SELGER BRA: Fortsatt er det mange nordmenn som vil ha en problemfri bensinbil som Corolla.

Test: Toyota Corolla

Enklere blir det ikke å snu ryggen til elbilene

Det er enkelt å sitte i kommentar­feltene og være imot elbiler. Bare Toyota-kundene gjør noe med det.

Publisert Sist oppdatert

Toyota Corolla

  • Pris fra: 402.000 (inkl. omkostninger)
  • Pris testbil: 471.000 (inkl. omkostninger)
  • Drivlinje: 1,8 liter bensinmotor, 140 hk./300 Nm, trinnløs automat (e-CVT), forhjulstrekk.
  • Forbruk: 0,45 liter/mil.
  • 0–100/toppfart: 10,9 sek./180 km/t.
  • Dekkdimensjon: 225/40-18.
  • Vekt/nyttelast: 1385/450 kg.
  • Bagasjerom/hengervekt/taklast: 361 liter/750/75 kg.
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 437/201/144/13,5.
  • Konkurrenter: I praksis elbiler –som VW ID.3, Citroën ë-C4, MG4.

Kvalitet går aldri av moten. Derfor finner vi seks bensinbiler fra Toyota blant landets 35 mest solgte biler.

Toyota er i praksis eneste produsent som klarer å selge biler i Norge som ikke må lades. 

Blant bestselgerne ved inngangen til september, er det bare seks som ikke er hel­elektriske. Samtlige er fra Toyota.

Toyota Corolla

71 poeng

Toyotas tekniske kvalitet er på ypperste nivå. Corolla har også svært gode kjøreegenskaper, høy kvalitetsfølelse, og et elegant design. Men støynivået er høyt, motorteknologien gammeldags og prisen drøy.

Komfort 5/10

Bra førersete og kjøreposisjon, men lav å komme ut og inn av. Leiebil-enkel betjening av instrumenter. Trangt og mørkt baksete. Bra avstemt fjæring, men mye hjulstøy på grov asfalt. I kombinasjon med motoren som piskes opp i turtall under belastning, blir kjøring i høyere hastigheter slitsomt.

Design 8/10

Utvendig er Corolla både elegant og sporty. Stempelet som kjedelig hører fortiden til. Spesielt den lave fronten skaper særpreg. Som stasjonsvogn løftes inntrykket ytterligere. Innvendig er det derimot nøkternt og mørkt, med litt gammeldags instrumentering. Kvalitetsfølelsen er god.

Kjøreegenskaper 8/10

Stabil i høyere hastigheter, presis når det går litt unna på svingete vei. 140 hester uten turbo, i kombinasjon med trinnløs girkasse, blir masete i høyere fart eller med aktiv gassbruk. Men kraftutviklingen er effektiv, og Toyota har jobbet bra med å dempe motorlyden.

Miljø og forbruk 7/10

Til å være en bil med tradisjonell bensinmotor, er drivstofforbruket svært bra. Den gjennomarbeidede hybridteknologien, Toyotas spesialitet, gjør at du ofte havner under halvliteren på mila. Men i et norsk perspektiv er det naturligvis opplagte minuser ved utslippet.

Utstyr 8/10

Seks ulike versjoner. Tredje nivå – Active Tech til 463.000 – er nok mest attraktiv, med blant annet trådløs mobillader, mørke ruter, mer eksklusive seter, bedre lys og et par viktige sikkerhetsfunksjoner. Med metallic og vinterhjul holder du deg knepent under en halv million.

Praktisk 7/10

Mindre bagasjerom enn alle relevante elektriske konkurrenter. Ikke gjennomlastingsluke, men best nyttelast. Har en opplagt styrke i hengervekt på 750 kilo. Velprøvde løsninger og høy materialkvalitet på innvendige berøringsflater, gir høy bruksverdi og mindre slitasje.

Pris 5/10

Uten insentiver blir naturligvis prisen uforholdsmessig høy sammenliknet med elbiler i samme klasse. 402.000 for en ribbet modell er drøyt. Vi forstår alle som kjøper en problemløs hybrid-Toyota, også at man må betale litt ekstra for kvalitet. Men her blir spriket til elbilene for stort.

Driftskostnader 9/10

Paradegren, og hovedgrunnen til at Toyota er nærmest alene om å ha modeller som blander seg med elbilene på registreringsstatistikkene. Bilene har generelt svært få feil. Setter du av et beløp til service og drivstoff, så får du et særdeles fortutsigbart eierskap.

Sikkerhet 8/10

Testet av EuroNCAP så langt tilbake som i 2019. Fikk fem av fem stjerner og blant annet svært høye 95 prosent score for voksenbeskyttelse. Kravene er blitt skjerpet siden den gang, men parallelt har også Toyota utviklet sikkerheten – primært førerassistentene.

Annenhåndsverdi 6/10

Biler med forbrenningsmotorer taper mot elbilene på alle felt. Men i deler av bruktbilmarkedet går utviklingen tregere. Problemfrie biler vil alltid ha et publikum, og her har Toyota en enestående posisjon. Prisfallet på en ny Toyota blir likevel merkbart større enn tidligere.

Ikke-ladbare

Av disse igjen, er det en ladbar hybrid – RAV4 på 7. plass. De øvrige har den konvensjonelle hybridteknologien, som Toyota litt upresist kaller «selvladende», men som gjør det enkelt å forstå. 

De plasserer seg slik: 14. Yaris Cross. 26. Yaris. 29. Corolla Cross. 31. Corolla. 33. C-HR.

Lav og sportslig

Er det lenge siden du har sett en Corolla? Kikk litt nøyere på bildene. Det er lite som minner om den snusfornuftige legenden som alltid startet og gikk, men som bare ivaretok likegyldigheten hos en bilinteressert.

Nå legger vi merke til en sportslig eleganse, store hjul og liten bakkeklaring. Man setter seg dypt ned. Corolla er ikke bygget for vonde rygger og stive knær.

JØSS: Jo, det er en Corolla – og den ser absolutt tøff ut. Og spesielt i utstyrsversjonen GR Sport, med kontrastfarget tak og 18-toms felger.

Best kvalitetsfølelse

Innvendig er det ikke like spennende. Designet er tradisjonelt, men forsiktig digitalisert med årene. Da Motor nylig testet Corolla mot elbilene VW ID.3, Citroën ë-C4 X, BYD Atto og Nissan Leaf (testen kommer i sin helhet på motor.no om kort tid), var testlaget enig om at Corolla hadde best kvalitetsfølelse. 

Det er aldri for sent å kvitte seg med noen fordommer.

KVALITET: Designet er gammeldags, men kvalitetsfølelsen i brytere og på overflater er svært god.
BEHAGELIG: Godt skinnratt med enkle funksjoner for fartsholder og media. Bra blanding av fysiske knapper og skjermfunksjoner på midtkonsollen.

Ingen rekkeviddeangst

Corolla er altså eneste bil med forbrenningsmotor i den nevnte testen. Hybridteknologien er velkjent – på godt og litt vondt. Forbruket er svært gunstig, kjørefølelsen på lave turtall er som i en elbil, og rekkeviddeangsten er fraværende.

Og viktigst for mange, ja trolig alle som til slutt velger en Toyota: Problemene er svært få, i stor grad fraværende. Det er en opplagt grunn til at det kryr av Toyota-hybrider i drosjenæringen.

KNAPT: Bagasjevolum på middels gode 361 liter, høy lastekant og ingen gjennomlastingsluke.
FYLLES: Er man avhengig av hyppig frakt av større kolli, som barnevogn, så er den vesentlig større stasjonsvognen et bedre valg.

Generasjon fem

Ulempen er karakteristikken til den trinnløse automatkassa, som pisker motoren opp i turtall under belastning. I kombinasjon med et annet minus, dekkstøy, blir det laber komfort på motorvei. Toyota fintrimmer teknologien fortløpende, og nå er vi på generasjon fem. 

Systemet blir stadig lettere, friksjonen i drivverket reduseres, forbrenningen økes, støyen blir lavere og vibrasjonene mindre. Likevel framstår teknologien som utgående. Problemløs, men gammeldags.

TRANGT: Baksetet har begrenset komfort sammenliknet med nyere konkurrenter. Det blir generelt trangt, både til hode og til bein.

Dropp den sterkeste

Den minste motoren på 1,8 liter har nå fått økt effekt, fra 122 til 140 hester. Den største på 2,0 liter har fått økt effekt fra 180 til 196 hester. Vi står på vår konklusjon fra tidligere tester: 

Det er ingen grunn til å bruke 25.000 kroner mer på den sterkeste versjonen, med mindre man ofte trenger makseffekten. I daglig, normal kjøring er det minimal forskjell.

SPORTY: 18-tomsfelgene til Corolla i GS Sport-versjon er særdeles lekre. Kombinert med lav bakkeklaring, kommer det sportslige godt fram.

Nesten absurd dyr 

Motor anbefaler den minste motoren og utstyrsnivået Active Tech, som er det tredje av seks nivåer. Med vinterhjul og metallic lakk ender du da litt under en halv million. Det er nesten absurd mye sammenliknet med en elbil. 

En nylig oppgradert Tesla Model 3 med bakhjulsdrift, mer utstyr og 513 km rekkevidde, er rundt 60.000 rimeligere. Med firehjulsdrift, mer utstyr og 629 km rekkevidde, blir den rundt 30.000 dyrere.

Problemfriheten viktigst

Men det er bare på papiret slike sammenlikninger gjøres. Toyota-kunder vil aldri vurdere en Tesla. Problemfriheten trumfer alt. Tesla-kunder vil aldri vurdere en Toyota. Moderne teknologi trumfer alt. 

Nybilstatistikken viser også hva folk flest foretrekker. Men det er også lett å forstå dem som er villige til å betale ekstra for en Toyota.