TOYOTAS NESTE: bZ4X Touring er Toyotas fjerde elbil-modell.
Foto: PETER RAAUM
bZ4X i XXL:
Veldig mye mer av det samme – og to ting til
Toyotas fjerde elbil kommer med veldig mye mer av nøyaktig det samme som deres første. Touring-utgaven har masse plass og kraft, men stadig noen av manglene til originale bZ4X.
MECHELEN (Motor): Toyota kaller det en Touring. Og en SUV.
Toyota bZ4X Touring
- Elbil, 1-trinns automat, forhjuls- eller firehjulsdrift (hhv 224 hk/165 kW og 380 hk/280 kW).
- Batteri: 74,7 kWt brutto. Ladefart: 150 kW (DC) eller 11/22 kW (AC). Ladetid: 30 minutter (10 til 80 prosent).
- Rekkevidde: 560 km (forhjulsdrift), ikke oppgitt for 4WD-versjonen.
- Lengde/bredde/høyde: 4830/1860/1670 mm.
- Bagasjevolum: 600 liter. Hengervekt: 1500 kg.
- 0-100 km/t: 5,1 sekunder (4WD-utgaven).
- Konkurrenter: VW ID.7 Tourer, Tesla Model Y, Audi A6 Avant, Subaru Outback.
Andre vil kalle det en stasjonsvogn.
Ulikt to av de mest åpenbare konkurrentene i dét segmentet – VW ID.7 Tourer og Audi A6 Avant – har den høyde som en SUV, men linjer som en klassisk stasjonsvogn.
Med sine 167 cm er den to små centimeter høyere enn bilen Toyota slapp på markedet i 2022. Det betyr at den er 13–14 cm høyere enn de to VAG-modellene – og altså en bil du går inn i, ikke ned i, med brukbar klaring mot taket selv for de mer høyreiste.
Men det er i lengden den store forskjellen ligger. 14 cm er skjøtet på de originale 469 centimetrene. Det gir ikke bare god plass i baksetet, men også et bagasjerom på 600 liter, mer enn Avant’en, nesten som Volkswagens Tourer.
Kraftplugg
Det er ytterligere én stor forskjell på Touring-modellen og gamle bZ4X:
Kraft.
4WD-versjonen av bZ4X Touring har fått veldig mye mer kraft på den bakre motoren og kommer med samlet motoreffekt på 380 hk/280 kW.
Det betyr at vi snakker om den kraftigste Toyota-modellen på markedet, en Toyota som gjør 0–100 tett på fem sekunder.
Denne plassen og kraften kommer du til å måtte betale for. Hvor mye er et helt åpent spørsmål.
Tar vi utgangspunkt i en Active Tech-versjon av dagens SUV, er vi nord for 510.000 kroner med metallic-lakk – før vi skal betale for vinterhjul og hengerfeste, som nærmer seg 50.000. Kanskje stanger Touring-utgaven av samme tett på 600.000 før den triller på veien.
Gamle svakheter
Noen av de gamle svakhetene ved bZ4X hefter fortsatt:
Her er det ikke frunk, skiluke eller hanskerom.
Setene foran er korte, uten lårstøtte. I baksetet er det fire cm mer plass i høyden på Touring (fire, ikke to, fordi taket på den eksisterende SUV-en skråner fra baksetet), men fra seteputa er det kort til gulvet – som betyr at de langbeinte sitter med knærne høyt.
Vi har ennå ikke sett bilen med panoramatak, som i prinsippet skal hjelpe godt på romfølelsen, men det er all grunn til å tro at det vil gi bilen et løft.
Følger Toyota prinsippet fra dagens bZ4X-portefølje, er det bare Executive Bitone-utgaven som kommer med panoramatak.
Rekkevidde
WLTP-tallene for versjonen med forhjulsdrift, en sannsynlig minoritet i det norske markedet, er på 560 km.
Det betyr at også 4WD-versjonene trolig vil få WLTP-rekkevidde over 500 km, men ikke nødvendigvis så veldig høyt over.
Touring med firehjulsdrift kommer med en batteripakke på 74,7 kWt brutto fra CATL, og er den første av Toyotas elbiler i Europa med batteri fra den kinesiske giganten. På utgaven med forhjulsdrift er det batteri fra Panasonic-samarbeidet Toyota lenge har vært involvert i.
– Batteristørrelsen er et spørsmål om å balansere flere hensyn: Kostnader, vekt og kapasitet. Vi tror vi har landet på et bra kompromiss, sier Harold Paton, produktdirektør i Toyota Motor Europa, til Motor.
Hurtigladekapasiteten er på 150 kW, med et tidsanslag på 30 minutter i intervallet 10 til 80 prosent.
Toyota-garanti
Touring kommer med de samme garantiløftene som har gjort menigheten så trofast.
Det betyr riktignok at serviceintervallene er tettere (årlig eller hver 15.000 km) enn på elbiler flest, hvis du skal trekke på en forlokkende 10 års garanti.
For batteripakken lover Toyota minst 70 prosent effekt etter 10 år/1.000.000 km – også her med premiss om at du har tatt batterihelsesjekk (ja, det heter så) jevnlig.
Les alle Motors biltester:
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: