AERODYNAMISK: Mercedes CLA har en oppgitt luftmotstandskoeffisient på 0,21, det er lavt.

Ny generasjon:

Her er Mercedes' elektriske framtid

Det har kladdet for Mercedes' elektriske satsing. Nå kommer en ny generasjon som, i hvert fall på papiret, viser helt andre takter enn dagens modeller.

Publisert Sist oppdatert

Snart kommer Mercedes med sin neste generasjon elbiler. Det starter i høst, med CLA, som kan vise seg å være svært viktig for merket. 

Så langt, til tross for mange modeller, har ikke elbilsalget løsnet ordentlig for Mercedes. Mercedes-Benz leverte 185.100 elbiler totalt i fjor, en nedgang på 23 prosent fra året før.

Hard konkurranse

Parallelt med dette kommer det stadig flere teknologisk kompetente elbiler fra Kina, som Mercedes – og de andre europeiske bilprodusentene – er nødt til å matche, hvis elbilsatsingen skal bli bærekraftig.

Interessant er det også at CLA kommer omtrent samtidig med BMWs neste generasjon, kalt Neue Klasse, som også starter med biler i samme størrelse. 

TOVEIS: CLA er har toveislading, noe som betyr at bilen kan fungere som et energilager.

CLA  har 800-volt-arkitektur, som skal gi en ladefart 320 kilowatt.

Batteripakken er på 85 kWt og skal ha en energitetthet som er 20 prosent høyere enn dagens batterier.  Den nye batterigenerasjonen skal i tillegg redusere karbonfotavtrykket med rundt 30 prosent per celle, sammenlignet med forgjengeren.

To utgaver

De første tilgjengelige utgavene blir CLA 250+  og CLA 350 4Matic. Førstnevnte har en WLTP-rekkevidde på opptil 792 kilometer. CLA 350 4Matic har en rekkevidde på opptil 771 kilometer.

CLA 350 4Matic har 354 hestekrefter og gjør null til hundre på 4,9 sekunder, mens CLA 250+ har bakhjulsdrift, 272 hestekrefter og bruker 6,7 sekunder fra null til hundre.

CLA er 472 centimeter lang, fire centimeter lengre enn forrige modell. Til sammenlikning er EQE 494 centimeter lang.

INNVENDIG: CLA får et helt nytt operativsystem.
STOR PLASS: For første gang får en Mercedes en skikkelig frunk.

Samtidig har CLA noe man ikke finner i EQE, en frunk. Og den er av det romslige slaget, på 101 liter. Bagasjeromsvolumet er 405 liter.

Utgaven med firehjulsdrift skal kunne trekke en henger på 1,8 tonn.

CLA er også den første bilen fra Mercedes som får det egenutviklede operativsystemet MB.OS (Mercedes-Benz Operating System). 

Mercedes sier at det gjør modellen til den «smarteste Mercedes-Benz-modellen noensinne.» MB.OS kontrollerer infotainment, autonom kjøring, chassis og komfort, kjøring og lading.

Prisen ikke klar

Systemet er starten på fjerde generasjon MBUX. Den nye MBUX-generasjonen er den første til å integrere KI fra både Microsoft og Google, noe som altså kombinerer flere KI-agenter i et system.

Systemet skal i tillegg kunne integrere innhold fra tredjeparts­leverandører sømløst, noe som bør bety at modellen ikke vil ha like mye programvare­trøbbel i starten, som det man ser med mange andre nye bilmodeller i dag. 

Grensesnittet skal samtidig være likt det man kjenner fra dagens Mercedes-modeller.

André Jaskiewicz, informasjonssjef hos den norske importøren, sier de norske prisene kommer «senest ved forventet salgsstart tidlig i høst».

Mot slutten av året vil CLA bli tilgjengelig med et batteri på 58,4 kWh.