Nå er det slutt for en av Fords aller mest suksessrike modeller de siste 25 årene, etter at den er laget i 12 millioner eksemplarer.
– Jeg kan bekrefte at den siste Focus-en ble produsert fredag 14. november. Det var en hvit femdørs kombikupé, sier Fords kommunikasjonssjef i Europa, Volker Eis, til Motor1.
Avgjørelsen ble tatt tilbake i 2022, som en del av Fords overgang til elektriske biler i Europa.
Det betyr også at Fords fabrikk i Saarlouis i Tyskland ikke lenger har noen bilproduksjon. Det foreligger ingen planer om å sette i gang produksjon av noen annen bilmodell på anlegget. Ford har prøvd å selge fabrikken, men så langt har de ikke funnet en kjøper.
Focus ble lansert i 1998 og ble laget i til sammen fire generasjoner, den siste debuterte i 2018.
Siden starten har det blitt registrert 54.260 nye Focuser i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. I tillegg kommer 2288 eksemplarer av Focus C-Max, 226 Focus ST og tre Focus RS. Det gjør modellen til den mest leverte fra Ford fra 1998 til i dag.
Annonse
Ut av Norge i 2023
Focus forsvant ut av sortimentet til de norske Ford-forhandlerne i 2023. I 2013 ble Focus tilgjengelig med en elektrisk drivlinje, som det ble solgt 582 eksemplarer av i Norge.
Når Focus nå har stoppet ved siste holdeplass, betyr det at det som en gang var Fords bærebjelker når det gjelder volum i Europa, Fiesta og Focus, er historie.
ODDA: Odda Taxi brukte en Focus RS rundt 2018. Den heftigste Focus-en med 350 hestekrefter og firehjulsdrift.Foto: FORD
Dette har endret Fords posisjon som masseprodusent på betydelig vis. For ikke så mange år siden, i 2015, var merket nest størst i Europa, nå melder Autocar at de var på 12. plass i fjor. I samme periode har markedsandelen blitt halvert.
Ford har ikke planlagt noen direkte etterfølger til Focus, men det er ventet at det skal komme en mellomstor crossover-modell i 2027, som delvis fyller hullet som Focus etterlater.