
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
Testen som viser de økte bremselengdene for dekk med lav rullemotstand, får oppmerksomhet i fagmiljøer verden over.
Svenske Vi Bilägare, som administrerer de årlige sommer- og vinterdekktestene som Motor publiserer, kan rapportere at resultatene fra sommerens dekktest er blitt en verdensnyhet.
Stadig flere nye biler har såkalte lettrullende dekk, altså dekk med lavest mulig rullemotstand, som igjen skal ha positiv effekt på forbruket.
Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
Opplagte svakheter
Dekkene monteres nå også på biler med forbrenningsmotor, men det er primært oppmerksomheten rundt elbilers rekkevidde som har løftet fram dekkene med disse egenskapene.
Testen i Motor viser at dekkene tilpasset elbiler har noen opplagte svakheter som førerne må være oppmerksomme på. Ikke minst en betydelig økt bremselengde. Les mer her.

Veldig kritisk
Øverste ansvarlig for testene, Nils Svärd, mener det er betimelig å stille spørsmål om dekkene i det hele tatt bør være på markedet.
– Bilprodusentene liker denne typen dekk, men etter vår testuke stiller vi oss veldig kritisk til at privatpersoner skal velge disse. Kompromissene rundt sikkerheten er for store, sier han.
Storm i bransjen
Blant mange som har lagt merke til testen, er den britiske Youtube-kanalen Tyre Reviews.
– Det blåser opp til storm i dekkbransjen, varsler programleder Jonathan Benson.
- Her kan du se videoen, testen presenteres etter drøye 10 minutter:
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Ifølge Vi Bilägere var testen også en av forrige ukes mest leste nyheter i det engelskspråklige bransjetidsskriftet Tyre Press, der resultatet omtales som «en skandale».
Skremmende
Tyske Reifenpress omtaler testen i to artikler som omhandler sikkerhetsrisikoen ved økonomidekk og risikoen ved for liten mønsterdybde.
En annen relevant parallell: NAF har nylig sammenliknet bremselengden til piggfrie vinterdekk og sommerdekk på sommerføre. Forskjellene er skremmende. Les mer her.