
Ambjørg uten bil på ubestemt tid:
Her er en ny grunn til ikke å bulke
Ambjørg Flaata fikk ødelagt den ene hovedlykta i et lite uhell og har nå ventet i over en måned på ny lykt. I mellomtiden får hun ikke brukt sin nye Ford Mustang.
Småbulking er irriterende og dyrt, enten man tar det på forsikringen eller tar hele regningen selv.
Men med korona, krig i Europa og rekordhøy etterspørsel etter nye biler, får småbulking nå en enda mer irriterende konsekvens: Du kan bli uten bilen din i uker, mange måneder, fordi delen(e) som må skiftes, rett og slett ikke er å få tak i.
I garasjeveggen
– De siste månedene ser vi en økning i antallet henvendelser om lange reparasjonstider, sier Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.
En av de uheldige er Ambjørg Flaata i Kongsvinger. I fjor sommer overtok hun og mannen en splitter ny Ford Mustang Mach-E til 650.000 kroner.
I februar hadde datteren et lite uhell. Hun skled inn i garasjeveggen. Resultat: Bulk og en ødelagt hovedlykt.
– Mannen min fikk beskjed om at lykta ikke er på Fords lager i Tyskland, og at de ikke vet hvor lang leveringstid det er. Om det er to uker eller to måneder. Nå har det gått over en måned, og vi vet ikke når bilen kan repareres, forteller Flaata.
Mest lest på Motor.no:
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
– Frustrerende
Bilen kan ikke brukes med ødelagt lykt. Om 15 dager mister de leiebilen de har på forsikringen, og i henhold til forbrukerkjøpsloven har de ingen rettigheter til å få lånebil videre.
Dermed kan de stå uten bil.
– Det er så frustrerende. Jeg mistenker at det ikke bare er korona og krigen som er årsaken til leveringsproblemene, men også at de ikke lager reservedeler, fordi de helst vil selge flest mulig nye biler, sier Flaata.
Beklager
NAF mistenker det samme.
– Det er vanskelig å konkludere med at produsentene prioriterer å bruke nye deler i nye biler som skal ut på markedet. Men det er mye som tilsier det, sier Vigdis Svennungsen.
Dette avvises av Ford-forhandleren Sulland Kongsvinger.
– Både produksjon av nye biler, så vel som deler, prioriteres høyt. Våre eksisterende kunder er like viktige som nye kunder, sier Reidar Bekken, daglig leder ved Sulland Kongsvinger.
Han beklager at leveringsutfordringer i denne saken har ført til for lang reparasjonstid.
– Noen ganger kan det være vanskelig å få tak i enkelte deler. Men vi jobber intenst hver dag for å sikre at biler ikke blir stående.

Hev seg rundt
Etter at Motor kontaktet bilforhandleren, har de og Ford prioritert å løse Flaatas sak.
– Det er nesten så direktøren i Ford Motor Norge har stilt sin Mustang til rådighet for kundene, sier Bekken, når han senere ringer tilbake for å fortelle at det går mot en løsning for Flaata.
– Lampe er nå på vei fra Tyskland, sier han fornøyd.
Og selv om kundene ikke har krav på lånebil, og heller ikke har fått tilbud om det når de selv har spurt, lover Sulland-sjefen dem gjennom Motor lånebil dersom reparasjonen mot formodning ikke er ferdig til de mister leiebilen gjennom forsikringsselskapet.
– Ja, da får de bil av oss gratis.
NAF kritisk
Vigdis Svennungsen i NAF Advokat er kritisk til tegn på stadig lenger reparasjonstid på grunn av delemangel.
– Det må kunne forventes at man får tak i reservedeler til biler innen en rimelig frist.
Hvis ikke forhandler greier det, kan man i ytterste konsekvens kreve heving av kjøpet.
Flaata er avhengig av bil i jobben sin.
– Erstatning for tap vil også kunne være aktuelt, sier Svennungsen – som også oppfordrer verksteder og kunder til å være pragmatiske, og finne midlertidige løsninger.
– Forhandlerne kan gjøre en midlertidig reparasjon der hvor det er mulig, slik at bilen kan brukes i ventetiden.
Bulker du, er det forsikringsavtalen din som avgjør hvor lenge du får leiebil. Les Motors ferske oversikt her.
PS.
Mandag kveld forteller Ambjørg Flaata at hun og mannen hennes nå har fått lånebil fra forhandleren sin, og at de muligens får sin egen bil, med ny lykt, tilbake før påske etter at forhandler og importør prioriterte saken deres etter Motors henvendelser.
Har du lest disse sakene?
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst