PÅ REKKE OG RAD: Bildet er fra årets rekkeviddetest.
PÅ REKKE OG RAD: Bildet er fra årets rekkeviddetest.

Pris, rekkevidde, lading og batteri:

Dette er de 24 beste elbilene i Norge akkurat nå

Skal du kjøpe elbil? Her er oversikten over alle modellene på det norske markedet, med informasjon om rekkevidde, batteristørrelse, ladetid, hengerfeste og modellvarianter – og alle våre tester.

Publisert Sist oppdatert

Elbilene dominerer fullstendig i det norske nybilmarkedet, og nå kommer en strøm, unnskyld uttrykket, nye produsenter med attraktive modeller – ikke minst fra Kina.

Vi har samlet informasjonen om de viktigste, slik at du på denne nettsiden kan finne det vi til enhver mener er de 24 beste elbilene blant utgavene vi har testet.

Motor og NAF kjører hvert halvår den mest omfattende rekkevidde- og ladetesten i Norge med de nye modellene, for å undersøke i hvilken grad de faktisk leverer på de salgsløftene det lokkes med.

Her finner du lenke til siden hvor disse testene er samlet.

Vær oppmerksom på at prisene er angitt eks. frakt og levering, uten ekstrautstyr. For batteristørrelsene er bruttotallene oppgitt.

De 24 beste bil for bil

BMW iX xDrive50

Med maks score i tre kategorier, legger BMWs nye stolthet grunnlaget for ny poengrekord i Motors tester. Men bilen koster fort en million, så her er det mye som kan diskuteres.

Pris fra–til: Kr. 659.000–1.149.000 (eks. omkostninger).

Hjuldrift: Firehjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP): 598 km.

Målt rekkevidde (vår test): 503 km (vinter), ennå ikke sommertestet.

Batteri: 105 kWt.

Ladetid (vår test): 45.19 minutter (3 til 80 prosent).

Hengerfeste: 2500 kg.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

Bilen får toppscore på design, komfort og kjøreegenskaper.

OK, vi kan diskutere designet. Knapt noen av våre poengkategorier er så dominert av smak og behag som designet.

Et godt design skal appellere til sansene og kreve noe av betrakteren. Likegyldighet speiler kjedsomhet.

Og designet til iX har vokst på oss. Vi ble ganske begeistret allerede da vi så bilen live tidlig i fjor høst. Men inntrykket er blitt forsterket. På komfort og kjøreegenskaper er vi nok ikke like åpne for diskusjon. Og selv med en stiv pris lander vi på toppscore for iX.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai kombinerer et forfriskende utseende med unike ladekvaliteter på sin første SUV med Ioniq-brandet.

Pris fra–til: Kr. 449.000–494.000 (eks. levering, pr. 1.10.2021).

Hjuldrift: Firehjulsdrift eller bakhjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP): 460–480 km.

Målt rekkevidde (vår test): 502 km (sommer), ennå ikke vintertestet.

Batteri: 72,6 kWt.

Ladetid (vår test): 21 minutter (2 til 80 prosent).

Hengerfeste: 1600 kg.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

Sørkoreanerne tar nå steget fra trygge, kjedelige elbiler med brukbare tall på lading, pris og rekkevidde til en rendyrket elbilserie med Ioniq som merkenavn.

Ioniq 5 er først ut, neste år kommer Ioniq 6 – begge med et nyvinnende og appellerende design.

Familie-SUV-en Ioniq 5 har importert i våre tester. Utvalget i denne modellklassen har blitt stort i løpet av 2021, og denne koreaneren er klasseledende på pris. Men det er ved hurtigladestolpen forskjellen er størst mellom Ioniq 5 og konkurrentene. Vi har målt 19 minutter fra 10 til 80 prosent i våre tester.

Kia EV6

Bare noen måneder etter at Ioniq 5 satte ny poengrekord i Motors tester, havner konsernsøsken Kia EV6 på samme sluttsum. Men bilene er mindre like enn tallet tilsier.

Pris fra–til: Kr. 411.900–591.900 (eks. levering, pr 26.11.2021)

Hjuldrift: Firehjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP): 371–528 km.

Målt rekkevidde (vår test): Ikke testet ennå.

