HØST-KAMUFLASJE: Inntrykket er tydelig nok, tross dekoren.

Volkswagen ID.7 Tourer:

Her er VWs nye stasjonsvogn

Den elektriske Passat-erstatteren kommer selvsagt i stasjonsvognutgave.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen Passat så dagens lys allerede i 1973 og har mildt sagt vært en viktig bil for nordmenn. De totale salgstallene kjenner vi ikke, men det vi vet, sier sitt – over 80.000 eksemplarer i vårt årtusen.

De siste par årene har naturlig nok salget duppet, og det har i lang tid vært klart at Volkswagen slutter å selge biler med forbrenningsmotor i Norge.

Samtidig har det kommet stadige drypp om Passatens elektriske arvtaker, ID.7. Bilen er litt forsinket, etter at fabrikken i Emden skrudde ned tempoet noen hakk på grunn av lavere etterspørsel, men kan bestilles. Kombiutgaven skal komme til Norge senere i høst.

El-stasjonsvogn nr. 3/4

Nå er det sendt ut nok et hint, om en ny variant. Og det er ingen tvil, bilens former bærer bud om en vaskeekte stasjonsvognvariant.

IKKE-SUV: Både gjenkjennbare VW-linjer og klassiske stasjonsvognlinjer.

Elbilenes fremmarsj og SUV-trenden er ikke nødvendigvis helt sammenflettede fenomener, selv om et stort batteri nødvendigvis krever plass. Ikke desto mindre er det et faktum at det finnes svært få elektriske stasjonsvogner på markedet i dag. 

Tallet er to eller tre, litt etter hvordan du velger å se det: MG5, Nio ET5 Tourer og eventuelt Porsche Taycan Cross Turismo.

Tror på jevn fordeling

Med all respekt for de nevnte: Gitt Volkswagens forhistorie og kundeplattform, holder vi en knapp på at det blir ID.7 Tourer som reintroduserer stasjonsvognen for folk flest.

Rudi Sand i Harald A. Møller tenker i samme baner: 

– Det er åpenbart at vi har tro på ID.7 Tourer for det norske markedet. Men vi har grunn til å tro at det blir en forholdsvis jevn fordeling mellom denne utgaven og firedørscoupéen. Det skyldes også at sistnevnte har så stor innvendig plass, at den nærmest kan karakteriseres som en sportslig stasjonsvogn, sier produktsjefen.

Stasjonsvognen kommer ikke allerede i år, men den er ikke langt unna, opplyser Harald A. Møllers kommunikasjonssjef  Øyvind Skovli Rognlien.

– Jeg antar vi får se den på norske veier i 2024. Vi kan relativt snart være mer presise på tidslinjen, sier han til Motor.

INTERIØRET: Dette bildet er fra en kombiutgave, men bilene blir like inni. Foto: VW

ID.7 Tourer får 545 liter bagasjeplass, målt til kanten av baksetet. Nedfelt baksete gir 1714 liter. Tilsvarende tall for kombiutgaven er 532 og 1586 liter.

Innledningsvis kommer begge varianter med bakhjulsdrift og 286 hk. Den antatte rekkevidden, noe over 60 mil, er også lik.

Volkswagen lister blant annet opp 19-tommers lettmetallfelger, adaptiv cruisekontroll, navigasjonssystem, 15-tommers skjerm, 3-soners klimakontroll og head-up-display som standardutstyr.