Den store ladetesten:

Hvilken elbil hurtig­­lader raskest?

Onsdag sjekket vi rekkevidden, torsdag målte vi prestasjonene ved ladestasjonen. Se duellen i videoen over: Norges to kjappeste ved stolpen møttes til duell.

Publisert Sist oppdatert

Vi testet bilene i Ionity-stasjonen på Dal i Ullensaker, etter samme prinsipp som pleier i ladetesten: Alle bilene kommer inn til lading etter minst to timers sammenhengende kjøring og med under 10 prosent rest på batteriet.

Det er forholdene som skal gi optimal fart på hurtigladingen.

Vi måler både ladefart og ladeeffekt – i tillegg finner du lenker til hver enkelt bils ladekurve på naf.no nederst i saken her.

Smart først

Første bil i testen var Smart #3, utover dagen kom bilene du ser i grafikken nedenfor.  De to Tesla-modellene ble ladet på Tesla Supercharger på Gardermoen, ikke Ionity.

I vår kjøreplan ladet to og to biler samtidig. Lotus Eletre og Porsche Taycan, de to modellene som skal lade aller raskest og med størst effekt, møttes til duell. 

Se hvordan det gikk i videoen over!

PS: Vi hadde problemer med ladingen av Hyundai Kona og Renault Scenic E-Tech, og de skal testes igjen etter samme premisser senere.

Her er lenkene til ladekurvene på NAFs nettside:

BMW i5 eDrive40

BMW i5 Touring

BYD Dolphin

BYD Seal U

Ford F-150 Lightning

Ioniq 5

Kia EV9

Lotus Eletre

Mini Countryman

MG4

Nio EL6

Nio ET5 Touring

Opel Astra Sports Tourer

Peugeot E-308 sw

Peugeot E-3008

Porsche Taycan

Seres 5

Smart #3

Tesla Model 3

Tesla Model Y

Volkswagen ID.7

Volvo EX30

Xpeng G6

Peugeot E-3008

Peugeot E-308 sw

Tesla Model 3

Tesla Model Y

Kia EV9

Xpeng G6

Nio ET5 Touring

Ioniq 5 N

Hyundai Kona

BYD Seal U

Lotus Eletre

Porsche Taycan

Volvo EX30