SALGSSTART: VW ID.7 kommer til høsten, og snart åpnes det for bestilling.

VW ID.7 får opptil 70 mil rekkevidde:

Stanser fossil­salget, dette blir Passat-erstatteren

Med ID.7 nærmer Volkswagen seg en rekkevidde som gjør at bensin- og dieselentusiastene snart bare har hengervekt igjen å argumentere med.

Publisert Sist oppdatert

Ikonet Golf er erstattet av ID.3, SUV-favoritten Tiguan er erstattet av ID.4, og de første elektriske versjonene av «folkevognbussen» kan nå sees på veiene. Nå er det på tide å ta farvel med Passat.

Etterfølgeren har fått navnet ID.7, som verken er spesielt spennende eller spesielt logisk. Men bilen bør ha egenskaper som frister. Ikke minst hvis den etter hvert også kommer som stasjonsvogn.

Rekkevidde

Noen offisielle signaler om dette har vi foreløpig ikke fått. Derimot vet vi at Audi trolig ligger foran i løypa med sin lekre A6 Avant e-tron (les mer om den her), med foreløpig samme spesifikasjoner på blant annet rekkevidde: Opptil 700 km (WLTP).

KOMBIKUPÈ: PÅ 80-tallet krydde det av Passat kombikupé på veiene. Med ID.7 får karosseritypen sin renessanse.

Stopp for fossilbiler

Det er altså mye som tyder på at det også vil komme en stasjonsvogn av ID.7. Men inntil videre er det kombikupéen vi venter på. Den skal etter planen komme på norske veier til høsten, noen måneder før VW-importør Møller stopper salget av bensin- og dieselbiler her i Norge.

– 2023 blir det siste året hvor vi selger fossile personbiler, deretter tilbyr vi utelukkende nullutslippsmodeller, sier VW-direktør Thomas Meiner.

KAMUFLERT: ID:7 vises fram i kamuflert versjon i Los Angeles denne uken, og man kan skimte at noen detaljer i fronten er annerledes enn på mer konseptbaserte Aero.

Godt over 60 mil

Han tror ID.7 vil treffe mange av de nåværende Passat-kundene, og kunder som ønsker seg enda mer plass.

Endelige WLTP-tall er ikke klare, men Volkswagen antyder at ID.7 får en rekkevidde på intil 700 km ved blandet kjøring. Legger vi på litt utstyr som nordmenn flest vil ha – og følgelig trekker fra fra litt på rekkevidden – så er vi uansett godt over 60 mil offisiell rekkevidde.

STASJONSVOGN? Skal ID.7 bli en fullverdig arvtaker til Passat, må den naturligvis også komme som stasjonsvogn med bedre plass i høyden. Det tipper vi skjer.

Vises i LA

En tilnærmet produksjonsklar utgave av ID.7 vises med kamuflasje på elektronikkmessen i Las Vegas denne uken.

Men det har tidligere kommet ut bilder av modellen som inntil nylig ble kalt Aero, og som på noen detaljer nær vil være identisk med ID.7.

Intelligent klima

Volkswagen har lyttet til kundenes tilbakemeldinger,og utstyrer ID.7 med en større 15-tommers skjerm og med head-up-display som standard.

Bilen får også et nytt klimaanlegg­konsept med flere intelligente funksjoner. Den kan for eksempel oppdage når sjåføren nærmer seg, basert på hvordan nøkkelen beveger seg, og sette i gang klimaanlegget.