SLIK STOPPET DE: Den blå bilen har sommerdekk. Det kunne i teorien vært plass til et helt fotgjengerfelt frem til den hvite med vinterdekk.

Piggfritt på sommerføre:

7 meter ekstra bremse­lengde med vinterdekk

NAF har testet forskjellen mellom sommer- og vinterdekk på sommerføre. Se video.

Publisert Sist oppdatert

– Det er skremmende hvor mye lengre tid man bruker på å stoppe med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekk, sier Jan Harry Svendsen I NAF.

– I 80 kilometer i timen har bilen med vinterdekk syv meter lengre stopplengde. Det tilsvarer en og en halv billengde. Det er dramatiske tall, og det viser hvorfor det er så viktig å legge om fra vinterhjul til sommerhjul, sier NAF-rådgiveren.

Testen ble gjennomført på lukket bane, med en hastighet på 80 kilometer i timen. Bilene som ble benyttet, var to Opel Mokka-e.

– Piggfrie vinterdekk fungerer godt om vinteren, og når temperaturene er lave, men når gradestokken nærmer seg 10 varmegrader, mister piggfrie vinterdekk egenskapene sine. Resultatet er dårligere veigrep og ikke minst lengre bremselengde, sier Svendsen.

OPPMÅLING: – NAFs test viser tydelig hvor farlig det er å fortsette å kjøre på vinderdekk utover sommeren, sier NAF-rådgiver Jan Harry Svendsen (nærmest).

NAF advarer mot å kjøre med piggfrie vinterdekk gjennom sommeren.

– Syv meter kan være forskjellen på en alvorlig ulykke eller å avverge en farlig situasjon. Kommer det et barn ut i veien foran deg, er det ikke sikkert at du har syv meter ekstra til rådighet, sier NAF-rådgiveren.

Det er også verdt å merke seg at det var 12 varmegrader og tørt da denne testen ble gjennomført. Når det blir varmere i været – og/eller regn – vil bremselengden øke.

Se testen i videoen under:

NAF-rådgiver Jan Harry Svendsen viser forskjellen i bremselengde.