellom salget.

MyCar

Slik er prosessen:

  • Du sender informasjon og bilder av bilen din.
  • Du mottar et skriftlig tilbud på bilen i løpet av 1–2 dager.
  • Om du godtar tilbudet, hjelper MyCar deg med eierskifte, omregistrering av bilen og avtaler tidspunkt for overlevering.
  • Oppgjøret skjer umiddelbart etter overlevering.

Prisnivå: Markedspris.

Oppgjørstid: Pengene på konto innen 24 timer.

Nasjonal representasjon: MyCar er lokalisert i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim.

Reklamasjonsansvar: MyCar overtar reklamasjonsansvaret etter salget.

Forsikring: Uvisst.