HISTORISK: Vi er spent på hvordan den elektriske stasjonsvognen fra MG blir mottatt i Norge.

MG5 kommer rett over nyttår:

Dette er verdens første elektriske stasjonsvogn

Er SUV-kjøpende nordmenn klar for en elektrisk stasjonsvogn? Det vil nok prisen avgjøre.

Publisert Sist oppdatert

Kinesiske MG er i støtet om dagen. For noen dager lanserte de offiselt kompakt-SUV-en Marvel, som vi tidligere har skrevet om.

Samtidig presenterte de en kraftig oppgradering av den lille SUV-en ZS, som ved utgangen av september var Norges 16. mest solgte bil så langt i 2021.

Bedre enn alle

En tredje nyhet er modellen MG selv kaller «verdens første helelektriske stasjonsvogn». Vi kommer ikke på noen andre bilprodusenter som vil reagere på den påstanden.

MG5 har et bagasjevolum på 479 liter, som er vesentlig bedre enn de mange mer SUV-pregede elbilene vi ser på veien.

ELEGANT: I den best utstyrte versjonen får MG5 litt eksklusivitet over seg.
OK VOLUM: 479 liters bagasjevolum som femseter er best blant bilene i de lavere prisklassene. Men ingen skiluke, som vi ser, og de nedfellbare setene gir en særdeles stor vinkel.

Som en Passat

Nye Mercedes EQA har for eksempel 34o liters bagasjerom, mens VW ID.3 rommer 385 liter. Nissan Leaf har 435 eller 420 liter, avhengig om du vil ha en ekstra subwoofer med i bagasjen.

En stor stasjonsvogn som Passat GTE (ladehybrid) har 483 liter.

MG5 får en batteripakke på 61 kWt, og en rekkevidde på 400 kilometer. Det er omtrent på gjennomsnittet, sammenliknet med kobbelet av potensielle konkurrenter.

Motoreffekten er på 156 hester og 260 Nm. Det er under gjennomsnittet, men hakket over en relevant konkurrent som Peugeot e-2008.

MG5 kommer i starten av 2022 i utstyrsnivåene Comfort og Luxury, men prisene er ikke offisielle ennå.

Slik Motor vurderer det, bør den dyreste versjonen presses under 300.000 kroner for å være interessant på de norske markedet.

FUNKSJONELL: MG5 vinner neppe noen designpris, men kan være et billig og funksjonelt valg for en familie.