HELÅRSDEKK: Nye Volvoer leveres med helårsdekk, ikke sommerdekk. Her er nye Volvo C40.
HELÅRSDEKK: Nye Volvoer leveres med helårsdekk, ikke sommerdekk. Her er nye Volvo C40.

Volvo har helårsdekk som standard:

Må betale 12.000 kr ekstra for sommerdekk

– Dette holder ikke for et premium-merke, mener bilkjøper Eirik Danielsen.

Publisert Sist oppdatert
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VOLVO-KUNDE:</span> Eirik Danielsen.
VOLVO-KUNDE: Eirik Danielsen.

I over ett år, siden mars i fjor, har Volvo kun tilbudt nybilkjøperne helårsdekk, og ikke sommerdekk, som i mange år har vært standard.

Motors dekktest-ekspert mener det er gambling med sikkerheten. Og nå reagerer også kunder, som må betale ekstra for å få sommerdekk.

– Det sjokkerte meg at bilen jeg bestilte leveres med Pirelli helårsdekk som sommerdekk, sier Eirik Danielsen i Bergen, som nylig bestilte en ny Volco XC40.

Testvinnerdekk billigere

Når han får bilen, i juli neste år på grunn av en utgående leasingavtale, er det med helårsdekk som standard.

– Dette var ikke mulig å endre. Heller ikke mot pristillegg.

Han forteller at han tilbys å kjøpe Continental Ecocontact 6 av forhandleren sin til 12.000 kroner ekstra. Disse dekkene falt igjennom i Motors siste sommerdekktest.

Fra sin faste dekkforhandler kan han imidlertid få kjøpe de bedre testvinner-dekkene fra Continental til flere tusen mindre: 8520 kroner.

– Ikke bra nok

– Jeg synes dette ikke holder for et merke som på alle måter vil fremstå som premium. Volvo er ikke akkurat billig. Da bør de tilby valgfrihet på noe så viktig som dekk-kvalitet, sier Danielsen.

Mannen bak Motors dekktester, Nils Svärd, fatter ikke at Volvo utstyrer blant annet sine tunge og lynraske elbiler med helårsdekk.

– De er ikke bra nok på sommerstid, har Svärd tidligere uttalt til Motor.

– Presterer bedre

Volvo Norge mener imidlertid at helårsdekk om sommeren er et godt alternativ. Helårsdekkene er nå standard på alle elbiler og på flere hybridbiler.

– Helårsdekkene tilbyr en mer balansert sikkerhetsytelse i et bredere spekter av vær- og veiforhold, sier PR- og kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo.

Han vedgår at kjøredynamikk og bremseytelse «påvirkes noe» sammenlignet med sommerdekk, når det er både varmt og tørt vær.

– Men under våte eller kaldere forhold, som det ofte er i Norge i sommerhalvåret, presterer helårsdekkene «recharge» bedre enn, eller like godt som, sommerdekk i bremsetester.

– Hvorfor lar dere ikke kundene få velge?

– Fordi det er en europeisk standard at bilene leveres med recharge-dekk fra fabrikken. Dette gjelder også for Norge, sier Trosby.

Han understreker at om vinteren anbefaler Volvo vinterdekk i Norge, og ikke helårsdekk.