
Vi som digger gromme griller:
Hvem har Norges mest grisefine grill?
De eneste likhetene mellom årets elbilnyheter og de aller feteste veteranbilene er de gigantiske grillene. Motors utvalgte grilleksperter forklarer nødvendigheten – og humoren.
Grillen er bilens våpenskjold, insektfanger – og trutmunn.
Grillen er det første du ser, og det siste som går av moten. Gapende bilgriller er sultne på oppmerksomhet.
Bil-grillfolket griller gjerne hele året – men det er veteranbilene fra midten av 1950-tallet som har den feteste krommen.
Bevis på grillens solide posisjon finner du også blant årets elbilnyheter: Kinesiske Hongqi og tyskerne Audi og BMW er pyntet med digre logo-rammer – som får batteriglisene til å se ut som fossilbiler.
Nye plastikkgriller har likevel vikeplikt for veterankjøretøyenes krom.
Heng med på motors grillparty – med grillentusiastene Arild Scheide, Svein Erland Pedersen, Petter Skoglund og Caroline Espen:

Samboerne Petter Skoglund og Caroline Espen bor på Kapp ved Gjøvik og kjører en røslig 1954-modell Pontiac Star Chief Custom Catalina.
Petter kommer fra slekt med hang til amerikanske glis. Han spiller også i bandet The Jelly Roll og er aktiv den lokale trivselklubben Yttervika Rock & Amcar Club. Caroline eier en Skoda S450 fra 1959 og en 1966 Pontiac Catalina.
– Pontiac-grillens spesielle utforming gjenspeiler bilens prisnivå da den var ny. Bilkonsernet General Motors’ søstermerker Chevrolet og Pontiac brukte ofte mange av de samme delene – og ser ved først øyekast nokså like ut – men detaljer som nettopp grillen skiller dem. Lavprisprofilen til Pontiac er kanskje kjent for mye dill, mens flottere merker som Oldsmobile og Cadillac lå litt lengre fremme – med reinere og mer moderne linjer, også i grillen, analyserer Skoglund, som jobber som maskiningeniør i Intek Engineering.


I 1954 fikk den fra før massive Pontiac-fronten et oppjazza design – og senere ble akkurat denne grillen populær i såkalte custom-miljøer som gjorde det til en sport å bygge om bilene sine, slik at de fikk et mer personlig uttrykk.
– Denne grillen er jo ganske smekker, samtidig som den lett kunne tilpasses ulike type kjøretøy.
Hva mener Pontiac-eieren om at årets nye elbiler tar opp igjen trenden med kolossale frontgriller?
– Vel, disse grillene er formgitt av folk som har mer peiling på design enn meg, og det er muligens moten nå. Få, nye biler virker superpene før man blir vant til dem i trafikken. Likevel: Jeg er tilhenger av at ting har en funksjon – og såvidt jeg vet, er mange av disse elbilgrillene tette og dermed til kun for utseendet. Da burde kanskje elbiler hatt eksosrør også? ler Skoglund.

I arbeidstiden kjører Svein Erland Pedersen på Skreia på Toten kranbil for Byggtorget. På fritiden ratter han Kong Haralds tidligere stasbil: en Volvo 264 med et massivt grillparti, en farkost som Kongehuset i sin tid skal ha fått i gave fra Volvo Norge.
De svenske merkene Volvo og Saab er kjent for sine nøysomme designløsninger, der hver detalj er irriterende velbegrunnet – ofte mer ut fra behov enn lyster.
Les om andre bilentusiaster!
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører påskegult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i Porsche 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Vi som humrer i Hummer:
1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
-
Vi som brenner for flammelakkering:
Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
-
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet:
Cab-sesongen starter før snøen har gått!
-
Vi som feirer Renault 5:
Da Renault kjørte fra Ferrari
-
Vi som kjører med ski på taket:
Skiboks er for pyser!
-
Vi som liker Slottets kjøretøy:
Kongehusets liv i biler
-
Vi som elsker vår Toyota RAV4:
Bilen er RAV, ruskende genial!
-
Vi som bruker vinteren på å mekke:
Er mekking Norges største vinteraktivitet?
-
Vi som liker biler andre synes er stygge:
Er dette Norges peneste eller styggeste bil?
-
Vi som nyter nattkjøring:
Kjør i mørket og se lyset!
-
Vi som ratter Rolls-Royce:
Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
-
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra:
Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
-
Vi som ratter rundt i nissedrakt:
Nissens rekkevidde slår enhver elbil!
-
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn:
Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
-
Vi som samler bilbrosjyrer:
Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
-
Vi som mesker oss med Mazda:
Det fantes knapt makan til Mazda!
-
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre:
Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
-
Vi som tatoverer bilen på armen:
Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
-
Vi som sverger til BMW E30:
Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
-
Vi som monterer svære ekstralys:
Møt Norges mest blendende bilister
-
Vi som rosemaler bilen vår:
Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Likevel finnes unntakene som bekrefter regelen om «form følger funksjon»: Saab dyrket sine berømte grilldesign, som skulle ligne et fly med vinger, og Volvo kronet kulten med en kongekroneaktig grillfasong. Volvo 264 er kort fortalt en forfinet versjon av «folkhems»-raceren 240.
Den 25. april 1979 overleverte Volvo bilen til daværende Kronprins Harald.
– For to år siden så jeg den annonsert, og den virket ganske redusert. Den startet ikke, og noen hadde åpenbart dratt den ut av en garasjeåpning, så den ene siden var stygt ripet og bulket. Men jeg måtte bare ha den, forteller Pedersen opprømt.


Nå er den ikke 100 prosent strøken, men «ganske presentabel».
– Siden kronprinsen var første eier, føler jeg en forpliktelse til å stelle godt med klenodiet. Jeg har vært i kontakt med bilansvarlig på Kongehuset, kanskje får jeg mulighet til å vise kongen bilen etter koronaperioden, sier han.
I ungdommen snudde han og kompisene seg etter Volvo 264, hvis den i det hele tatt var å se på veiene.
– Vi siklet jo nærmest – den var en drømmebil med «lyx» som kraftigere motor, finere interiør og større grill. Bare fiffen hadde råd til den, ler Pedersen.

Arild Scheide i Halden gliser like bredt som grillen på sin 1954-modell Chevrolet.
Bakenfor rillene i den kromtunge fronten buldrer en sekssylindret «Blue Flame» 3,8 liters maskin med 125 hester. Automatkassen er to-giret – og har fra fabrikken fått det småpoetiske navnet «power glide».
– 50-tallets amerikanske biler er et eldorado av flotte griller i alle fasonger, og min er bare én av mange fra den tiden, skratter han.
Designen handlet om å skyve fram attributtene:
– Bilene skulle se prangende ut – enten de kom seilende på Sunset Boulevard eller tusenvis av andre paradegater og veistrekk over hele USA. Bilens front er uansett en opplagt mulighet til å gjøre et godt førsteinntrykk, sier han.
Amerikansk bil var tegn på amerikansk, viltvoksende velstand.
– «Dollarglis» var – og er – et treffende kallenavn, ler han.
Men til vinteren tar Scheide grillfri: I garasjen huser han en smal og smekker norskbygget Tempo veteranmoped som skal få all hans kjærlighet – inntil han slipper grillmonstrene fri igjen, så snart veiene blir vårtørre.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie