FLERBRUKS: Mercedes-Benz GLB er stjernemerkets nye flerbruksbil. Den går rundt 100 kilometer lengre enn utgaven den erstatter.

Mercedes-Benz:

Ny GLB med sju seter og over 60 mils rekkevidde

Mercedes-Benz erstatter EQB med GLB, bygd på samme plattform som CLA.

Publisert Sist oppdatert

Det er kort tid siden Mercedes-Benz EQB forsvant fra det norske markedet, en modell som ble levert i drøyt 4600 eksemplarer i Norge fra introduksjonen i 2022.

Nå er arvtakeren på vei. Den bruker Mercedes-Benz' nye modell­benevnelse og heter GLB with EQ Technology.

GLB er basert på samme plattform som CLA, hvilket vil si 800-volts-arkitektur og med det hurtig lading. GLB er tilgjengelig med en omformer som gjør at den kan lade på stolper med 400-volt.

Tre seterader

Som forgjengeren er det en bil som kan leveres med tre seterader og sju seter.

Ved introduksjonen er det to utgaver som er tilgjengelig. GLB 350 4Matic har firehjulsdrift og et batteri med 85 kWt nettokapasitet. Rekkevidden er oppgitt til å være inntil 614 kilometer. Effekten er 354 hestekrefter, som gir en 0–100-tid på 5,5 sekunder.

GLB 250+ har samme batteri og forhjulstrekk. Her er det 272 hestekrefter, og modellen gjør null til hundre på 7,4 sekunder. Rekkevidden er inntil 631 kilometer.

Det betyr at GLB har omtrent 100 kilometer lengre rekkevidde enn EQB.

Begge utgavene av GLB har en ladefart på 320 kilowatt, og de kan trekke en henger på inntil to tonn.

Andre seterad er justerbar i lengderetningen, og foran er det en frunk på 127 liter, noe EQB ikke hadde. I versjonen med fem seter er bagasjeplassen bak 540 liter, i sjuseteren er det 480 liter.

Lengre

Panoramatak er standard, og som ekstrautstyr leveres taket med dimmefunksjon.

GLB har et nytt interiør hvor man kan velge MBUX Superscreen som ekstrautstyr. Den består av tre skjermer, en på 10,25 tommer foran føreren, og to 14-tommers skjermer som til sammen går over hele dashbordets bredde.

Mellom forsetene er det en høyt plassert midtkonsoll med et ekstra oppbevaringsrom. Det skal også være knapper og brytere for funksjoner som brukes mye.

Den nye GLB er fem centimeter lengre og tre centimeter bredere enn modellen den erstatter. Det skal gi bilen noe mer innvendig plass.

Mercedes-Benz sier i pressemeldingen at det snart skal komme en innstegsmodell som plasserer seg under utgavene som kommer ved lansering.

Den norske prisen er ikke klar, den er ventet over nyttår, men i Tyskland koster GLB 2000 til 3000 euro mer enn CLA. Startprisen på CLA250+ er 572.900 og 599.900 kroner for CLA 350 4Matic.

Mens GLC, som er ventet til Norge før sommeren, starter på 699.900 kroner.

GLB er ventet til Norge på vårparten.

Powered by Labrador CMS