SIVILISERT: Kia EV6 GT er ikke like spektakulær som Hyundai Ioniq 5 N.

Kia EV6 GT:

Ser ganske vanlig ut, men ikke la deg lure

Dette er tidenes raskeste Kia. Og den har kunstige girskift. 

Publisert Sist oppdatert

Har du fulgt med på hva som har skjedd i det store Hyundai-konsernet det siste året, så forstår du sikkert at Kia EV6 GT nå har fått mye av den samme teknologien som råtassen Hyundai Ioniq 5 N (les test her), som Motor nylig kåret til årets beste bilkjøp i åpen klasse.

650 hester

Det betyr at vi snart vil få se historiens raskeste Kia på norske veier. Den har til vanlig 609 hester, men hele 650 hester i en boost på 10 sekunder.

FACELIFT: GT har fått det samme lyktedesignet i fronten som de øvrige oppgraderte versjonene.
FORFINET: Materialkvaliteten er hevet et hakk, blant annet er all svartlakkert plast borte.

Da går klassikeren 0–100 unna på 3,5 sekunder. Selvsagt med drift på alle fire hjul.

Et større batteri på 84 kWt gir rekkevidde på 450 km (WLTP). Lading fra 10–80 prosent skal på 18 minutter under idelle forhold.

Bedre komfort

GT-versjonen får også de virtuelle girskiftene i kombinasjon med kunstig lyd, som vi kjenner fra Ioniq 5 N. 

Det ser muligens litt dumt ut på papiret, men bør oppleves.

Forøvrig er GT modifisert og justert mer eller mindre over det hele. Også støykomforten skal være forbedret, med lydabsorberende gulvtepper, dekk og hjulbeskyttere. 

Gul knapp ...

Innvendig er det meste kjent fra dagens EV6-modeller, men setene er nye og materialkvaliteten er forbedret. Den neongule knappen som henger ned fra venstre rattstamme, er verdt å merke seg. 

Det er denne som utløser makseffekten.