BLÅHVAL: ... eller en noe mindre slektning. Kanskje laget for strandturer, men passer godt i bytrafikk.

Prøvekjørt: BYD Dolphin

Blir dette en pris­bombe? Da kan den lykkes

BYD Dolphin har egenskaper til å svømme oppover salgslistene. Men bare hvis den får en pris som ikke skremmer vannet av kundene.

Publisert

MADRID (Motor): BYD lanserer Dolphin, merkets fjerde modell i Norge, til et mildt brus av hav fra alle kanter.

Pluss:

Praktisk, designdetaljer, fargealternativer

Minus:

Varslinger, bagasjekapasitet, pris?

I tråd med navnet er bilen i seg selv utstyrt med en rekke designelementer inspirert av sjøliv generelt og delfiner spesielt, mens reklamefilmene viser ungdom på en strand – naturligvis med surfebrett.

BYD Dolphin

  • Pris: ukjent
  • Varianter: Active, Boost, Comfort og Design – resten her handler om de to siste, som er sannsynlige varianter i Norge
  • Lengde/bredde/høyde/akseavstand (cm): 429/177/157/270
  • Vekt: 1658 kg
  • Hjul: 17
  • Bagasje: 345 liter, 1310 med setene nede
  • Rekkevidde (WLTP): 427
  • Toppfart og 0–100 km/t: 180 km/t og 7 sekunder
  • HK: 204
  • Batteri: 60,4 kWt
  • Lading 30–80 %: 29 minutter
  • Drift: Forhjul
  • Konkurrenter: MG4, Volkswagen ID.3, Cupra Born

Språket BYD bruker i det internasjonale innsalget, følger bildene du får i hodet av det siste scenarioet:

Bilen skal være rettet mot mennesker som er unge til sinns, liker å ha det gøy, er opptatt av image og tar avstand fra det kjedelige, dagligdagse og tradisjonelle.

Også for pensjonister

Ikke la deg skremme! Tenk heller på alt dette som litt krydder i fiskesuppa. Eller på hvalbiffen.

Dolphin er nemlig en praktisk og anvendelig bil.

Pensjonister som nedskalerer – fordi alt som noensinne skal fraktes til hytta, allerede er på plass – kan ha like mye glede av denne som de yngre med skateboard i baksetet eller første avkom på vei.

Det store spørsmålet er prisen. Den vil avgjøre hvilken posisjon Dolphin kan innta i Norge, og de endelige beslutningene er ikke tatt ennå. Det kommer vi tilbake til.

Delfinfinner

Du ser neppe mye delfin-inspirasjon fra utsiden, om du ikke er i et særs velvillig hjørne og tenker at en butt nese og noen linjer som «stuper» en tanke forover, er gode hint.

Kanskje føles det annerledes med modellen i sin opprinnelige, rundt 20 centimeter kortere kinesiske utforming. Endringene vis-à-vis Europa-versjonen handler kun om overhengene foran og bak, ifølge BYD.

På innsiden, som er lik verden rundt, er det derimot maritime innfall på rekke og rad.

Dørhåndtakene er finner, ventilene ved vinduet har en slags bølgeform, og hele midtkonsollen kan utgjøre et aldri så lite delfinstup sett fra siden, med et snev av fantasi. For eksempel.

HAVINSPIRERT: Bølger øverst, finne til høyre. Kanskje er også sirklene i lufteventilen ringer i vann.

Gjennomtenkt

Tenk på det som en mulig bonus for den som leter, for ingenting er spesielt påtrengende, og ideene går ikke på akkord med funksjon.

Nevnte midtkonsoll er vitterlig organisert litt annerledes enn de fleste andre, men alt er gjennomtenkt og praktisk – som det meste annet i bilen.

GREI OVERSIKT: Skjermene krever litt tilvenning, men gjør jobben de skal.
TRÅDLØST: Lading nærmest.

Fra førerposisjonen har du tilgang til en liten skjerm med det mest nødvendige under den øvre rattbuen. Du har tallrike, men ryddig anlagte knapper på rattet. Ytterligere knapper er enkelt tilgjengelig for høyrehånden i midten, i et gjennomført hjul-design.

Disse både føles og ser bra ut, men burde kanskje vært utstyrt med noen flere taktile holdepunkter for oss som foretrekker å holde blikket på veien til enhver tid.

Over disse igjen finner du bilens «kom og se!»-detalj, den store skjermen (12,6 tommer) som kan rotere med et tastetrykk.

Gimmick? Kanskje. For skjermen er stor nok til det meste uansett. Men noen vil utvilsomt sette pris på funksjonen, til enkelte formål.

Den innvendige prioriteringen er ellers som den skal være i en mindre bil: God plass til menneskene, i gode seter, mens bagasje er mer underordnet (345 liter) og vil oppta seteplass hvis behovet er stort.

HER SITTER DU BRA: Merk rommet under armlenet.
PLASS NOK: Ingen knær i ryggen på føreren.
SNAUT FOR NOEN: Men det er et lite rom under her, også. Baksetet er 60/40-delt, uten skiluke.

Raus med advarsler

I bevegelse minner BYD Dolphin oss igjen om sitt maritime bildespråk, på godt og vondt. Bilen flyter overraskende mykt over ujevnheter i veien, ved et tilfelle såpass at vi grep oss i å kikke tilbake for å sjekke om hullet virkelig var så dypt som det så ut til.

Samtidig vil du ha et ratt, ikke et ror. Dolphins styring går et hakk for langt i sistnevnte retning.

Langs landeveien opplevde vi litt for mye feilslått omsorg fra bilens side. Piping hvis man nærmet seg veiskulderen. En insisterende alarm hvis man kjørte 2 km/t for fort.

Det siste var særlig irriterende når veiskiltene viste et langt høyere tall enn det navigasjonen, og dermed også alarmene, forholdt seg til.

Her tar vi likevel solid høyde for at det kan finnes flere og bedre justeringsmuligheter enn de vi (ikke) rakk å trykke oss frem til i farta.

Og der du kunne ha fryktet at varslingssystemene ville gå amok, i trang, blytung storby-mølje-trafikk, med fotgjengere, syklister og køer overalt, oppførte bilen seg ytterst eksemplarisk. Den var også mer enn kvikk nok til å smette inn i de nødvendige lukene, når de plutselig åpnet seg.

Dyr eller billig?

Så gjenstår det altså å se hva bilen skal koste.

Flere bilprodusenter sliter med å prissette sine nye modeller – to konkrete årsaker er etablerte Tesla Model Y og kommende Volvo EX30. Tesla har priset seg ned en bilklasse med sin versjon med bakhjulsdrift, mens Volvo ankommer småbilklassen med oppsiktsvekkende lave priser.

Akkurat nå sitter den norske importøren RSA med kulerammene for å finne ut hvor i havet Dolphin skal vake. Det tar tid, av forståelige grunner.

TAR PALETTEN I BRUK: Du kan velge mellom et tosifret antall designkombinasjoner. Baksetet du så ovenfor, tilhører denne bilen.

Noen faktorer trekker oppover: Alle som selger noe, ønsker høye marginer. Og når Tesla har senket prisene i hjemmemarkedet Kina, har BYD hevet sine. Med suksess.

Andre trekker nedover: En lav pris i Norge kan plassere Dolphin i en del av det lokale markedet som per nå ikke er overfylt. I tillegg er det lurt å ta hensyn til konkurransetrusselen ovenfra, særlig gjennom nevnte Tesla og Volvo. Den kan bli bortimot uoverkommelig, med en for høy prissetting.

I praksis koker det kanskje ned til om RSA velger å bruke 10- eller 12-gangeren på europrisene – som begynner på 30.000 og slutter på 36.000.

Hvis tallet blir 12, og nordmenn som antatt kun får mulighet til å velge blant de dyreste variantene, er neppe Dolphin den greie, billigere elbilen vi tror mange ønsker seg. I motsatt fall kan den markere seg på en måte som er få kinesiske biler forunt i øyeblikket.