
EU-tall:
Norge har færrest trafikkdøde i Europa i forhold til folketallet
Norge har sammen med Sverige og Malta Europas laveste dødstall i trafikken. Størst risiko er det i Bulgaria og Romania, ifølge nye EU-tall.
Tallene kommer fram i EU-kommisjonens tall for trafikksikkerhet for hele Europa, opplyser Statens vegvesen.
I fjor var andelen dødsfall i trafikken i de 27 EU-landene 44 per million innbyggere. Tilsvarende tall for Norge er 16.
Malta og Sverige kommer nærmest Norge med 17 og 18 dødsfall per million innbyggere. Videre følger Danmark (23), Sveits (23) og Island (24).
Verst i øst
Romania og Bulgaria topper med 93 og 81. Bak disse kommer Latvia, med 78 – det eneste landet med økning hvert år i perioden 2019–2021.
Deretter følger Kroatia (72), Polen (59), Hellas (57), Ungarn (56), Slovenia (54), Litauen (52), Tsjekkia (50) og Portugal (50).
I fjor mistet 19.800 mennesker livet i trafikken i EU-landene, 5 prosent flere enn året før.
By-fotgjengere utsatt
Totalt skjedde 52 prosent av dødsulykkene på det EU kaller rural roads, altså landeveier. 40 prosent skjedde i bystrøk og 8 prosent på motorveier.
Bilførere og passasjerer sto for 43 prosent av de totale dødsfallene, fotgjengere for 20 prosent, motorsyklister og mopedførere for 18 prosent, og syklister utgjorde 10 prosent. Dette tallet er dramatisk annerledes i bystrøk, der fotgjengere sto for hele 37 prosent av dødsfallene.
– Ingen skal dø
Men langtidstrenden er likevel at dødstallene går nedover også i EU, selv om det er store forskjeller fra land til land.
– Selv om vi hevder oss godt sammenlignet med andre land, er kampen mot trafikkdøden jobb nummer én. Målet er at ingen skal dø eller bli hardt skadd på norske veier, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.
Vegvesenets egne tall for første kvartal i år er rett rundt hjørnet. Men alt tyder på de laveste førstekvartalstall i moderne tid.
(©NTB)
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler