NY STIL: Skodas kommende sjuseter blir en robust firehjulstrekker.

Skoda Vision 7S:

Dette blir den nye familie­bilen fra Skoda

Tre seterader, 60 mils rekkevidde og diverse fikse løsninger kjennetegner kommende generasjon familebil fra Skoda.

Publisert Sist oppdatert

Skoda Vision 7S er i øyeblikket på norgesbesøk. Som navnet indikerer – dette er både en visjon og en sjuseter. Da vet vi at dette blir en sjuseter også i produksjonsklar tilstand, mens en del av de mest innovative løsningene selvsagt blir borte underveis i prosessen.

Uten B-stolpe

Men nå skal det sies at Skoda er ganske flinke til å ende opp med produksjonsmodeller som likner konseptbilene. Det er bare å sammenlikne konseptmodellen Vision iV med dagens Enyaq Coupe.

Vi er for eksempel spent på om bilen faktisk kommer uten B-stolpe og med såkalte «selvmordsdører», altså at fordørene og bakdørene slår til hver sin side og skaper et stort felles inngangsparti.

STORSKJERM: Vi tipper den endelige produksjonsmodellen får et interiør temmelig likt dette, med blant annet en 14-toms skjerm og et nostalgisk rattnav.

Mest mindre biler

Stadig flere konseptbiler har denne løsningen. Men hvis vi holder det ypperste luksussjiktet utenfor, så er det foreløpig bare mindre biler som BMW i3, Mazda MX-30 og Fiat 500 som har kommet med disse i produksjon. Og da med små og kompakte bakdører.

NY DESIGN: Skoda vil innføret et nytt formspråk på kommende modeller, blant annet kjennetegnet av de t-formede lyktene.

Nytt formspråk

Skoda-sjef Martine Behrens forteller at Skodas nye formsspråk skal signalisere det moderne og det robuste.

Grill og hjulbuer av resirkulerte bildekk, 22-tommers hjul, firehjulsdrift og hele 24 centimeters bakkeklaring, understreker noe av dette.

«SELVMORDSKANDIDATER»: To utmerkede karer sjekker interiøret i Vision 7S, men vi tviler på om produksjonsmodellen får denne løsningen uten B-stolpe og med såkalte «selvmordsdører».
MODERNE: Setene ser lette og sportslige ut, men her må Skoda jobbe beinhardt med komforten. Knallharde sidevanger og lite høyde mellom gulv og setepute er opplagte minuser.

Skodas evne til å lage fikse og praktiske løsninger videreføres med blant annet integrert stigtrinn i dørene, inkludert en klassisk stikkontakt. Her er det bare å koble til vaffeljernet.

SJUSETER: OK bagasjeplass selv med alle seter i bruk. Men her må Skoda komme opp med en løsning for beskyttelse av bagasje.
MASSE PLASS: Som femseter får man med seg det meste i den drøye fem meter lange bilen.
FIKST: Stikkontakt gjemt under et lokk i det integrerte stigtrinnet.

Sosial retning

Innvendig er interiøret moderne, men realistisk. Vi ser fint for oss dette i en produksjonsklar bil. Infotainmentskjermen på 14-tommer blir den foreløpig største i en Skoda. Skal familien slappe av under et ladestopp, kan et relax-mode aktiveres.

Da trekkes rattet tilbake, og setene på første og andre rad vinkles litt innover i mer sosial retning.

Den over fem meter lange bilen er bygget på Volkswagen-konsernets velkjente MEB-plattform, og den skal etter planen få et batteri på 89 kWt og ladefart på 200 kW. Rekkevidden anslås til 60 mil.

  • Vision 7s lanseres offisielt i 2026. Innen den tid skal Skoda også lansere en kompakt-SUV på størrelse med dagens Karoq, samt en mindre bil som deler det meste med kommende VW ID.2 (les mer om den her).