BARE SE, IKKE KJØRE: Cupra Tavascan ble vist frem i Norge for første gang mandag.
BARE SE, IKKE KJØRE: Cupra Tavascan ble vist frem i Norge for første gang mandag.

Sistemann ut:

Godt og dårlig nytt for Cupras perle

Omsider står Cupra Tavascan på fire hjul på norsk jord. Men det følger én dårlig nyhet med den gode: VW-konsernets lekreste mellomklasse-SUV er ikke på veien før om et år.

Publisert Sist oppdatert

Importør Harald A. Møller viste mandag frem Cupras tolkning av hva som kan bygges på Volkswagen-konsernets MEB-plattform i elbilverdens mest konkurranseutsatte segment.

Og uten forkleinelse for VW ID.4, Skoda Enyaq eller Audi Q4 e-tron …: 

Nå snakker vi!

Med relativt enkle grep, raus bruk av kobber-elementer i designet og troskap til Cupra-brandets prioritering av sportslige kvaliteter har vi plutselig en MEB-vogn som rett og slett ser stilig ut.

Konseptversjoner av Tavascan-modellen har vært presentert ved et par anledninger, alltid supplert av et «bare vent».

Og det siste gjelder for så vidt fortsatt, på to ulike måter:

  • Cupra-sjef Wayne Griffiths har en klokkeklar plan om hvordan han skal skape noe unikt av samme kime som fire andre av Europas største bilmerker nå benytter.

  • Levering starter mot slutten av 2024, i en plan der det norske leveringsløpet følger samme tidslinje som den globale.

– Men jeg skjønner at folk er utålmodige. Vi gleder oss også til å få denne bilen klar, sier Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonsdirektør i Harald A. Møller.

VITALE MÅL: Tavascan er 4644 mm lang, 1861 mm bred og 1597 mm lang.
VITALE MÅL: Tavascan er 4644 mm lang, 1861 mm bred og 1597 mm lang.
SOM STOREBROR: Infoskjermen på 15 tommer er i samme format som på Volkswagen ID.7, rattet har Cupras signatur-knapper for valg av kjøremodus og boost.
SOM STOREBROR: Infoskjermen på 15 tommer er i samme format som på Volkswagen ID.7, rattet har Cupras signatur-knapper for valg av kjøremodus og boost.

Første fra Kina

Tavascan blir første bil importør Harald A. Møller bringer til norske butikkflater fra kinesiske fabrikkgulv.

Hvis du har levd i villfarelsen om at det nødvendigvis betyr en rimeligere bil, så er svaret i beste fall «kanskje», men sannsynligvis «nei».

– Produksjon i Kina er knyttet til kapasiteten på fabrikkene i Europa, ikke noe annet. Den produseres etter samme standarder og spesifikasjoner som her, og vi har fått forsikringer om at logistikken rundt transport hit skal gå bra, sier Rognlien Skovli.

Om prisen kan han ennå ikke dele så mye, utover en ganske rund formulering på spørsmål om vi kan forvente et prisforhold som mellom ID.3 og Cupra Born (førstnevnte starter 15.000 høyere, men Born mangler siste oppdateringer):

– Det er ikke sikkert det blir noen store overraskelser.

To versjoner

I utgangspunktet kommer Tavascan i to versjoner, selv om det kan bli justeringer frem mot lansering:

  • Adrenaline med 77 kWt batteri, 340 hk elmotor, firehjulstrekk, 520 rekkevidde på 21-toms hjul, akselerasjon 0–100 km/t på 5,6 sekunder.

  • Endurance kommer med en del av de samme attributtene, men har bakhjulsdrift og 547 km rekkevidde.

GLEDER SEG: Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby (t.h.), her med kommunikasjonssjef Alexander Hjermind, har forventninger til Tavascan som «den desidert mest sportslige bilen på MEB-plattformen».
GLEDER SEG: Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby (t.h.), her med kommunikasjonssjef Alexander Hjermind, har forventninger til Tavascan som «den desidert mest sportslige bilen på MEB-plattformen».
VOILÁ: Selv om Tavascan ble Norges-avduket mandag, går det rundt ett år før den kommer på veien.
VOILÁ: Selv om Tavascan ble Norges-avduket mandag, går det rundt ett år før den kommer på veien.
ROMSLIG: 540 liter bagasjerom med skiluke.
ROMSLIG: 540 liter bagasjerom med skiluke.

Begge har blant annet panoramatak og en stor 15-toms infotainmentskjerm (ved siden av en liten skjerm bak rattet), 40-20-40-deling i baksetet og skiluke.

En vinterpakke med varmepumpe, setevarme foran og bak, samt oppvarmet bakrute, er tilvalg.

– Dette representerer begynnelsen på fremtiden for Cupra, sier Alexander Hjermind, fungerende kommunikasjonssjef for Cupra i Norge.

Og den fremtiden er det mange i VW-universet som ser mot med spenning, ikke bare fordi dette er et av konsernets mest egenartede merker.

Men enda mer fordi Cupra har grunnregi på utrullingen av den elektriske småbil-generasjonen som konsernet lanserer i 2026. De bilene skal produseres ved Cupras fabrikker utenfor Barcelona.

Cupra selv kommer med Raval (klare likhetstrekk med den UrbanRebel-modellen vi har blitt forevist noen ganger), Volkswagen med ID.2 og Skoda med Elroq. For alle har stikkordet vært prislapp på 25.000 euro, et nivå som enn så lenge et etablert som prisgulv i klassen.

SIGNATUREN: Kobberdetaljer og sportssete skiller Cupra fra klinten.
SIGNATUREN: Kobberdetaljer og sportssete skiller Cupra fra klinten.