
MG5 kommer rett over nyttår:
Dette er verdens første elektriske stasjonsvogn
Er SUV-kjøpende nordmenn klar for en elektrisk stasjonsvogn? Det vil nok prisen avgjøre.
Kinesiske MG er i støtet om dagen. For noen dager lanserte de offiselt kompakt-SUV-en Marvel, som vi tidligere har skrevet om.
Samtidig presenterte de en kraftig oppgradering av den lille SUV-en ZS, som ved utgangen av september var Norges 16. mest solgte bil så langt i 2021.
Har du lest disse sakene?
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
Bedre enn alle
En tredje nyhet er modellen MG selv kaller «verdens første helelektriske stasjonsvogn». Vi kommer ikke på noen andre bilprodusenter som vil reagere på den påstanden.
MG5 har et bagasjevolum på 479 liter, som er vesentlig bedre enn de mange mer SUV-pregede elbilene vi ser på veien.


Som en Passat
Nye Mercedes EQA har for eksempel 34o liters bagasjerom, mens VW ID.3 rommer 385 liter. Nissan Leaf har 435 eller 420 liter, avhengig om du vil ha en ekstra subwoofer med i bagasjen.
En stor stasjonsvogn som Passat GTE (ladehybrid) har 483 liter.
MG5 får en batteripakke på 61 kWt, og en rekkevidde på 400 kilometer. Det er omtrent på gjennomsnittet, sammenliknet med kobbelet av potensielle konkurrenter.
Mest lest på Motor.no:
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
Motoreffekten er på 156 hester og 260 Nm. Det er under gjennomsnittet, men hakket over en relevant konkurrent som Peugeot e-2008.
MG5 kommer i starten av 2022 i utstyrsnivåene Comfort og Luxury, men prisene er ikke offisielle ennå.
Slik Motor vurderer det, bør den dyreste versjonen presses under 300.000 kroner for å være interessant på de norske markedet.
