STJERNESMELL: Renault Zoe har lite å stille opp med i en krasjtest i 2021.

Får null av fem stjerner:

Norgesfavoritten svikter totalt i fersk krasjtest

For 20 år siden var Renault Laguna den første modellen som fikk fem av fem stjerner i den prestisjetunge krasjtesten. Nå er Renaults status knust mot en vegg.

Publisert

Normalt ville stjernene fra Euro NCAP drysset over en av de europeiske produsentene som virkelig har markert seg på sikkerhetsfronten.

Men himmelen er bekmørk over Renaults hovedkontorer rett i utkanten av Paris nå i førjulstiden.

Bare fem som gjelder

Oppgraderte Renault Zoe og oppgraderte testkriterier hos Euro NCAP viste seg å bli fullstendig krasj.

Modellen som så sent som i 2018 var Norges 10. mest solgte, går inn i Euro NCAPs historie som en av de aller dårligste.

Fortsatt er fem av fem stjerner det eneste som gjelder i denne prestisjetunge testen.

Og modellene som klarte dette i samme runde som Zoe, står på rekke og rad:

Varianter

  • Nissan Qashqai, Skoda Fabia, BMW iX, Mercedes EQS, VW Caddy og to versjoner av Genesis, som ikke er aktuelle for det norske markedet.

I tillegg ble noen biler, som er varianter over modeller som tidligere er testet, også vurdert til toppscore:

Nye MG Marvel derimot, gikk på en lei prestisjesmell, og fikk bare fire stjerner. Det samme fikk elektriske Fiat 500.

JUSTERT: Mercedes EQB er den elektriske versjonen av GLB, som tidligere har gjort det bra i testen. EQB fikk samme resultat.

Men Zoe fikk altså null stjerner. Null av fem. Selv oppsiktsvekkende lite sikre Dacia Spring – som til overmål bygges på Renault-komponenter – fikk én stjerne.

SKUFFENDE: Nye MG Marvel klarte ikke å få fem stjerner, en stygg skrape for den kinesiske produsenten. Marvel ble trukket for blant annet fare for nakkesleng, sikkerhetsbelter som ikke holdt på plass bekkenet, og skaderisiko ved påkjørsel fra siden.

Ikke hengt med

Zoe oppnådde følgende tall i delfaktorene:

  • Voksenbeskyttelse 43 prosent
  • Barnebeskyttelse 52 prosent
  • Beskyttelse av myke trafikanter 41 prosent
  • Assistansesystemer 14 prosent

Euro NCAP bemerker blant annet at Renault har montert en ny sidekollisjonspute som beskytter brystet dårligere enn tidligere.

Zoe ble lansert i 2013 og fikk den gang maks antall stjerner hos Euro NCAP. Men utviklingen har gått raskt, og Renault har ikke hengt med.

Se video fra testen under: