NYKOMMER: Nio ET5 Touring får vi se på norske veier allerede i høst.

Prøvekjørt: Nio ET5 Touring

Plutselig ble det gøy med stasjons­vogn igjen

Nio satser svært utradisjonelt her i Norge. Nå også med en stasjonsvogn. 

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Krefter, kjøreglede, plass

Minus:

Pris, stemme­assistenten (Nomi), salgstall

For når så du sist en ny stasjonsvogn? Nettopp – ganske lenge siden. Nye SUV-er og crossovere derimot. Og en haug med sedaner selvsagt, i all hovedsak Tesla Model 3.  

Flere stasjonsvogner

Nio ET5 blir i praksis den andre elektriske stasjonsvognen på markedet, hvis vi holder Porsche Taycan Cross Turismo utenfor – noe Porsche sikkert foretrekker. Da er det bare MG5 igjen, til litt under 400.000 i fullutstyrt versjon.

Nio ET5 Touring

  • Pris: Fra kr. 439.000 med batteribytte, pluss månedsavgift kr 1399 (75 kWt batteri) eller kr 1999 (100 kWt batteri). Fra kr 533.000 med fast 75 kWt batteri. Fra kr 621.000 med fast 100 kWt batteri.
  • Drivlinje: To elektriske motorer med effekt på 480 hk/700 Nm, firehjulsdrift.
  • Rekkevidde (75/100 kWt): 445/580 km.
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring: 479/218/150/13,5 cm.
  • 0–100 km/t/Toppfart: 4,0 sekunder/200 km/t.
  • Bagasjeplass: 490 liter.
  • Vekt/nyttelast: 2210/405 kg.
  • Hengervekt/taklast: 1400/75 kg.

Men det kommer flere. Blant annet Stellantis-søsknene Opel Astra og Peugeot 308, og senere Volkswagen ID.7.

Batteribytte

Nio er en svært spennende aktør på elbil­markedet. Som eneste produsent tilbyr de abonnement på batterier, samt muligheten til å bytte batterier – i stedet for å lade – på en  batteribyttestasjon. 

Kineserne har satset voldsomt i Norge, med stort showroom på en av Oslos dyreste adresser og med stadig flere batteribyttestasjoner under bygging. I øyeblikket er det fem slike i Norge. Planen er å etablere ytterligere 18 i løpet av 2024.

STASJONSVOGN: Formen minner ikke mye om de klassiske firkantede stasjonsvognene, men den er likevel vesentlig mer praktisk enn en sedan.

Nesten alle sliter

Men suksessen har ikke blitt helt som forventet. Så langt i år er det bare registrert 382 nye Nio, fordelt på fire modeller. 

Den store SUV-en ES8 står for de fleste, med 191. Sedanversjon av ET5 er nummer to, med 118.  

MINIMALISTISK: Som alle andre henter Nio inspirasjon fra Tesla. Instrumenteringen er ikke fullt like minimalistisk, men det meste av funksjoner betjenes enten på skjermen eller rattet.

Men Nios sjef her i Norge, Marius Hayler, kan med stor ro formidle at ingen i Nio stresser med salgstallene i en periode da nesten alle sliter med nybilsalget – ikke minst de ferskeste produsentene – etter den heftige innspurten på det momsfrie fjoråret. 

I tillegg kommer renteøkningene som strammer inn privatøkonomien.

Rekkevidde

Men det er ingen tvil om at Nio har fristende produkter. ET5 Touring er ett av dem. Her er tre tresifrede nøkkeltall:

560. 490. 480. Det første er rekkevidden, det andre er bagasjevolumet, det tredje er hestekreftene. På papiret altså en praktisk, morsom og langtrekkende bil.

450 LITER: I det daglige har du et romslig bagasjerom med gulv og lastekant som går i flukt med hverandre.
490 LITER: Skal du laste maksimalt, så får du 40 liter under bagasjeromsgulvet. Totalt sett er volumet marginalt mindre enn i SUV-er som VW ID.4.

Vi får det samme inntrykket også i praksis. I hvert fall på en relativt kort prøvekjøring i og rundt hovedstaden. Kjøregleden er formidabel, med det lave tyngdepunktet og den effektive firehjulsdriften over de fete 20-toms hjulene. 

Behagelig støy

Styringen er ikke like direkte som på Tesla, men akselerasjonen er like hinsides. 0–100 på fire sekunder er like unyttig som festlig.

Men når adrenalinet synker og snusfornuften stiger, så blir komforten og langtur­egenskapene viktigst. Og kanskje er det på dette feltet ET5 Touring markerer seg sterkest.

OK PLASS: Bra hodeplass og grei beinplass, men selve sittekomforten er ikke optimal i en lav stasjonsvogn som dette.

Støykomforten i motorveifart er behagelig, til tross for de nevnte store hjulene (245/40-20) på den grove norske asfalten. 

Uanstrengt mange mil

Framsetene passer oss utmerket, som i alle andre Nio – med elektrisk justering i alle ønskelige retninger. Og både retningsstabiliteten og fjæringen over de større ujevnhetene gjør at du kjører uanstrengt de milene rekkevidden tillater.

TRYGT: Flere ulike kameraer, samt centimetermål som viser avstanden til hindringer bak, gir meget god oversikt ved rygging.
STORE: Hjul som dette gir bedre kjøreegenskaper de få gangene man virkelig kan teste det ut. Men de gir også merkbart mer støy. På Nio ET5 er derimot støykomforten bra.

Stemmeassistenten Nomi er blitt litt mindre slitsom med årene, men fortsatt overvåker den deg med sine gnikkelyder og ansiktsuttrykk som er sjarmerende en dag eller to.

Raus beinplass

Lengre taklinje har gitt bedre takhøyde i baksete. Fortsatt er lårstøtten for snau og knevinkelen for skarp, som i elbiler flest. 

Men beinplassen er ganske raus. Minus for at føttene ikke kommer under forsetet i normal kjørestilling.

Hengervekt

Bagasjeplassen er naturligvis viktig i en stasjonsvogn. 490 liter opp til setekanten er bare 50 liter under en romslig SUV som VW ID.4. I hverdagen foretrekker du trolig 450 liter og et bagasjeromsgulv i flukt med lastekanten. Baksetet kan deles 40/20/40, og du kan trekke henger på 1400 kilo. 

150 kWt tar tid

Prismessig blir alle slått av Tesla for tiden. Også ET5 Touring kommer ganske dårlig ut her. Men vil du ha et spenstigere design, og ikke minst muligheten til å bytte til andre batteristørrelser, så er Nio et utmerket alternativ.

  • Sedanversjonen av ET5 var med i den store rekkeviddetesten til Motor og NAF i sommer. Den stoppet etter 524 km. Det er 8,2 prosent kortere enn WLTP (590 km). ET5 var dermed blant bilene med størst rekkeviddetap. 
  • Batteriet på 150 kWt som fort kan gi rundt 85 mil rekkevidde, lar vente på seg. Det er fortsatt ikke lansert på hjemmemarkedet i Kina.