GRUPPETEST: VW ID.3, Citroën ë-C4X, Toyota Corolla, Nissan Leaf og BYD Atto 3 på rekke og rad.Begge foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Rimeligere enn bestselgerne:
Rull billig med lite energi
Det er ikke sikkert du kommer til å savne noe
som helst hvis du senker kravet til bil noen hakk.
Men du kan fort spare noen hundre tusen. Disse
fem modellene koster nærmere 200.000 mindre
enn bestselgerne.
Etter å ha sett testbilene rulle inn til
fellesfotografering, slår det oss hvor ulike de er. Jo, fire av fem er
helelektriske. Og prismessig skiller det ikke så mange tusenlapper. Også
prestasjoner og dimensjoner er ganske like.
Men historikken er høyst ulik.
Samlingen likner en godt komponert førstefemmer på et ishockeylag: Et par
rutinerte, en jypling, en revansjesugen og en outsider.
Saken ble først publisert i magasinet Motor, 3/2023.
Uskrevne forpliktelser
● Nissan Leaf er en av de rutinerte. Dette er pionéren som
løftet en elbil fra å være noe lite og utrygt for spesielt interesserte, til å
bli en komfortabel og kollisjonssikker familiebil. Grunnkonstruksjonen er over
12 år gammel, men ble kraftig oppgradert i 2018. Det er denne versjonen som
fortsatt selges. Og den selger forbløffende godt.
● VW ID.3 er den revansjesugne. Modellen skulle innlede en ny
æra i Volkswagen-konsernets historie. Her kom den naturlige arvtakeren til
ikonene Bobla og Golf. Dessverre kom også en rekke barnesykdommer. Først tre år
senere er ID.3 så bra som den burde ha vært fra start. Det har mange oppdaget.
Etter første halvår av 2023 er modellen Norges sjette mest solgte.
● Citroën ë-C4X er outsideren. Modellen er nå innlemmet i
det store Stellantis-konsernet. Dermed deler den det meste av komponenter – som
batteri, motor og programvare – med merker som Peugeot, Opel og Jeep. Likevel:
Under skallet finner vi eksempler på Citroëns uskrevne forpliktelser om å
skille seg ut og lage biler med særpreg.
● BYD Atto 3 er jyplingen. Dette er kinesernes tredje modell
på det norske markedet. Og den beste. Her markerer BYD sin kompetanse i en
klasse der pris og hverdagslige transportbehov er viktigere enn prestisje og
luksus.
● Toyota Corolla er den andre rutinerte. Den virkelige
legenden. Toyota er i praksis eneste produsent som klarer å selge biler i Norge
som ikke må lades. Blant de 32 mest registrerte bilene i første halvår i år,
var det bare seks som ikke var elektriske. Samtlige var Toyota. Av disse igjen,
var det fem som ikke var en ladbar hybrid. Blant annet Corolla.
Nederst i saken finner du grundige tester av alle de fem bilene.
Annonse
Generelt rimeligere
De viktigste kravene fra norske nybilkjøpere speiles godt i
oversikten over de mest registrerte så langt.
Der finner vi:
1. Tesla Model Y,
2. VW ID.4 GTX,
3. Volvo XC40,
4. Toyota bZ4X,
5. Skoda Enyaq.
Med andre ord:
Bilene skal være helelektriske, de skal i de fleste tilfeller ha
firehjulsdrift, og de skal ha et snev av SUV-preg – altså litt høyere
sittestilling og bakkeklaring. Det relevante spørsmålet blir da: Hvor viktig er
dette egentlig?
Bilene i vår test er like gode på mye, dårligere i noe. Men faktisk
også litt bedre på enkelte områder. Og kanskje viktigst: De blir fort 200.000
kroner rimeligere.
De nevnte bestselgerne koster fra 550000 kroner og oppover.
Da handler det om relativt nøkternt utstyrte biler, inkludert metallic og
vinterhjul. Mange passerer fort 600.000.
På våre testbiler får du altså ikke
firehjulsdrift. Alle har forhjulstrekk, bortsett fra ID.3, som har
bakhjulsdrift. Er firehjulsdrift et absolutt krav, så er våre fem testbiler
uaktuelle.
Rekkevidde
Rimeligste elbil med firehjulsdrift i øyeblikket, er Toyota
bZ4X – fra 461000 kroner. Den kan delvis konkurrere med MG Marvel R, som har
masse utstyr du må betale ekstra for hos Toyota. Startpris 474.000.
Når vi
bruker ordet delvis, så er det fordi – og, hold deg fast: Marvel R har ikke
firehjulsdrift når den skal rygge. Da trekker den kun på bakhjulene. Altså det
dårligste alternativet under rygging.
Du får også litt dårligere rekkevidde i
våre testbiler. Men de dyrere bilene har ofte også mer ekstrautstyr, som
glasstak og større hjul. Det reduserer den praktiske rekkevidden på bilene som
faktisk kommer på veien.
Eksempel: Toyota bZ4X med firehjulsdrift har en
offisiell rekkevidde på 458 km. Med større hjul og panoramatak reduseres den
offisielle rekkevidden til 411 km. Det er litt under BYD ATTO 3, som for øvrig
har panoramatak som standard.
Følger man en mer nøktern linje også i
utstyrsvalget på våre testbiler, så blir rekkeviddeforskjellen liten – kanskje
til og med utliknet.
Annonse
Opplagte minus
Citroën ë-C4X har et bagasjevolum på hele 501 liter. Det er
mer enn både Toyota bZ4X og Volvo XC40.
Men hos sistnevnte har du i tillegg bra
høyde opp til taket – og også en frunk.
Du skal likevel pakke ganske mye og
ofte for at bagasjeplassen skal utelukke en av de mindre og rimeligere bilene.
Men hundebur og barnevogn må i større grad tilpasses.
Hengerfeste er også et
ønske fra mange. Og her er det et tydelig klasseskille. Ingen av de elektriske
bilene i testen kan trekke henger. Corolla kan trekke 750 kilo.
Samtlige av de fem
elektriske bestselgerne kan trekke henger.
Gitarstrenger
Det er ute i normal, hverdagslig kjøring at de rimeligere
bilene virkelig imponerer. Altså de aller fleste dager i året. Og da snakker vi
primært om de tre mest moderne av dem.
Leaf og Corolla preges av at de er på
tampen av livsløpet. Corollas minus er først og fremst en motorteknologi stadig
færre ønsker. Leaf har et generelt gammelmodig preg, med stusselig
ladeteknologi og simpel materialkvalitet.
Citroën ë-C4X derimot, har et
støynivå og en fjæringskomfort som minst er på nivå med de langt dyrere bilene,
og faktisk over enkelte av dem. Når dette leses kommer den også med oppgradert
batteri med bedre rekkevidde, samt sterkere motor.
VW ID.3 har en svingradius
og en kjøreglede som heller ingen av de dyrere bilene kan matche. Likevel har
den et tydelig SUV-preg fra førerplassen.
Og BYD ATTO 3 har en innvendig
trivselsfaktor som barn vil elske – og dermed også foreldrene. Her får man lyse
seter, artige interiørdetaljer, panoramatak – og dørlommer med tre strenger som
faktisk kan spilles på.
Velger du å snobbe litt ned, så har du altså et par
hundre tusen du kan sette på en bekymringskonto før ledelsen i Norges Bank skal
på nye rentemøter, og før kvikksølvet kryper nedover til forumene der norske
strømutvekslingsavtaler debatteres.
Eller så kan du rett og slett bruke pengene
til noe du synes er både viktigere og morsommere enn å kjøpe bil.