RABATT: Den norske importøren bruker pris som virkemiddel for å tynne ut lagerbeholdningen av Fisker Ocean.

Fisker Ocean:

Megarabatt, men Forbruker­rådet advarer

Fisker ønsker å selge unna lagerbiler og gir et prisavslag på mer enn 30 prosent.

Publisert Sist oppdatert

For kort tid siden dumpet Fisker prisen på Ocean-modellen med inntil 39 prosent i USA, nå følger den norske importøren etter. Riktig nok kun på noen få lagermodeller, men priskuttet er på mer enn 30 prosent på bilene som tilbys.

Det betyr for eksempel at en svart Ocean Extreme er satt ned fra 621.849 kroner til 420.899 kroner.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:

Med bilene som selges med rabatt i Norge, følger det som Fisker selv kaller «ansvarsfraskrivelser.»

Positivt, men ...

Her står det: 

«På grunn av den nåværende økonomiske situasjonen til produsenten Fisker Group Inc. og Fiskers salgsselskaper i Europa, er det en risiko for begrenset support og begrenset service for bilene. Kjøperne må påregne et permanent tap av muligheten til å gjøre gjeldende krav på materialfeil og garantikrav. Ved å inngå en kjøpekontrakt etter 5. april 2024 erklærer kjøperen av en Fisker Ocean at han/hun har blitt informert om dette og likevel ønsker å kjøpe en Fisker Ocean i lys av den beskrevne risikoen.»

Thomas Iversen i Forbrukerrådet

Bilbransje24 omtalte saken først [for abonnenter].

Dette er langt fra uproblematisk, ifølge Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

–  Det er positivt at Fisker informerer om risikoen knyttet til selskapets dårlige økonomi, men her ser det ut som Fisker bryter forbrukerkjøpsloven ved å fraskrive seg ansvaret for bilene de selger. Så lenge selskapet eksisterer, har forbrukeren alle sine forbrukerrettigheter i behold og kan gjøre disse gjeldende.

Rett på erstatning

I Forbrukerkjøpsloven § 3, første ledd, står det: «Loven kan ikke fravikes ved avtale til skade for en forbruker.»

Iversen sier selskapet ikke trenger å selge bilen med garanti, men at de ikke kan «avtale seg bort fra» reklamasjonsretten.

–  I de tilfellene selskapet ikke har kapasitet å fikse opp feil ved bilene de er ansvarlige for, vil forbrukeren ha rett på erstatning hvis jobben gjøres av noen andre.

Motor har ikke lykkes med å få tak i Fiskers representant i Norge.

Konkursproblematikk

Iversen sier man også bør være forsiktige med å kjøpe en førstegenerasjon elbil som «ifølge flere tester trenger oppdateringer av programvaren for å fungere som forutsatt.» 

Les testen av Fisker Ocean her.

–  Dette gjelder særlig når det selskapet som er ansvarlig for programvaren er på konkursens rand. Hvis produsenten går konkurs, hjelper det ikke å ha gode forbrukerrettigheter, det vil ikke være noen å rette krav mot.

Iversen mener også måten ansvarsfraskrivelsen er presentert på Fiskers hjemmeside er tvilsom.

–  Selv om ansvarsfraskrivelsen kun er ment å vise til konkursrisiko og mangel på service, er den gjemt lang ned på siden til Fisker. Sentrale vilkår som dette må fremheves og gå klart og tydelig frem – og bør helt klart inn i avtalen med forbrukeren.

Produksjonspause

Fisker satt nylig produksjonen på pause, trolig i et forsøk spare penger mens de selger unna bilene de allerede har laget. 

Ocean har hatt en svært humpete markedsintroduksjon etter at bilene kom i fjor. Det har vært rapportert om mange feil, blant annet har ikke programvaren i bilene virket som forventet. 

En periode var det snakk om at et større bilselskap skulle samarbeide eller kjøpe opp Fisker, med dette falt i fisk for et par uker siden.

Siden Fisker introduserte Ocean i det norske markedet, er det levert ut 351 eksemplarer, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.