SAMARBEID: Jim Farley i Ford Motor Company og François Provost fra Renault-gruppen.

I Europa:

Ford skal bygge biler basert på Renault

Ford europeiske avdeling har ikke truffet på det elektriske skiftet, og økonomien gjør at selskapet er nødt til å benytte seg av plattformer utviklet av andre produsenter.

Publisert

Det er ikke uvanlig at en bilprodusent kjøper motorer, teknikk og plattformer fra andre produsenter. Det trenger heller ikke skje mellom to merker som har en historie sammen.

Det siste skjer når Ford nå skal lage biler basert på Renault-gruppens Ampere-plattform.

Dette er den samme plattformen som ligger til grunn for bilmodeller som Renault Megane E-Tech og Scenic E-Tech, Nissan Ariya og Leaf og Mitsubishi Eclipse Cross. 

Kombinere

Det er ikke spesifisert hvilken av Ampere-plattformene det dreier seg om, så det kan også tenkes at Ford skal bruke den mindre varianten, som blant annet Renault 5 E-Tech og Nissan Micra er bygget på.

I første omgang er det snakk om to Ford-modeller, under mottoet: «Designet av Ford, utviklet med Renault-gruppen.»

– Vi vil kombinere Renault-gruppens industrielle skala og elbilressurser med Fords ikoniske design og kjøredynamikk, sier Jim Farley, administrerende direktør i Ford Motor Company, i en pressemelding.

Planen er at bilene skal treffe markedet i 2028.

– På lang sikt vil det å kombinere våre styrker med Ford gjøre oss mer innovative og fleksible i et europeisk bilmarked i rask endring, sier François Provost, administrerende direktør i Renault-gruppen.

Problemer

Det er i tillegg snakk om at de to selskapene skal samarbeide om å utvikle nyttekjøretøy i fellesskap.

Ford er ikke fremmed for slike samarbeid, Capri og Explorer er bygget på Volkswagens MEB-plattform.

Amerikanskeide Ford har de senere årene slitt med å få fart på elbilsatsingen, og i fjor ble ledergruppen til Ford i Europa kuttet fra ni til fire personer. Tidligere i år måtte selskapet spytte inn 4,4 milliarder euro, tilsvarende 51 milliarder kroner, i sine europeiske operasjoner, først og fremst Ford-Werke Tyskland, for få fart på sakene i anleggene.

I Europa er 16,1 prosent av de nye bilene Ford selger elektriske, langt under de nødvendige 25 prosentene som trengs for å nå de nye CO2-kravene i EU, som gjelder fra i år.

Powered by Labrador CMS