MADRID (Motor): BYD lanserer Dolphin, merkets fjerde
modell i Norge, til et mildt brus av hav fra alle kanter.
Pluss:
Praktisk, designdetaljer, fargealternativer
Minus:
Varslinger, bagasjekapasitet, pris?
I tråd med navnet er bilen i seg selv utstyrt med en rekke designelementer
inspirert av sjøliv generelt og delfiner spesielt, mens reklamefilmene viser
ungdom på en strand – naturligvis med surfebrett.
BYD Dolphin
Pris: ukjent
Varianter: Active, Boost, Comfort og Design – resten her handler om de to siste, som er sannsynlige varianter i Norge
Språket BYD bruker i det internasjonale innsalget, følger
bildene du får i hodet av det siste scenarioet:
Bilen skal være rettet mot
mennesker som er unge til sinns, liker å ha det gøy, er opptatt av image og tar
avstand fra det kjedelige, dagligdagse og tradisjonelle.
Også for pensjonister
Ikke la deg skremme! Tenk heller på alt dette som litt
krydder i fiskesuppa. Eller på hvalbiffen.
Dolphin er nemlig en praktisk og anvendelig bil.
Pensjonister
som nedskalerer – fordi alt som noensinne skal fraktes til hytta, allerede er på
plass – kan ha like mye glede av denne som de yngre med skateboard i baksetet eller
første avkom på vei.
Det store spørsmålet er prisen. Den vil avgjøre hvilken
posisjon Dolphin kan innta i Norge, og de endelige beslutningene er ikke tatt
ennå. Det kommer vi tilbake til.
Annonse
Delfinfinner
Du ser neppe mye delfin-inspirasjon fra utsiden, om du ikke
er i et særs velvillig hjørne og tenker at en butt nese og noen linjer som
«stuper» en tanke forover, er gode hint.
Kanskje føles det annerledes med
modellen i sin opprinnelige, rundt 20 centimeter kortere kinesiske utforming.
Endringene vis-à-vis Europa-versjonen handler kun om overhengene foran og bak, ifølge BYD.
På innsiden, som er lik verden rundt, er det derimot maritime innfall på rekke og
rad.
Dørhåndtakene er finner, ventilene ved vinduet har en slags bølgeform, og hele
midtkonsollen kan utgjøre et aldri så lite delfinstup sett fra siden, med et snev av fantasi. For eksempel.
Gjennomtenkt
Tenk på det som en mulig bonus for den som leter, for
ingenting er spesielt påtrengende, og ideene går ikke på akkord med funksjon.
Nevnte midtkonsoll er vitterlig organisert litt annerledes enn de fleste andre, men alt er gjennomtenkt og praktisk – som det meste annet i bilen.
Fra førerposisjonen har du tilgang til en liten skjerm med
det mest nødvendige under den øvre rattbuen. Du har tallrike, men ryddig anlagte
knapper på rattet. Ytterligere knapper er enkelt tilgjengelig for høyrehånden i
midten, i et gjennomført hjul-design.
Disse både føles og ser bra ut, men burde
kanskje vært utstyrt med noen flere taktile holdepunkter for oss som foretrekker
å holde blikket på veien til enhver tid.
Over disse igjen finner du bilens «kom og se!»-detalj, den
store skjermen (12,6 tommer) som kan rotere med et tastetrykk.
Gimmick? Kanskje. For skjermen er stor nok til det meste
uansett. Men noen vil utvilsomt sette pris på funksjonen, til enkelte formål.
Den innvendige prioriteringen er ellers som den skal være i
en mindre bil: God plass til menneskene, i gode seter, mens bagasje er mer underordnet (345 liter) og vil oppta seteplass hvis behovet er stort.
Annonse
Raus med advarsler
I bevegelse minner BYD Dolphin oss igjen om sitt maritime
bildespråk, på godt og vondt. Bilen flyter overraskende mykt over ujevnheter i
veien, ved et tilfelle såpass at vi grep oss i å kikke tilbake for å sjekke om hullet
virkelig var så dypt som det så ut til.
Samtidig vil du ha et ratt, ikke et
ror. Dolphins styring går et hakk for langt i sistnevnte retning.
Langs landeveien opplevde vi litt for mye feilslått omsorg
fra bilens side. Piping hvis man nærmet seg veiskulderen. En insisterende alarm hvis man kjørte 2 km/t for fort.
Det siste var særlig irriterende når veiskiltene viste et
langt høyere tall enn det navigasjonen, og dermed også alarmene, forholdt seg
til.
Her tar vi likevel solid høyde for at det kan finnes flere
og bedre justeringsmuligheter enn de vi (ikke) rakk å trykke oss frem til i
farta.
Og der du kunne ha fryktet at varslingssystemene ville gå
amok, i trang, blytung storby-mølje-trafikk, med fotgjengere, syklister og køer
overalt, oppførte bilen seg ytterst eksemplarisk. Den var også mer enn kvikk
nok til å smette inn i de nødvendige lukene, når de plutselig åpnet seg.
Dyr eller billig?
Så gjenstår det altså å se hva bilen skal koste.
Flere bilprodusenter sliter med å prissette sine nye
modeller – to konkrete årsaker er etablerte Tesla Model Y og kommende Volvo
EX30. Tesla har priset seg ned en bilklasse med sin versjon med bakhjulsdrift,
mens Volvo ankommer småbilklassen med oppsiktsvekkende lave priser.
Akkurat nå sitter den norske importøren RSA med kulerammene
for å finne ut hvor i havet Dolphin skal vake. Det tar tid, av forståelige
grunner.
Noen faktorer trekker oppover: Alle som selger noe, ønsker
høye marginer. Og når Tesla har senket prisene i hjemmemarkedet Kina, har BYD
hevet sine. Med suksess.
Andre trekker nedover: En lav pris i Norge kan plassere
Dolphin i en del av det lokale markedet som per nå ikke er overfylt. I tillegg er
det lurt å ta hensyn til konkurransetrusselen ovenfra, særlig gjennom nevnte
Tesla og Volvo. Den kan bli bortimot uoverkommelig, med en for høy prissetting.
I praksis koker det kanskje ned til om RSA velger å bruke
10- eller 12-gangeren på europrisene – som begynner på 30.000 og slutter
på 36.000.
Hvis tallet blir 12, og nordmenn som antatt kun får mulighet til å velge blant de
dyreste variantene, er neppe Dolphin den greie, billigere elbilen vi tror mange ønsker
seg. I motsatt fall kan den markere seg på en måte som er få kinesiske biler
forunt i øyeblikket.