
Volvo har helårsdekk som standard:
Må betale 12.000 kr ekstra for sommerdekk
– Dette holder ikke for et premium-merke, mener bilkjøper Eirik Danielsen.

I over ett år, siden mars i fjor, har Volvo kun tilbudt nybilkjøperne helårsdekk, og ikke sommerdekk, som i mange år har vært standard.
Motors dekktest-ekspert mener det er gambling med sikkerheten. Og nå reagerer også kunder, som må betale ekstra for å få sommerdekk.
– Det sjokkerte meg at bilen jeg bestilte leveres med Pirelli helårsdekk som sommerdekk, sier Eirik Danielsen i Bergen, som nylig bestilte en ny Volco XC40.
Testvinnerdekk billigere
Når han får bilen, i juli neste år på grunn av en utgående leasingavtale, er det med helårsdekk som standard.
– Dette var ikke mulig å endre. Heller ikke mot pristillegg.
Han forteller at han tilbys å kjøpe Continental Ecocontact 6 av forhandleren sin til 12.000 kroner ekstra. Disse dekkene falt igjennom i Motors siste sommerdekktest.
Fra sin faste dekkforhandler kan han imidlertid få kjøpe de bedre testvinner-dekkene fra Continental til flere tusen mindre: 8520 kroner.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
– Ikke bra nok
– Jeg synes dette ikke holder for et merke som på alle måter vil fremstå som premium. Volvo er ikke akkurat billig. Da bør de tilby valgfrihet på noe så viktig som dekk-kvalitet, sier Danielsen.
Mannen bak Motors dekktester, Nils Svärd, fatter ikke at Volvo utstyrer blant annet sine tunge og lynraske elbiler med helårsdekk.
– De er ikke bra nok på sommerstid, har Svärd tidligere uttalt til Motor.
– Presterer bedre
Volvo Norge mener imidlertid at helårsdekk om sommeren er et godt alternativ. Helårsdekkene er nå standard på alle elbiler og på flere hybridbiler.
– Helårsdekkene tilbyr en mer balansert sikkerhetsytelse i et bredere spekter av vær- og veiforhold, sier PR- og kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo.
Han vedgår at kjøredynamikk og bremseytelse «påvirkes noe» sammenlignet med sommerdekk, når det er både varmt og tørt vær.
– Men under våte eller kaldere forhold, som det ofte er i Norge i sommerhalvåret, presterer helårsdekkene «recharge» bedre enn, eller like godt som, sommerdekk i bremsetester.
– Hvorfor lar dere ikke kundene få velge?
– Fordi det er en europeisk standard at bilene leveres med recharge-dekk fra fabrikken. Dette gjelder også for Norge, sier Trosby.
Han understreker at om vinteren anbefaler Volvo vinterdekk i Norge, og ikke helårsdekk.
Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift