GRUPPETEST: VW ID.3, Citroën ë-C4X, Toyota Corolla, Nissan Leaf og BYD Atto 3 på rekke og rad.
GRUPPETEST: VW ID.3, Citroën ë-C4X, Toyota Corolla, Nissan Leaf og BYD Atto 3 på rekke og rad.

Rimeligere enn bestselgerne:

Rull billig med lite energi

Det er ikke sikkert du kommer til å savne noe som helst hvis du senker kravet til bil noen hakk. Men du kan fort spare noen hundre tusen. Disse fem modellene koster nærmere 200.000 mindre enn bestselgerne.

Publisert

Etter å ha sett testbilene rulle inn til fellesfotografering, slår det oss hvor ulike de er. Jo, fire av fem er helelektriske. Og prismessig skiller det ikke så mange tusenlapper. Også prestasjoner og dimensjoner er ganske like. 

Men historikken er høyst ulik. 

Samlingen likner en godt komponert førstefemmer på et ishockeylag: Et par rutinerte, en jypling, en revansjesugen og en outsider.

Saken ble først publisert i magasinet Motor, 3/2023.

Uskrevne forpliktelser

● Nissan Leaf er en av de rutinerte. Dette er pionéren som løftet en elbil fra å være noe lite og utrygt for spesielt interesserte, til å bli en komfortabel og kollisjonssikker familiebil. Grunnkonstruksjonen er over 12 år gammel, men ble kraftig oppgradert i 2018. Det er denne versjonen som fortsatt selges. Og den selger forbløffende godt.

VW ID.3 er den revansjesugne. Modellen skulle innlede en ny æra i Volkswagen-konsernets historie. Her kom den naturlige arvtakeren til ikonene Bobla og Golf. Dessverre kom også en rekke barnesykdommer. Først tre år senere er ID.3 så bra som den burde ha vært fra start. Det har mange oppdaget. Etter første halvår av 2023 er modellen Norges sjette mest solgte.

● Citroën ë-C4X er outsideren. Modellen er nå innlemmet i det store Stellantis-konsernet. Dermed deler den det meste av komponenter – som batteri, motor og programvare – med merker som Peugeot, Opel og Jeep. Likevel: Under skallet finner vi eksempler på Citroëns uskrevne forpliktelser om å skille seg ut og lage biler med særpreg.

● BYD Atto 3 er jyplingen. Dette er kinesernes tredje modell på det norske markedet. Og den beste. Her markerer BYD sin kompetanse i en klasse der pris og hverdagslige transportbehov er viktigere enn prestisje og luksus.

● Toyota Corolla er den andre rutinerte. Den virkelige legenden. Toyota er i praksis eneste produsent som klarer å selge biler i Norge som ikke må lades. Blant de 32 mest registrerte bilene i første halvår i år, var det bare seks som ikke var elektriske. Samtlige var Toyota. Av disse igjen, var det fem som ikke var en ladbar hybrid. Blant annet Corolla.

Nederst i saken finner du grundige tester av alle de fem bilene.

Generelt rimeligere

De viktigste kravene fra norske nybilkjøpere speiles godt i oversikten over de mest registrerte så langt. 

Der finner vi: 

1. Tesla Model Y, 

2. VW ID.4 GTX, 

3. Volvo XC40, 

4. Toyota bZ4X, 

5. Skoda Enyaq. 

Med andre ord: Bilene skal være helelektriske, de skal i de fleste tilfeller ha firehjulsdrift, og de skal ha et snev av SUV-preg – altså litt høyere sittestilling og bakkeklaring. Det relevante spørsmålet blir da: Hvor viktig er dette egentlig? 

Bilene i vår test er like gode på mye, dårligere i noe. Men faktisk også litt bedre på enkelte områder. Og kanskje viktigst: De blir fort 200.000 kroner rimeligere. 

De nevnte bestselgerne koster fra 550000 kroner og oppover. Da handler det om relativt nøkternt utstyrte biler, inkludert metallic og vinterhjul. Mange passerer fort 600.000. 

