

Piggfritt på sommerføre:
7 meter ekstra bremselengde med vinterdekk
NAF har testet forskjellen mellom sommer- og vinterdekk på sommerføre. Se video.
– Det er skremmende hvor mye lengre tid man bruker på å stoppe med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekk, sier Jan Harry Svendsen I NAF.
– I 80 kilometer i timen har bilen med vinterdekk syv meter lengre stopplengde. Det tilsvarer en og en halv billengde. Det er dramatiske tall, og det viser hvorfor det er så viktig å legge om fra vinterhjul til sommerhjul, sier NAF-rådgiveren.
Testen ble gjennomført på lukket bane, med en hastighet på 80 kilometer i timen. Bilene som ble benyttet, var to Opel Mokka-e.
– Piggfrie vinterdekk fungerer godt om vinteren, og når temperaturene er lave, men når gradestokken nærmer seg 10 varmegrader, mister piggfrie vinterdekk egenskapene sine. Resultatet er dårligere veigrep og ikke minst lengre bremselengde, sier Svendsen.

NAF advarer mot å kjøre med piggfrie vinterdekk gjennom sommeren.
– Syv meter kan være forskjellen på en alvorlig ulykke eller å avverge en farlig situasjon. Kommer det et barn ut i veien foran deg, er det ikke sikkert at du har syv meter ekstra til rådighet, sier NAF-rådgiveren.
Det er også verdt å merke seg at det var 12 varmegrader og tørt da denne testen ble gjennomført. Når det blir varmere i været – og/eller regn – vil bremselengden øke.
Se testen i videoen under:
NAF-rådgiver Jan Harry Svendsen viser forskjellen i bremselengde.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler