TOYOTAS FJERDE: bZ4X Touring kommer som merkets fjerde elbil, etter bZ4X, Urban Cruiser og C-HR+.

bZ4X som stasjonsvogn:

Dette skal bli Toyotas neste bestselger

Her er bilen Toyota forventer skal bli merkets neste storselger i Norge, en stasjonsvogn-inspirert versjon av deres første elbil, bZ4X Touring.

Publisert Sist oppdatert

Bilen får planlagt lansering i Europa våren 2026.

Den viktigste endringen fra bZ4X-modellen vi kjenner – og som nå kommer i oppgradert versjon – handler om plass:

Touring er 140 mm lengre og 20 mm høyere enn dagens bZ4X.

Toyota kaller det stadig en SUV, og bruker ikke stasjonsvognbegrepet slik de for eksempel gjør på Corolla Touring. Men dens ytre form vil minne mye om den klassiske stasjonsvogna.

Og jo lenger bak i bilen du kommer, jo nærmere kommer du til poenget:

bZ4X Touring leveres med et bagasjerom på 600 liter (opp 33 prosent fra dagens bZ4X) bak et 40:60-delt baksete.

Rekkevidde

Bilen får en batteripakke på 74,7 kWt, opp fra 73,1 kWt på den oppgraderte versjonen som Toyota slipper om noen måneder. Den første versjonen av bZ4X kom med en batteripakke på 71,4 kWt.

Maks rekkevidde på Touring er 560 km, men Toyota har ikke opplyst hvilken modellversjon vi da snakker om. Versjonen som går lengst av sommerens oppdaterte utgave, har WLTP-rekkevidde på 573 km.

Hengervekten på Touring blir 1500 kg, som den oppgraderte SUV-en.

Kraftigste Toyota

Touring-utgaven kommer i versjoner med henholdsvis forhjulsdrift og firehjulstrekk.

Den mest potente 4WD-utgaven har en motor med makseffekt på 380 hk/280 kW, og vil dermed være den kraftigste elbilen fra Toyota.

– Vi har stor tro på at bZ4X Touring vil bli vår mest populære modell i Norge. Den har en størrelse, ytelse og rekkevidde som gjør den svært godt egnet til norske, aktive familier, sier administrerende direktør Piotr Pawlak i Toyota Norge i en pressemelding.