
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer bølgen av elektriske stasjonsvogner
Stasjonsvogna forsvant i en støvsky av SUV-er og elbiler. Nå det klart for comeback. Audi viser sin første elektriske Avant, snart følger Volkswagen med Passat-oppfølgeren ID.7.
Med konseptutgaven av Audi A6 Avant e-tron (Avant er Audi-betegnelsen på stasjonsvogn) kommer ikke bare svaret på om et virkelig stormerke kan pumpe liv i stasjonsvogn-segmentet ved å gi bilen ledning.
Vi kan også få en indikasjon på om campingfolket blir like elbil-begeistret som befolkningen for øvrig.
A6 Avant e-tron får hengervekt på over to tonn.
– Jeg har ikke fått endelige tall, men hengervekten starter med et 2-tall, så mye vet jeg, sier produktsjef Bent Martinsen i Audi Norge til Motor.
Det er klasseledende blant elbilene, og på nivå med kraftige campingvogn-makkere med forbrenningsmotor.
To år unna
Audi har presentert e-tron-versjoner av både A6 og A6 Avant, men produksjonsmodell og lansering er ennå to år unna. Først i 2024 kommer pris og endelige detaljer, men Audi er klare på en del spesifikasjoner som gjør denne A6-en spennende:
496 cm lang, 196 cm høy, men bare 144 cm høy (tre små cm høyere enn e-tron GT og nesten 20 cm lavere enn e-tron i SUV-format). Akselavstanden er ennå ikke oppgitt, men som de andre bilene på PPE-plattformen kommer A6 med et batteri som dekker hele flaten mellom akslingene – samtidig som det er lavere enn de fleste andre.
Rekkevidden vil være inntil 700 km. Og apropos trekk av campingvogn, som normalt «spiser» rekkevidde raskere enn noe annet: Audi lover ladetid ned mot 10 minutter for 300 km på veien. Bilen får et 800V-batteri, med ladeeffekt på inntil 270 kW.
A6 Avant får en effekt på 476 hester, og den skal gjøre 0–100 på under fire sekunder. Luftmotstand-koeffisienten er presset ned til 0,24 (0,22 på sedan-utgaven). Bilen vil gå på 22-tommers dekk som standard.






Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
Flere stasjonsvogner
Det er flere av Volkswagen-merkene som har en stasjonsvogn på tegnebrettet, inkludert Volkswagen selv.
Den første helelektriske Passat-utgaven er planlagt under modellnavnet ID.7. Det vil være 10. generasjon Passat, som forøvrig er VWs nest mest populære modell gjennom tidene.
Men VW har ikke vært så høyrøstet om lanseringstidspunkt, og det ligger i kortene at den kommer senere enn A6 Avant e-tron. Ifølge de veldig foreløpige rapportene blir den også mindre, både når det gjelder motorytelse og rekkevidde (340 hk og 60 mil nevnes ofte).
Skoda har foreløpig ikke meldt om en elektrisk stasjonsvogn.
Aller først i denne klassen er kinesiske MG, som allerede har sluppet sin MG5 Electric. Men likhetene stopper ved karosseriet.
Når det gjelder både pris og rekkevidde er MG5 i en helt annen verden – den går for drøyt 300.000 kroner, med inntil 400 km rekkevidde.
Også Opel er i løypa med sin Astra Sports Tourer, som forhåpentligvis presenteres i 2023.

Husker du?
Stasjonsvognene utgjør en karosseriklasse som har vært presset lenge, parallelt som SUV-ene har steget og steget og steget i popularitet.
I årets fire første måneder var det bare 1179 nyregistrerte biler med stasjonsvogn-karosseri, ned 63 prosent fra samme periode i fjor. For 10 år siden var det mer enn 10 ganger så mange nybilregisteringer innenfor denne karosseri-gruppen, med Toyota Avensis alene på mer enn 1200 registreringer på fire måneder i begynnelsen av 2012.
Bruktbilomsetningen hittil i år kan være et hint om at det stadig er en viss interesse for denne typen biler. Mer enn 35.000 brukte stasjonsvogner har skiftet eier sålangt i 2022.
Oversatt til prosenter: Stasjonsvognene utgjør 2,8 prosent av nybilsalget, men hele 21,8 prosent av bruktbilhandlene.
Har du lest disse sakene?
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Se listen:
Vegvesenet mener disse veiene bør bygges først