– Det sjokkerte meg at bilen jeg bestilte leveres med Pirelli helårsdekk som sommerdekk, sier Eirik Danielsen i Bergen, som nylig bestilte en ny Volco XC40.
Testvinnerdekk billigere
Når han får bilen, i juli neste år på grunn av en utgående leasingavtale, er det med helårsdekk som standard.
– Dette var ikke mulig å endre. Heller ikke mot pristillegg.
– Jeg synes dette ikke holder for et merke som på alle måter vil fremstå som premium. Volvo er ikke akkurat billig. Da bør de tilby valgfrihet på noe så viktig som dekk-kvalitet, sier Danielsen.
Mannen bak Motors dekktester, Nils Svärd, fatter ikke at Volvo utstyrer blant annet sine tunge og lynraske elbiler med helårsdekk.
Volvo Norge mener imidlertid at helårsdekk om sommeren er et godt alternativ. Helårsdekkene er nå standard på alle elbiler og på flere hybridbiler.
– Helårsdekkene tilbyr en mer balansert sikkerhetsytelse i et bredere spekter av vær- og veiforhold, sier PR- og kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo.
Han vedgår at kjøredynamikk og bremseytelse «påvirkes noe» sammenlignet med sommerdekk, når det er både varmt og tørt vær.
– Men under våte eller kaldere forhold, som det ofte er i Norge i sommerhalvåret, presterer helårsdekkene «recharge» bedre enn, eller like godt som, sommerdekk i bremsetester.
– Hvorfor lar dere ikke kundene få velge?
– Fordi det er en europeisk standard at bilene leveres med recharge-dekk fra fabrikken. Dette gjelder også for Norge, sier Trosby.
Han understreker at om vinteren anbefaler Volvo vinterdekk i Norge, og ikke helårsdekk.