GRANDIOS DEBUT: Mercedes og AMG sparte ikke på kruttet da AMG GT XX ble vist fram for første gang.

I fyr og flamme:

AMG og Mercedes fyrer opp elbilsatsingen 

Visningen av AMGs første egenutviklete elbil bærer bud om at Mercedes har store og innovative planer for framtidens elektriske kjøretøy.

Publisert

AFFALTERBACH (Motor): Under det som mest av alt minnet om en festival på AMG-anlegget i Affalterbach utenfor Stuttgart viste AMG-avdelingen til Mercedes fram det som er deres elektriske framtid, og som samtidig viser hvor Mercedes vil med elbilene.

At AMG mener alvor, viste også størrelsen på arrangementet. Vanligvis er en statisk visning av et bilkonsept lite spektakulært, en bil eller to i et rom, ledsaget av noen entusiastiske taler om produktet.

Festival

I Affalterbach var det noe helt annet, der var volumet skrudd til 11. 

For anledningen var hele fabrikkområdet gjort om til en festival med inviterte kunder, ansatte, medier og det som trolig var tyske influensere. 

Flere tusen mennesker som kunne vandre blant ikoniske AMG-modeller, food­trucks, barer og en diger scene på toppen av ett av byggene.

Med verdensstjerner som Alicia Keys, Martin Garrix og Steve Aoki på scenen og selvsagt F1-stjernene George Russell og Kimi Antonelli, pluss kulthelten Valtteri Bottas.

GT-BIL: Mercedes-AMG GT XX er firedørs sedan med coupéformer. Produksjonsutgaven er ventet om et års tid.
KLASSISK: Grillen har hentet inspirasjon fra fordums racingbiler fra Mercedes.
GIMMICK: Bensinversjonene til AMG har gjerne fire eksosenderør, elbilen har seks runde baklykter. – Seks er bedre enn fire, sier designsjef Gorden Wagener.
SPEISA: Interiøret er spesielt. Hvor mye av dette som blir igjen i produksjonsutgaven, gjenstår å se.
STJERNER: Her står Alicia Keys i veien for AMG GT XXX.

Det ble ikke spart på pyro eller røyk da AMG GT XXX steg opp gjennom scenegulvet.

– AMG GT XXX må være bedre enn en bensinbil, sa AMG-sjef Michael Schiebe.

AMG GT XX er helt utviklet av AMG, ikke som dagens elbiler med AMG-logo, som bare er fiffet litt opp av dem. Det betyr samtidig ikke at de gir opp forbrenningsmotoren.

– Rammeverket vårt er lover og kunder, men vi har ingen sluttdato på forbrenningsmotorer. De kan bli forbudt ett sted, men fortsette et annet sted, vi er fleksible.

V8 blir med videre

AMG skal fortsette å utvikle V8-motorer parallelt med elbilsatsingen, mens AMG GT XX bærer de første budene på hvordan den elektriske framtiden blir.

Produksjonsutgaven ligger ett år fram i tid, og designsjef Gorden Wagener sier de har sett på historien samtidig med at bilen skal være unik og peke framover.

Fronten er inspirert av eldre racingbiler med en såkalt «hainese», mens selve prosessen har hentet inspirasjon fra C111 fra tidlig 1970-tall, som ble laget for å vise dieselmotorens fortreffelighet.

Les også: Prøvekjørt: Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+ Coupé

Og AMG GT XX er ikke bare et tomt skall som skal se bra ut.

Bilene som ble vist fram, er fullt kjørbare og full av teknologi som er grensesprengende.

Det er helt klart at verken AMG eller Mercedes har planer om å bare være en av mange elbilprodusenter. Hvis spesifikasjonene fra konseptbilen blir med over i produksjonsbilen, blir det noe ganske unikt.

Ellevill ladefart

Schiebe fortalte om en ladefart som skal levere et snitt på 850 kilowatt, med et potensial som er enda høyere.

Dette oppnås blant annet gjennom en helt ny batteriteknologi, bestående av tynne sylindriske celler, med oljekjøling.

Det skal gi 40 mil på fem minutter.

– Omtrent som en bensinbil, sa Schiebe.

PUBLIKUM: Mellom kontorer og fabrikkbygninger strømmet det til med AMG-fans, ansatte og mediefolk.
KLASSIKERE: Et pent utvalg av tidligere AMG-modeller var utstilt. Her en SLS Black Series, som ble laget mellom 2013 og 2015.
SHOW: AMG GT XXX ble behandlet som en popstjerne.
F1-STJERNER: George Russell og Kimi Antonelli fra Mercedes' F1-lag var selvsagt på plass. Sistnevnte var akkurat ferdig med skoleeksamen.
ENDA EN STJERNE: Steve Aoki, en legende innenfor elektronisk musikk, hadde et lengre DJ-sett på scenen.

Helt hvordan dette skal foregå i praksis, var det vanskelig å få noe informasjon om. Dagens ladere og CCS-ladeplugger har en øvre grense som ligger rundt 500 kilowatt. 

Kjøleteknologien skal også gjøre at bilen er i stand til å holde ytelsene oppe uansett påkjenning, ikke som andre elbiler, der effekten gjerne avtar når hard kjøring skaper for høy varme i batteripakka.

Ytelsene er helt tullete, 1360 hestekrefter og en toppfart på 360 kilometer i timen. Kreftene går i bakken via tre motorer, en foran og to bak.

– Bilen er ikke bare en sprinter, den skal holde et maraton, sa Schiebe.

Ny motorteknologi

Også motorteknologien er ny. Med teknikk hentet fra Formel 1, en såkalt axial-flux-motor, som leverer høyere ytelser og lavere vekt enn konvensjonelle elmotorer.

– Bilen er ikke bare drevet av våre egne ønsker, kundene ønsker en bil som dette. Og et av målene med AMG GT XX er å lage en bil som vekker følelser, mange av dagens elbiler er ikke emosjonelle nok, sa Schiebe.

– Og elbiler åpner en ny dimensjon når det gjelder krefter, sa Wagener.

DESIGNEREN: Gorden Wagener, designsjef i Mercedes og AMG, har ønsket å skape en lav og radikal bil med AMG GT XX. Selv kjører han en helt svart AMG G63, med hvitt interiør.
AMG-SEJFEN: Michael Schiebe, AMG-sjef, sa at lav vekt har hatt høy prioritet under utviklingen av AMG GT XX, men ville ikke ut med noen tall.
FORBLE KONSEPT: Mercedes Vision EQXX fra 2022, designet av Gorden Wagener, forble en konseptbil. Men mye av teknologien skal ha funnet veien inn i den kommende CLA-modellen.
HALO: Mercedes AMG One er en i bunn og grunn en Formel 1-bil kamuflert som en gatebil. Designet av Gorden Wagener. En så kalt «halo-car».
SPEKTAKULÆRT: Rammene rundt visningen av AMG GT XXX kan ikke bety annet enn at Mercedes og AMG satser hardt på å ligge i front av elbilutviklingen.

Schiebe og Wagener snakket også om at AMG GT XX er viktig som en «halo-car», altså en bil som skal være noe helt spesielt, som skal stå igjen som et produkt som var banebrytene. Slik som AMG One.

– AMG GT XX skal være et ikonisk produkt, den skal være supersexy, sa Wagener.

Samtidig la de ikke skjul på at konseptbilen skal i produksjon, trolig om ett års tid.

Prisen ble ikke nevnt, men at det blir en forholdsvis kostbar affære, er det grunn til å tro.

Satser

Samtidig skal mye av teknologien, og designen, smitte over på kommende Mercedes-modeller.

Med det nivået Mercedes og AMG la presentasjonen på, er det liten tvil om at selskapene satser hardt på elbiler i tiden som kommer. Arrangementet virket som det både var rettet utover til kunder og publikum, men også internt med alle de ansatte til stede.

En sommerfest av en ganske unik dimensjon, som trolig kan legges på kontoen for lagbygging for folk som skal bygge bensin- og elbiler i framtiden.

Hvordan AMG-følelsene skal formidles med elektriske drivlinjer, gjenstår å se. Der bensinmotorene er signert av ingeniøren som bygde den, og lyden og den mekaniske opplevelsen er viktig. Men både Wagener og Schiebe forsikret at følelsen skal være der, om enn i en noe annen form enn i bilene de har laget så langt.

– Én mann, én motor, gi ingen mening for en elbil. Vi skal ha noe liknende, men vi sier ikke hva det er i dag.

P.S. For anledningen hadde AMG døpt om fabrikksområdet i Affalterbach til «Affasterbach».   

Flere saker med Mercedes: