
Prøvekjørt: Opel Grandland (ladehybrid)
Store endringer kan gi denne noen gode år til
Av med hatten, på med capsen. Opels foryngelseskur har nådd modellen som kanskje trengte det mest.
Holder vi de helelektriske bilene utenfor, er det stort sett bare ladehybrider i SUV-format som selges nye i Norge.
Derfor er det så viktig for Opel at Grandland havner på radaren til dem som vurderer en Toyota RAV4 eller kanskje en Ford Kuga, en Mitsubishi Eclipse Cross, en BMW X1 eller tvillingen fra Stellantis, Peugeot 3008.
PLUSS:
Modernisert, krefter, lademulighet
MINUS:
Bagasjeplass, plastpreg
Alle trives
Med nytt ansikt og mer utstyr til litt færre kroner, er utgangspunktet lovende. Men det er primært det nye instrumentpanelet som gjør at du kan kaste hatten og ta på deg capsen bak-fram.
Nå er miksen av moderne utseende og skjermbaserte funksjoner og mer tradisjonell betjening, blitt så bra at alle kan trives både med utseende og funksjonalitet.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
De eldre vil snart erkjenne at ikke alt var bedre før. De unge kan lære at noe faktisk var bedre før. Sånn sett er Opels instrumentpanel et utmerket kompromiss.
Men vi kunne tenkt oss et kvalitetsløft også på materialvalget. Tvillingen Peugeot 3008 er bedre her.
Motor har testet en rekke ulike utgaver av Grandland de siste årene. Og konklusjonen har gjennomgående vært positiv. Mest interessant er naturligvis modellen som kom på vårparten i fjor – med ladehybridteknologi og firehjulsdrift.
Testen av denne kan du lese her.


Les flere prøvekjøringer på Motor:
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
-
Prøvekjørt: Opel Astra
Med denne er Opel plutselig først i feltet
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
Prøvekjørt: Mazda CX-60
Denne skal slå knockout på bestselgeren
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Prøvekjørt: Peugeot 308
Denne sjarmøren varsler noe helt spesielt
-
Prøvekjøring: Toyota Aygo X
Lite penger og null lademulighet? Da er denne Aygo å ha
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Kia med GT-utgave av EV6:
Kia fortsetter sjarmoffensiv i rasende fart
-
Prøvekjørt: Citroën C5 X
Mer komfort får du neppe til en halv million
-
Prøvekjørt: Skoda Enyaq Coupe (elbil)
Skodas stiligste elbil lager surr i køen
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
Den oppgraderte versjonen vi nå har kjørt, har samme tekniske spesifikasjoner som bilen vi testet i fjor vår. Altså firehjulsdrift, 300 hester og elektrisk rekkevidde oppgitt til 54-65 kilometer.
Den finnes også med forhjulstrekk, 225 hester og elektrisk rekkevidde på 53-64 kilometer. Prisdifferansen er ganske nøyaktig 60.000 kroner.
Med den store faceliften kommer det også mer utstyr.
Blant annet en videreutvikling av Opels eminente lysteknologi, der totalt 168 LED-elementer i frontlysene gir en enda mer finjustert maskering av andre kjøretøy samtidig som omgivelsene lyses opp.
Gode erfaringer
Også systemet «Night Vision» er på plass i det høyeste av tre utstyrsnivåer. Her fanger et infrarødt kamera opp levende objekter i og rundt veibanen i mørket, og varsler sjåføren både akustisk og med bilde i instrumentpanelet.
Motor har gode erfaringer med dette systemet, som også finnes i Peugeot 3008/5008 og Peugeot 508.
Behagelig støynivå
Kjøreopplevelsen er uforandret. Det betyr blant annet masse kraftoverskudd, behagelig støynivå, god stabilitet på motorvei og liten svingradius.
Grandland leveres i tre utstyrsnivåer, med følgende priser på henholdsvis forhjulstrekk/firehjulsdrift (eks. omkostninger):
- Business Edition: 430.000/490.000 kroner.
- GS-line: 460.000/520.000 kroner.
- Ultimate: 480.000/540.000 kroner.

Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris