SAMARBEIDER: Porsche, Continental, BMW og Mercedes-Benz.

Egne programmer:

Tyske giga­nter utfordrer Apple og Google

BMW, Mercedes-Benz og Porsche går sammen om å lage programvare.

Publisert Sist oppdatert

Med seg på laget har bilprodusentene selskaper med nesten like stor tyngde på sine egne felt: Bosch, Hella, Continental og ZF. Franske Valeo er også inkludert, blant flere andre.

Det sies i liten grad direkte i de offisielle erklæringene, men målet er åpenbart å lage programvare som kan gjøre produktene fra Google og Apple overflødige. 

Det siktes dermed til førstnevntes Android Automotive og sistnevntes CarPlay Ultra.

Åpen kildekode

Initiativet, som ble undertegnet denne uken, handler om såkalt «open source»-programvare, eller «åpen kildekode» på norsk. Dette dreier seg altså om utvikling av systemer som hvem som helst skal kunne bruke – også konkurrenter, inkludert for eksempel kinesiske. 

– Sammen skal vi bygge et kraftfullt programvare-økosystem som er rustet for fremtiden. Åpent, transparent og sikkert, sier Marcus Bollig. 

Han leder VDA, bransjeorganisasjonen for Tysklands bilindustri.

Vil ta tid

Den grunnleggende arkitekturen skal være på plass allerede neste år. Men det antas at det drøyer enda fire år før programvaren er på plass i serieproduserte biler.

Disse selskapene har undertegnet avtalen: BMW, Bosch, Continental, Eclipse Foundation, ETAS, Hella, Mercedes-Benz, Porsche, Qorix, Valeo, Vector og ZF.

Det er Eclipse Foundation som skal koordinere arbeidet, som en del av sitt allerede eksisterende s-core-prosjekt.

Financial Times [for abonnenter] melder at flere merker nå dropper Apples nye løsning, CarPlay Ultra. Blant disse er Renault, Mercedes-Benz, Audi, Volvo og Polestar. Dette kan fort, i hvert fall til en viss grad, ha sammenheng med det nye initiativet.

Kilder: VDAs pressmelding, Eclipse Foundation, Vi Bilägare  
Merk at sistnevnte, i likhet med flere andre kilder, inkluderer Volkswagen – som likevel ikke er å finne i de offisielle listene.