NY ELBIL: Q6 e-tron blir Audis fjerde helelektriske modell.

Her er Audis neste elbil:

Q6 e-tron lanseres i høst med nær 600 km rekkevidde

Audi er nær mål i utviklingen av sin første modell på den nye PPE-plattformen. Q6 e-tron lanseres i løpet av året.

Publisert Sist oppdatert

Audi skriver i en pressemelding at Q6 markerer begynnelsen på den største modell-utrullingen i selskapets historie.

  • Prototypen av Q6 e-tron 55 som har vært på testkjøring på Færøyene (!) de siste ukene kommer med 597 km rekkevidde, 100 kWt batteri (brutto), ladeffekt på inntil 270 kW, ett-trinns automat, 396 hk og akselerasjon 0-100 på under 6 sekunder, ifølge Autocar.

Det er ikke kommunisert noen antydning om norsk pris på bilen, men i britisk bilpresse estimeres en pris i England på 67.000 pund, omlag 870.000 norske kroner.

Den forsinkede PPE-plattformen er utviklet i et samarbeid mellom Porsche og Audi, spesielt for helelektriske biler. Den skal være skalérbar for et bredt modellutvalg i mellomstørrelse og luksussegmentene. Batteristørrelse og akselavstand kan varieres, samtidig som det egner seg for både SUV-er og stasjonsvogner.

Høyt oppe på lanseringsoversikten står nettopp den første elektriske A6 Avant e-tron.

UT PÅ PRØVETUR: Q6 e-tron lanseres mot slutten av 2023, her på testtur på Færøyene – av alle steder.

Nytt interiør

Q6 kommer i et stadig mer opptråkket spor når det gjelder interiør på nye elbiler:

Mer minimalistisk enn Audi har vært kjent for tidligere, med en stor hovedskjerm som dominerer førermiljøet, og med stadig flere digitale løsninger – og med adgang til kjøpte tilleggstjenester, digital levert, i større grad enn før.

Testbilene på Færøyene hadde et kamuflert førermiljø, men vær trygg på at nyhetene rapporteres i minste detalj i ukene og månedene som kommer.

Audi kommer med ny lysteknologi som pynt på kaka.

Sjekk Audis egen video om lysteknologien her:

Q6 lanseres i løpet av 2023, og blir den første batterielektriske modellen produsert ved selskapet hovedbøle i Ingolstadt, like nord for München.

Macan matcher

Med 61 ulike elementer i LED-lyktene foran(mot 10 på dagens Q4) kan det skiftes mellom et sett ulike lyssignaturer, både av kjørelyset og som markering når bilen startes og stenges av.

– Vi bruker lysteknologien til å gi et livligere inntrykk, med mulighet til å dimme lysene. Det er en helt unik opplevelse vi ikke har sett før. Det er mulig å velge mellom ulike lyssignaturer i bilens innstillinger eller i Audi-appen, sier Michael Kruppa, som har ledet utviklingen av den nye lysteknologien.

Audi har ikke opplyst hvilke deler av denne teknologien som må kjøpes og hvilke som kommer som standard.

Hos Porsche kommer en elektrisk Macan som første modell på denne plattformen, men selskapet har ennå ikke gitt konkret informasjon om lanseringstidpsunkt.