Det er lenge siden nye MG-er primært var kjent for å være små, sportslige tosetere til noenlunde overkommelige priser. I hvert fall har ikke denne biltypen stått høyt på prioriteringslisten siden kinesiske Nanjing Automobile kjøpte konkursboet i 2005, tross en viss oppfølgning av modellen MG TF.
Det er ikke helt urimelig å si at merkets DNA har endret seg. Kanskje har du sett på biler som disse:
... og lurt på hva som egentlig er slektskapet med biler av denne typen:
Men neste år er det hundre år siden merkenavnet MG, opprinnelig «Morris Garages», så dagens lys. Det skal markeres med modellen Cyberster.
– Vi ønsket å skape et design med respekt for merkets berømte fortid, i tillegg til å bringe tilbake den sportslige linjen, uttaler designdirektør Carl Gotham i en pressemelding.
Som navnet antyder, er det ingen retrobil vi snakker om her. Dette er det vi vet så langt:
Cyberster blir en elbil.
Innstegsmodellen vil få en 250 kW-motor bak, toppmodellen skal i tillegg ha motor foran – totalt 400 kW for denne.
Bilen blir 454 centimeter lang.
Den skal komme sommeren 2024. Også til Norge.
Konseptmodellen ble avduket allerede i 2021 og hadde relativt futuristiske linjer, i retning supercar-sjangeren – litt typisk for en ikke-forpliktende kladd som til en viss grad er designet for å få oppmerksomhet. Produksjonsmodellen har noe rundere linjer og ligger derfor en tanke tettere opp mot de klassiske MG-ene.
– Med dette er MG klar for en elektrisk, sportslig fremtid, og dette er den perfekte måten å starte feiringen av vårt 100-årsjubileum på, sier Jan Kåre Holmedal i Norwegian Mobility Group.