
Store sprik i forsikringsvilkårene:
Så lenge får du leiebil ved feil og skader
Det er store forskjeller mellom forsikringsselskapene for hvor lenge du får leiebil dersom du bulker bilen din. På flere kaskoforsikringer får du ingen leiebil.
Bulker du, får du ikke leiebil med vanlig kaskodekning hos Storebrand, Fremtind, Tryg og Eika.
Gjensidige og If tilbyr leiebil så lenge du trenger det, dersom du kjøper den dyreste kaskoforsikringen.
Sjekk stor oversikt lenger ned.
Men oppstår det en feil på bilen som skal dekkes av garantien eller reklamasjonsretten, har du alltid krav på lånebil – dersom reparasjonen tar minst én uke.
Ventetid på hovedlykt
Med lange reparasjonstider blant annet på grunn av invasjonen i Ukraina og korona, risikerer du å bli uten bilen i mange uker og opptil flere måneder dersom du bulker, eller det er noe på bilen din som rett og slett går i stykker.
Forrige uke skrev Motor om Ambjørg Flaata, som risikerer å bli uten bil fordi datteren hennes ødela den ene hovedlykta i et lite uhell.
Hun fikk beskjed om at det kan ta flere måneder å få ny lykt. Leiebil gjennom forsikringsselskapet får hun i bare 45 dager.
Les flere saker om bilhold:
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Store sprik i forsikringsvilkår:
Så lenge får du leiebil ved feil og skader
-
Offentlig lading i Oslo:
Prisøkning på 40 prosent
-
Ekspertene svarer:
Kan kommunen kreve at du fjerner en bil på din egen eiendom?
-
Regenerering og isete underlag:
«Er farten for stor, kan ikke elektronikken redde deg»
-
Ekspertene svarer:
Kjenner ikke folk til autoknappen som tenner baklysene?
-
Ekspertene svarer:
Sauen laget riper i lakken – hva kan jeg gjøre?
-
Forlanger utvidet garanti:
Facebook-opprør blant norske Volvo-eiere
-
Til slutt sa banken stopp:
Så lenge fikk kunden misligholde lånet på SUV-en
-
Ulovlig praksis, mener Forbrukerrådet:
Tesla ville ikke levere ut bilen, fordi forrige eier skylder penger
-
Kjørte på metalldeler:
Krever erstatning fra kommunen etter batteriskade til 378.000 kr
-
Prisrekord for batteribytte:
Dette kostet det 378.000 kroner å kjøre på
-
Polestar advarer pacemaker-brukere:
– Vær ekstra forsiktig med hurtigladere
-
Hulda ble redd:
Solgte elbilen etter pacemaker-advarsel
-
Tysk stortest:
Dette er bruktbilene med færrest feil
-
Slurvet med servicen:
Selgeren gikk på en smell da han ikke skiftet dieselfilter
-
Vi som har svære ekstralys:
Møt Norges mest blendende bilister
Flere henvendelser
Flaata er ikke alene. NAF opplever en økende mengde henvendelser fra medlemmer som fortviler over lange reparasjonstider. Tiden da du kunne regne med at bilen ble reparert på få dager, og i hvert fall på noen få uker, ser ut til å være over.
Vigdis Svennungsen i NAF Advokat mistenker at lange reparasjonstider også skyldes at bilfabrikantene prioriterer å lage nye biler i stedet for deler til reparasjoner.
Anbefaler dyreste kasko
If forteller at de nå får mange henvendelser fra kunder som trenger leiebil på grunn av lange verkstedbesøk.
– Det er et problem med delemangel. Vi opplever at mange av kundene våre må vente på deler, sa kundebehandleren vi snakket med, da vi ringte for å spørre om Ifs forsikringsvilkår.
Kundebehandleren sa derfor at han anbefaler å kjøpe den beste og dermed også den dyreste kaskoforsikringen, hvor man får leiebil helt til bilen er ferdig reparert.
Stor oversikt
Årsaken til reparasjonen, og hvilken forsikringsavtale du har, er avgjørende for hvor lenge du får lånebil, om du i det hele tatt får det.
Reklamasjon:
Dersom det oppstår en feil på bilen din som dekkes av garanti eller reklamasjon, har du ifølge forbrukerkjøpsloven rett til lånebil dersom reparasjonen tar mer enn én uke. En slik feil er en feil du selv ikke er skyld i gjennom bruk, og bilen er inntil fem år gammel og dermed omfattet av reklamasjonsretten.
Lånebilen skal ifølge en avgjørelse fra Forbrukerklageutvalget ha «tilsvarende» funksjoner. (Vedtaket finnes ikke i elektronisk format). NAF mener at lånebilen skal være tilnærmet lik bilen som er til reparasjon, men ikke nødvendigvis identisk.
Reparasjon etter uhell:
Dersom bilen må repareres etter uhell, bulking, ulykker og så videre – og det altså ikke er en reklamasjonssak, avgjør forsikringsdekningen din om du får leiebil.
Motor har sjekket hvor lenge du får leiebil hos seks av de største forsikringsselskapene.
Gjensidige:
Vanlig kasko: Inntil 30 dager.
Bil pluss-kasko: Ubegrenset.
Leiebildekning kan velges bort for å få lavere pris.
If:
Vanlig kasko: Ingen leiebil.
Vanlig kasko med leiebil: Ubegrenset.
Super-kasko med leiebil: Ubegrenset.
Les mer her og her.
Etter at denne artikkelen ble publisert, informerer If om at de dekker leiebil ubegrenset også for vanlig kaskodekning, og ikke i kun 10 dager, slik Motor først fikk opplyst fra If. Men dekningen gjelder kun dersom du har valgt å ta med leiebil som tilvalg på forsikringen.
Storebrand:
Vanlig kasko: Ingen leiebil.
Kasko med leiebil: Inntil 30 dager.
Super-forsikring: Inntil 60 dager.
Eika:
Vanlig kasko: Ingen leiebil.
Kasko med leiebil: Inntil 10 dager.
Bil pluss-kasko: Ubegrenset.
Fremtind (Sparebank 1 og DNB):
Vanlig kasko: Ingen leiebil.
Vanlig kasko med leiebil: Inntil 15 dager.
Toppkasko: Inntil 45 dager.
Les mer her og her.
Tryg:
Vanlig kasko: Ingen leiebil.
Bil ekstra-kasko: Inntil 31 dager.
Avklar behovet
Husk at du betaler for å ha leiebil-dekning. Tenk gjennom hvor avhengig du er av bilen dersom du bulker og bilen må repareres på ubestemt tid.
Kanskje har du en annen bil du kan bruke eller låne, kanskje klarer du deg uten bil, og kanskje kan du heller leie en bil for egne penger – for de pengene du har spart ved å ikke ha leiebildekning på forsikringen.
Husk også at du ikke nødvendigvis får samme bil som du selv har, spesielt ikke dersom du kjører et premium-merke. Flere forsikringsselskaper har begrensing på type leiebil du kan kreve.
If presiserer på sine nettsider at man får leiebil tilsvarende den bilen man selv har, opp til stasjonsvogn-klassen. I vilkårene er det ikke oppgitt en slik begrensning for klassene over stasjonsvogn.
PS:
Leiebil er ikke inkludert i forsikringsselskapenes ansvars- og delkasko-forsikringer.
Mest lest på Motor.no:
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang