FIRENZE (Motor): Jeep er i
dag ikke det de en gang var. Tradisjonen tilsier et erke-amerikansk bilselskap
med store, barske og terrengkompetente biler.
I dag er
selskapet en del av Stellantis, som har hovedkontor i Nederland, og Jeep deler på
plattformer og teknologi med bilmerker som knapt har vært solgt i USA, som Opel,
Peugeot og Citroën.
I Norge er
det per i dag kun to Jeep-modeller som selges, den klassiske Wrangler og
småbilen Avenger. Sistnevnte er designet i Italia og produseres i Polen. Den er
sågar ikke til salgs i USA.
Disse to
modellene borger ikke for et stort salgsvolum, men mot slutten av året kommer
det en modell som kan treffe langt bedre i den «riktige» delen av bilmarkedet.
STUTT: Compass har har en rett taklinje.
KANTETE: Jeep mener de har lagt inn klassisk Jeep i designen.
Dette er den tredje generasjonen av Jeep Compass, den første kom i
2007. Det er en SUV i C-segmentet, altså der man finner en svært stor del av
dagens kunder. Compass er en bil som skal prøve å finne
markedsandeler i samme landskap som Nissan Ariya, Volkswagen ID.4 og Tesla
Model Y.
– Compass
er laget for hverdagen, men bygget for eventyr, sa Fabio Cantone, merkesjef for
Jeep i Europa under den første visningen av bilen noen mil utenfor Firenze.
Bilen er 455 centimeter lang, med andre ord noe kortere enn noen av de nevnte konkurrentene. Men med en firkantet form og rett taklinje er det, størrelsen tatt i betraktning, en romslig bil.
Benplassen skal være 5,5 centimeter lengre enn den var i den utgående modellen.
Annonse
Tre drivlinjer
Compass kommer med tre drivlinjealternativer, hybrid, ladehybrid
og elektrisk, og valgmuligheter mellom to- eller firehjulsdrift, men hele rekka
kommer ikke til Norge.
Her er det selvsagt utgaven med elektrisk drivlinje som er den utvalgte.
Bilen er bygget på STLA medium-plattformen til Stellantis, som så langt har ligget til grunn for Peugeot E-3008 og E-5008, i tillegg til Opel Grandland.
SOLID: Interiøret er robust, med knapper for de viktigste funksjonene.
PLASS NOK: Baksetet er så stort som det må være
Cantone fortalte at Compass, som lillebror Avenger, er designet i Italia, hvor den også skal bygges.
Designsjef Ralph Gilles fortalte videre at kromdetaljene er borte fra Compass. Dette er noe Stellantis besluttet i fjor.
– Vi vil ha det enkelt, sa Gilles.
Og la til at det også er gjort med tanke på miljøet.
I tillegg skal en Jeep framstå som en robust bil.
– Blant annet så har vi plassert kameraet i fronten høyt, slik at det ikke er så lett å skade det, mens setene er bygd og trukket i solide materialer.
Firkantet
Selve formen er forholdsvis firkantet, ikke så coupé-aktig som mange andre SUV-er har prøvd seg på de senere årene. Dette er særlig synlig ved at taklinjen er ganske vannrett, ikke sterkt fallende. Noe som skal gi bedre kontroll fra førersetet
– Vi har satt inn et stort vindu bak c-stolpen, slik at sikten ut skal bli best mulig.
Likevel sier Gilles at bilen har lav luftmotstand, med en luftmotstandskoeffisient som skal være under 0,30 cd.
Den elektriske Compass kommer i tre versjoner, to med forhjulstrekk med henholdsvis 213 eller 231 hestekrefter, mens firehjulsdrift har 375 hestekrefter.
IKKE FRUNK: Det er ikke satt av plass til noe lasterom foran.
RETT: Bagasjerommet har rette vegger, der det er lett å utnytte plassen.
Rekkevidden blir inntil 650 kilometer med forhjulstrekk. Men den norske importøren kommer bare til å ta inn versjonen med firehjulsdrift, som har 600 kilometers rekkevidde.
Ladefarten er moderate 170 kilowatt.
En ekte Jeep skal også ha ferdigheter utenfor veien. Compass har en bakkeklaring på 20 centimeter og vadedybde på 47 centimeter.
Versjonene med firehjulsdrift har 27 graders innkjøringsvinkel, 16 graders brytningsvinkel og 31 graders utfartsvinkel. I tillegg har selvsagt bilen terrengkjøreprogrammer.
For at bilen skal ha noen sjans, må den prises riktig. Trolig må den ligge tett ved 500.000 kroner hvis nordmenn skal fatte interesse. Så gjenstår det å se hvordan det går.
De første bilene er ventet på veien i fjerde kvartal.