
Startskudd for Audi-luksus:
Her er Audis neste elbil-modeller
Audi lanserte nettopp Q4 e-tron på samme plattform som VW ID.4. Men snart kommer nye e-tron-biler, egenutviklet av Audi: A6 og Q6.
Audi har annonsert fire verdenspremierer på bilmessen i Shanghai, der tyskerne for første gang deltar sammen med sine to kinesiske partnere, de store produsentene SAIC og FAW.
Audi har vært aktive i Kina siden 1988, da de startet opp med Audi 100 – som ble produsert på lisens av nettopp FAW. Siden da har de levert over sju millioner biler i Kina og bare i første kvartal i år ble det levert over 200.000.
Flere Audi-nyheter:
-
«Navnene er for like»:
Audi trekker Nio for retten
-
Vi som snikfotografer riking-biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
-
Tall fra tyske ADAC:
Toyota i bunn (og topp) på veihjelp-statistikken
-
Undersøkelse fra NAF:
Strømprisene bremser elbilinteressen
-
Ekspertene svarer:
Hvilke rettigheter har jeg når Audiens kameraspeil ikke virker?
-
Brannfare:
Volkswagen tilbakekaller over 100.000 biler
-
Dette er Audi A6 Avant e-tron:
Nei, stasjonsvogna er ikke død – nå blir ikonet elektrisk
-
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet:
Cab-sesongen starter før snøen har gått!
-
Registreringstallene i februar:
Ny elendig måned for bilsalget
-
Satser på dyre elbiler:
Audi stanser produksjon av populære modeller
-
Overraskende tall i vintertesten:
Så mye rekkevidde taper du med firehjulsdrift
-
Den store ladetesten:
Kinesisk flopp og tysk gull i vår ladetest av elbiler
Ikke alle Shanghai-nyhetene er like interessante for oss her i Norge. Oppgraderte Q5L og nye A7L - spesifikke karosserivarianter på heholdsvis Q5 og A7 - er spesifikt myntet på det kinesiske internmarkedet.

Det markedet er riktignok viktig: Kina selges det nå langt flere biler i løpet av to arbeidsdager enn det selges på et helt år i Norge, selv om 2020, med 19,3 millioner solgte biler, var det svakeste siden 2017 - det foreløpige toppåret.
Den mest oppsiktsvekkende nyheten (mens vi venter på den mystiske SUV-en som fortsatt står tildekket på messen), er selvsagt A6 e-tron, som vi allerede søndag kunne vise de første lekkede bildene av.
A6 først på ny plattform
Den elektriske A6 blir en helt ny konstruksjon, basert på den helt nyutviklede premium-plattformen for elbiler - PPE.
Det kommer også en ny elektrisk SUV basert på denne – en kommende Q6 e-tron.
Det dreier seg nok ikke om den 487 centimeter lange doningen som vises på utstillingen i lite kledelige kamuflasjefarger under et alias: Audi Concept Shanghai. Til det er denne bilen for stor.
Concept Shanghai er antakelig en modell kun for det kinesiske markedet basert på samme plattform som VW ID.6. Audi lover at serieversjonen skal avdukes allerede i annet halvår i år.

Produksjonsbiler basert på PPE (som A6 og Q6 e-tron) kommer først i annet halvår neste år.
Og dagens stjerne, A6 e-tron Concept, er altså forløperen for den elektriske A6, som vil konkurrere direkte mot oppgraderte Tesla Model S, BMW i5 og Mercedes EQE.
Audi A6 e-tron - bilder:




700 km pluss…
A6 e-tron er en løfterik konstruksjon i seg selv.
Dimensjonene plasserer den blant storbilene, som dagens A6, rett under fem lengdemeter (496 cm). Den er 196 cm bred og 144 cm lav, med en såkalt CD (luftmotstandskoeffifisent) på 0,22 – mot 0,20 for Mercedes-Benz som nylig ble lansert som verdens mest aerodynamiske produksjonsbil. Lav luftmotstand er særdeles viktig for rekkevidden.
Det skal sies at det ikke er EQS den vil konkurrere direkte mot i Mercedes-sortimentet, men EQE - den elektriske E-klasse.
Med en batteripakke på 100 kWt skal A6 e-tron kunne tilbakelegge over 700 km på en lading (WLTP).
Møt Norges største bilentusiaster!
-
Vi som brisker oss med bryllupsbiler:
Se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
Vi som drar på R-R-treff:
Har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
-
Vi som snikfotografer riking-biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
-
Vi som deltar på DS-treff:
Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi med 50-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører gult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
En høyytelsesversjon skal klare 0 til 100 på «under fire sekunder». I så fall kan man nok glemme de 700 km rekkevidde ...
PPE-plattformen som A6 e-tron innvier skal klargjøres for 800-voltssystem og hurtiglading med effekt opptil 270 kW. Samme som dagens J1-plattform (Porsche Taycan og Audi e-tron GT).

