TRYGG TRØKK: Megane E-tech løfter Renault opp på et solid sikkerhetsnivå igjen.
TRYGG TRØKK: Megane E-tech løfter Renault opp på et solid sikkerhetsnivå igjen.

Maks score til Megane – slakt av Dacia:

Retter opp skaden etter lille­brors totalkrasj

Noen måneder etter at lille Zoe sviktet totalt i krasjtesten, henter nykommeren fra Renault maks antall stjerner. Men Renault-eide Dacia svikter nok en gang.

Publisert Sist oppdatert

Renault Megane E-tech nærmer seg norske veier. Bilen gjorde et svært godt inntrykk på Motor da vi prøvekjørte den i Marbella i slutten av februar, og vi stilte spørsmål om dette er den peneste bilen i øyeblikket?

Nå kan også potensielle kunder være trygge på at den gjør sitt ypperste for å ta vare på fører og passasjerer om det verst tenkelige skulle skje.

Grell kontrast

Megane får maks antall stjerner i den siste runden med krasjtester hos Euro NCAP. I de fire sentrale deløvelsene oppnår den følgende prosenttall: 85 for voksenbeskyttelse, 88 for barnebeskyttelse, 65 for beskyttelse av myke trafikanter, og 79 for assistentsystemer.

Resultatet står i grell kontrast til det lillebror Zoe oppnådde i tilsvarende test før jul. Favoritten til mange norske elbilkunder sviktet totalt.

Nederst i saken finner du testvideoer av samtlige biler som blir nevnt.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SLAKT: </span>Dacia Jogger endte opp med bare én av fem stjerner etter denne krasjen hos Euro NCAP.
SLAKT: Dacia Jogger endte opp med bare én av fem stjerner etter denne krasjen hos Euro NCAP.

Bare én stjerne

Og Renault-eide Dacia er enda dårligere stilt: Dacia Jogger, som er tvillingen til Dacia Sandero, ble testet for å verifisere at de bedrøvelige to stjernene til Sandero kunne overføres. Men det kunne de ikke ... Jogger presterte enda dårligere, og endte på én stjerne.

Sikkerhetsstandarden på bilparken er naturligvis en viktig grunn til at antall trafikkdøde er så mye lavere i Norge enn mange andre europeiske land, spesielt i Øst-Europa.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SOLID: </span>DS 4 som ladehybrid er en interessant bil for mange i Norge. Med alle assistansesystemene som er inkludert på de norske bilene, oppnådde den fem stjerner.
SOLID: DS 4 som ladehybrid er en interessant bil for mange i Norge. Med alle assistansesystemene som er inkludert på de norske bilene, oppnådde den fem stjerner.

I den ferske testen ble også DS 4, som kommer som spennende ladehybrid hit til Norge, testet. Det samme ble nye Honda HR-V, som kun kommer som ikke-ladbar hybrid til Norge. Sistnevnte fikk bare fire stjerner og ble primært trukket for barnesikkerheten. DS 4 fikk fem stjerner i versjonen som kommer på det norske markedet.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TRYGG:</span> Lexus NX fikk fem stjerner og solide prosenttall i del øvelsene. Blant annet 91 prosent i kategorien «assistansesystemer».
TRYGG: Lexus NX fikk fem stjerner og solide prosenttall i del øvelsene. Blant annet 91 prosent i kategorien «assistansesystemer».

Utypisk

Av norgesaktuelle biler, er også de fornyede versjonene av Volkswagen Polo og Lexus NX nylig testet – med svært gode delresultater og fem stjerner totalt sett. Men Euro NCAP bemerker at de etterlyser mer informasjon om bilen fra Lexus, og at dette er merkelig utypisk fra et stort konsern som Toyota.

Under ser du testvideoer fra Euro NCAP av alle de nevnte, nye modellene – pluss Zoe-katastrofetesten helt nederst.