På våre testbiler får du altså ikke firehjulsdrift. Alle har forhjulstrekk, bortsett fra ID.3, som har bakhjulsdrift. Er firehjulsdrift et absolutt krav, så er våre fem testbiler uaktuelle.

Rekkevidde

Rimeligste elbil med firehjulsdrift i øyeblikket, er Toyota bZ4X – fra 461000 kroner. Den kan delvis konkurrere med MG Marvel R, som har masse utstyr du må betale ekstra for hos Toyota. Startpris 474.000. 

Foto: Tomm W. Christiansen

Når vi bruker ordet delvis, så er det fordi – og, hold deg fast: Marvel R har ikke firehjulsdrift når den skal rygge. Da trekker den kun på bakhjulene. Altså det dårligste alternativet under rygging. 

Du får også litt dårligere rekkevidde i våre testbiler. Men de dyrere bilene har ofte også mer ekstrautstyr, som glasstak og større hjul. Det reduserer den praktiske rekkevidden på bilene som faktisk kommer på veien. 

Eksempel: Toyota bZ4X med firehjulsdrift har en offisiell rekkevidde på 458 km. Med større hjul og panoramatak reduseres den offisielle rekkevidden til 411 km. Det er litt under BYD ATTO 3, som for øvrig har panoramatak som standard. 

Følger man en mer nøktern linje også i utstyrsvalget på våre testbiler, så blir rekkeviddeforskjellen liten – kanskje til og med utliknet.

Opplagte minus

Citroën ë-C4X har et bagasjevolum på hele 501 liter. Det er mer enn både Toyota bZ4X og Volvo XC40. 

Men hos sistnevnte har du i tillegg bra høyde opp til taket – og også en frunk. 

Du skal likevel pakke ganske mye og ofte for at bagasjeplassen skal utelukke en av de mindre og rimeligere bilene. Men hundebur og barnevogn må i større grad tilpasses. 

Hengerfeste er også et ønske fra mange. Og her er det et tydelig klasseskille. Ingen av de elektriske bilene i testen kan trekke henger. Corolla kan trekke 750 kilo. 

Samtlige av de fem elektriske best­selgerne kan trekke henger.

Gitarstrenger

Det er ute i normal, hverdagslig kjøring at de rimeligere bilene virkelig imponerer. Altså de aller fleste dager i året. Og da snakker vi primært om de tre mest moderne av dem. 

Leaf og Corolla preges av at de er på tampen av livsløpet. Corollas minus er først og fremst en motor­teknologi stadig færre ønsker. Leaf har et generelt gammel­modig preg, med stusselig lade­teknologi og simpel materialkvalitet. 

Citroën ë-C4X derimot, har et støy­nivå og en fjærings­komfort som minst er på nivå med de langt dyrere bilene, og faktisk over enkelte av dem. Når dette leses kommer den også med oppgradert batteri med bedre rekkevidde, samt sterkere motor. 

VW ID.3 har en svingradius og en kjøreglede som heller ingen av de dyrere bilene kan matche. Likevel har den et tydelig SUV-preg fra førerplassen. 

Og BYD ATTO 3 har en innvendig trivsels­faktor som barn vil elske – og dermed også foreldrene. Her får man lyse seter, artige interiørdetaljer, panoramatak – og dørlommer med tre strenger som faktisk kan spilles på. 

Velger du å snobbe litt ned, så har du altså et par hundre tusen du kan sette på en bekymringskonto før ledelsen i Norges Bank skal på nye rentemøter, og før kvikksølvet kryper nedover til forumene der norske strøm­utvekslings­avtaler debatteres. 

Eller så kan du rett og slett bruke pengene til noe du synes er både viktigere og morsommere enn å kjøpe bil.

Under finner du tester av alle de fem bilene. 

Men først, fem alternativer: 

JAC e-JS4, som nettopp har fått et heftig prisavslag.

Tesla Model Y, som alltid må med i en «hva får du får pengene»-diskusjon.

Cupra Born, for folk som liker ID.3, men vil ha et annet design.

Peugeot E-2008, også her handler det ofte om design.

Toyota Yaris Cross, hvis firehjulstrekk + bensin er det du foretrekker.

Her er testene: