VI TESTER SMÅTT OG GODT: BYD Dolphin, Cupra Born, MG4, Peugeot E-2008 og Toyota Yaris Cross.

Gruppetest av småbiler:

Nå er billig­bilene blitt rimelig bra

Det lyser et to-tall først i prislappen på den ene bilen i denne testen. Nykommeren BYD Dolphin er et eksempel på hvor rimelige de kinesiske bilene er, men først og fremst på hvor gode de er.

Publisert Sist oppdatert

Litt forenklet kan man si at bilprisene presses fra tre hold:

Denne saken ble først publisert i magasinet Motor 1/2024.

  • Den generelt dårligere privat­økonomien vår gjør at bil­forhandlerne strekker seg ekstra langt. Særdeles gunstige nedbetalingsordninger, leasing uten innskudd og kontantrabatter på 25-30 prosent er ikke uvanlig.
  • Teslas krumspring – gjerne på natten, norsk tid – gir klare føringer. De plutselige prisreduksjonene på spesielt Model Y, har presset prisene på de opplagte konkurrentene, med ringvirkninger helt ned til klassen av biler vi nå tester.
  • De kinesiske bilprodusentene er i ferd med å etablere seg der de har mest konkurransekraft: I klassen av småbiler og mindre familiebiler, der den økonomiske bevisstheten blant kunderne er større, og merkelojaliteten svakere.

Summen av dette er vesentlig lavere bilpriser.

Altså bra for forbrukere flest.

100.000 rimeligere

I denne testen får vi dokumentert det generelt høye nivået på de rimeligere bilene, og kanskje spesielt det høye nivået kinesernes har lagt seg på.

Dette er testbilene:

BYD Dolphin:

Splitter nytt bekjentskap, men BYD som produsent begynner å bli godt kjent. Etter testen av litt større BYD Atto 3 i fjor sommer, skrev vi at dette kanskje er den beste bilen fra Kina. Dolphin er 16 cm kortere og har 100 liter mindre bagasjevolum – men er også 100.000 rimeligere.

MG 4

Bare navnet er igjen av det ærverdige britiske merket som ble stiftet for ganske nøyaktig 100 år siden. Nå forbinder vi MG med billige, anonyme elbiler fra Kina. Men vår knall oransje MG 4 fargelegger denne oppfatningen. Den er langt mer moderne og kompetent enn de tre øvrige MG-modellene vi kjenner – men fortsatt svært rimelig.

Cupra Born

Lansert som den sporty fetteren til VW ID.3 – inkludert en ungdommelig kjøpsprosess, der bilen utstyres og bestilles på nettet, og leveres på døra. Lanseringsprisen var oppsiktsvekkende lav, nå er den ditto høy. Spørsmålet er om en Cupra Born likevel kan hevde seg i et testfelt som dette.

Peugeot E-2008

En av få modeller som gir en kjøreopplevelse litt utenom det vanlige i en batterielektrisk tid da verken motorer eller girkasser skiller bilene. Den spesielle cockpiten, med det lille rattet, er unikt i en lavere prisklasse som dette – og inspirerende for sjåføren. Nå er modellen kraftig oppgradert og betydelig nedsatt i pris.

Toyota Yaris Cross

Det er i praksis bare Toyota som selger biler som ikke er helelektriske. Yaris Cross var faktisk Norges 13. mest registrerte modell i 2023. Mye fordi man får den med firehjulsdrift. Mekanisk og teknisk sett er dette noe av det tryggeste man kan kjøpe. Men prisen for det som absolutt er en reise tilbake i tid, er høy.

Kineserne henger etter

Kineserne har forsøkt seg med digre sjusetere og sære sedaner her i Norge, men lykkes best når de tar til fornuften.

I den mest prestisjetunge bilklassen av alle, SUV-er til rundt millionen, styres valgene i stor grad av konservative oppfatninger om prestisje og premiumfølelse. Da handler alt om Mercedes-Benz, BMW, Audi – og kanskje en Volvo. Ikke en kineser.

Og en sedan er det uansett nesten ingen i Norge som kjøper.

Dessuten – og ikke helt uvesentlig: I de dyrere prisklassene stilles det krav til førerstøtte- og lysteknologi på ypperste nivå. Her henger kineserne etter.

I klassen av småbiler og mindre familiebiler derimot, har de i høyeste grad konkurransekraft. Flere av modellene vi nå ser på det norske markedet er allerede bedre enn eksisterende modeller fra kjente produsenter. Lavere pris har vært et innlysende konkurransefortrinn, men bare ett av stadig flere.

I denne testen ser vi at kineserne er på høyde i en rekke kategorier, av og til bedre, aldri særlig dårligere. Det er opplagt at disse kvalitetene ryster resten av bilverdenen.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:

Bedre balanse

I fossilbilenes tid kunne produsentene utmerke seg med motorer og girkasser. På en batterielektrisk bil er dette særpreget borte. Med noen unntak (Porsche Taycan, Audi e-tron GT) finner vi girkasser med bare ett trinn framover. Punktum.

Kraftutviklingen er den samme i alle bilene, bare intensiteten i akselerasjonen skiller. Lyden – som i stor grad er fraværende – er også den samme.

Det betyr ikke at våre fem testbiler oppfører seg kliss likt. To av dem har forhjulstrekk (E-2008 og Dolphin), mens to har bakhjulsdrift (Born og MG 4). Under hverdagslig kjøring på ukomplisert underlag, merkes ingen forskjell. Under mer aktiv kjøring derimot, kjenner man at de to bakhjulsdrevne bilene har en bedre balanse og mer stabilitet under akselerasjon.

Firehjulsdrift klart best

Under vår testperiode snødde det også tidvis svært tett, mens temperaturene vekslet fra kaldt til beinkaldt. Framkommeligheten på vintervei er opplagt bedre med en bakhjulsdrevet bil. Elbiler med forhjulstrekk har ikke fordelen av å ha en tung forbrenningsmotor over drivhjulene. De har også en tung batteripakke plassert langt bak i bilene. Dermed forskyves vekten bakover i bilen – til bakhjulene.

Men, hevet over enhver tvil: Firehjulsdrift er klart best.

Yaris Cross har en lettvektsløsning med en liten elmotor på bakakselen som alltid gir firehjulsdrift fra stillestående, deretter etter behov opp til 70 km/t. Det fungerer perfekt. Yaris Cross drar seg ukomplisert fram der alle andre blir stående.

Halvering av rekkevidde

Varme og ventilasjon er også en utfordring. Selv om varmen kommer tregere fra start i Yaris Cross med forbrenningsmotor, kommer den også best og jevnest når motoren er varm.

MG 4 er kontrasten her. I minus 10 grader og motorveifart, klarte vi verken å holde frontruten duggfri eller hele kupéen varm nok, uten hyppig viftebruk og klimaanlegget på 27-28 grader. Det siste er ikke unikt for kinesiske biler.

Men totalbelastningen på klimaanlegget koster energi – og rekkevidde.

Under disse forholdene ble den rekordlange rekkevidden til MG 4 på 520 km kraftig redusert.

Kanskje er dette i øyeblikket den største utfordringen for dagens elbiler – og spesielt de minste, som kan takle både mindre familier og lengre turer.

Rekkevidden synker merkbart i kjøligere tider, og dramatisk fra 10-15 minus og nedover. Da snakker vi fort om en halvering.