Batteri: 71,0–83,7 kWt.

Ladetid (vår test): 29 minutter (8 til 80 prosent).

Hengerfeste: 750/1600 (bakhjulsdrift/firehjulsdrift).

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

De to modellene deler plattform og de fleste viktige komponenter, som motorer, batterier, programvare og øvrig teknologi.

Likevel har de hvert sitt særpreg.

EV6 har god komfort og lavt styønivå.

Den er litt mer responsiv og kvikk i bevegelsene enn Ioniq 5, men dette handler nok mest om at EV6 rent visuelt gir inntrykk av å kunne tilby mer kjøreglede.

EV6 har ikke skyvbart baksete, som Ioniq 5.

Under vår test ladet den noe svakere enn Ioniq 5, selv med samme batteri.

Denne bilen er beviset på at BMW nå lager bedre elbiler enn fossilbiler. Og bak den påstanden har vi to hovedargumenter.

Pris fra–til: Kr. 579.900 (eks. omkostninger).

Hjuldrift: Firehjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP): 500 km.

Målt rekkevidde (vår test): 406 km (vinter, testmodell-WLTP på 497 km), ikke sommertestet.

Batteri: 80,7 kWt.

Ladetid (vår test): 33.54 minutter (8 til 80 prosent).

Hengerfeste: 1600 kg.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

Det ene premisset er faktabasert:

Det norske avgiftssystemet gjør en fullblods familieracer som dette oppnåelig for svært mange. Med mindre man mener en elbil skal koste det samme som en bensinbil, så kan man trolig enes om at en elektrisk BMW til under halve prisen av en bensin-BMW, er en bedre BMW.

Og da er vi straks over på det andre premisset, som er mer emosjonelt, og følgelig vanskeligere å forholde seg til for svært mange:

Man må selvsagt lukke sansene for alt som handler om girkasser i aktivitet, lyden av heftige turtall og duften fra en eksospotte. Altså noen av de klassiske faktorene rundt kjøreglede generelt, og kanskje BMW spesielt.

BMW iX3

Hipp hurra for bilprodusenter som holder det de lover: Med iX3 har BMW levert en komfortabel premium-SUV med forbilledlig forbruk.

Pris fra–til: Kr. 559.000–615.000 (eks. levering, pr 1.10.2021)

Hjuldrift: Bakhjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP): 450 km.

Målt rekkevidde (vår test): 556 km (sommer), 432 km (vinter).

Batteri: 80 kWt.

Ladetid (vår test): 35 minutter (6 til 80 prosent).

Hengerfeste: 750 kg.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

La oss ile til med at bilen har sine mangler: Dette er ikke vogna for deg som skal ha firehjulstrekk og masse hengervekt (da er iX modellen å vente på, hvis det skal være BMW).

Som en elektrisk X3 har den har BMW-kvaliteter på komfort og kjøregenskaper. Og den kommer brukbart utstyrt også på den enkleste modellvarianten, som har startpris på 559.000 kroner.

Det finnes el-SUV-er som er betydelig kraftigere (og dyrere), men denne modellen scorer høyt på energibruk og klarer Oslo–Bergen sommerstid uten ladestopp.

Skoda Enyaq

Skoda har et stort og begeistret publikum i Norge. Og deres første elektriske SUV leverer på det fansen etterspør.

Pris fra–til: Kr. 339.000–475.000 (eks. levering, pr 1.10.2021)

Hjuldrift: Bakhjulsdrift eller firehjulsdrift (iV80X).

Rekkevidde (WLTP): 528 km (iV80).

Målt rekkevidde (iV80 i vår test): 522 km (sommer), ikke kjørt i vintertest ennå.

Batteri: 77 kWt.

Ladetid (iV80 i vår test): 32 minutter (4 til 80 prosent).

Hengerfeste: 1000 kg.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

Enyaq er i prinsippet ganske identisk med VW ID.4 og Audi Q4 e-tron, men likevel med et tydelig Skoda-preg – i en veletablert designretning.

Her er det ingen oppvisning i digital minimalisme. Knapper er innen rekkevidde for de fleste nøkkel-funksjoner i et førermiljø som er mer lettbent enn hos ID.4.

Har du fortid fra Skodas diesel- og bensinbiler, vil du kjenne deg igjen. Og glede deg over at Skoda kombinerer behagelig og praktisk transport bedre enn noen.

Tesla Model 3

Ingen biler har tatt Norge med storm som Tesla Model 3 gjorde våren 2019. Stadig er den en bestselger, ikke minst med hjelp av billigvarianten.

Pris fra–til: Kr. 349.900–499.900 (eks. levering, pr 1.10.2021)

Hjuldrift: Firehjulsdrift eller bakhjulsdrift (Standard Range).

Rekkevidde (WLTP): 614 km (Long Range AWD).

Målt rekkevidde (LR i vår test): 654 km (sommer), 514 km (vinter).

Batteri: 76 kWt.

Ladetid (LR vår test): 33 minutter (9 til 80 prosent).

Hengerfeste: 1000 kg.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

Model 3 er i sedan-segmentet som strengt tatt selger «null» i Norge, men kombinasjonen av pris, ladenettverk, rekkevidde, firehjulstrekk og digital minimalisme har fungert som fluepapir på norske bilkjøpere.

Senere har Tesla supplert med en Standard Range-utgave med bakhjulsdrift og litt kortere rekkevidde – og en prislapp under 350.000 kroner.

Det finnes mange biler som leverer bedre enn Model 3 på enkeltegenskaper, men på «den samlede pakka» scorer Tesla skyhøyt. I våre tester har Standard Range ladet raskere enn LR, mens rekkevidden har vært nær WLTP (i sommertemperatur).

Tesla Model Y

Introduksjonen av Tesla Model Y skulle utstå til Europa-fabrikken sto klar i Berlin. Men da forsinkelsene hopet seg opp, kom importen fra Kina.

Pris fra–til: Kr. 534.900–589.900 (eks. levering, pr 1.10.2021)

Hjuldrift: Firehjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP): 507 km (LR).

Målt rekkevidde: 457 km (vinter), ennå ikke sommertestet.

Batteri: 76 kWt.

Ladetid: 39,51 minutter (7 til 80 prosent, vinter).

Hengerfeste: 1600 kg.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

Det falt godt i smak hos norske bilkjøpere, som sendte denne SUV-utgaven av Model 3 rett til topps på salgsstatistikken.

Svært mye av Model 3 kan gjenkjennes i denne noe større utgaven.

Interiørmessig er den nær identisk når det gjelder designet, men de vitale målene er forskjellige. Model Y er 18 cm høyere enn 3'eren. Det merkes når du setter deg inn og i romsligheten i kupeen. TMY har god plass, rett og slett.

De skarpe kjøreegenskapene kler nok Model 3 hakket bedre enn den større SUV-en, og det finnes utvilsomt SUV-er med bedre kjørekomfort.

Volkswagen ID.4

Volkswagen har satset tungt på elbilskiftet. SUV-en ID.4 viser at de har lært mye siden introduksjonen av ID.3.

Pris fra–til: Kr. 329.800–446.400 (eks. levering, pr 1.10.2021)

Hjuldrift: Bakhjulsdrift eller firehjulsdrift (GTX).

Rekkevidde (WLTP): 487 km (1st Max 77 kWt).

Målt rekkevidde (1st Max i vår test): 532 km (sommer), ikke målt vinter.

Batteri: 52 eller 77 kWt.

Ladetid (1st Max i vår test): 38 minutter (5 til 80 prosent).

Hengerfeste: 1000 kg.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide (og for GTX her)

Slik bilmarkedet har utviklet seg med SUV-segmentets voldsomme dominans, vil ID.4 bli spydspissen VW bringer til torgs i verdens viktigste bilklasse.

For dem som veide mellom Passat og Tiguan ved tidligere VW-kjøp, stikker ID.4 seg nå ut som den opplagte modellen – selv om det kommer flere SUV-er i ID-serien til VW.

ID.4 har store likhetstrekk med Skoda Enyaq og Audi Q4, og er prismessig den gunstigste.

Bilen stikker seg ikke ut som markedsleder i noen disipliner, men leverer svært solid på samlet inntrykk.

Modellvarianten ID.4 GTX er den eneste med firehjulstrekk.

Cupra Born

Hvis du tar en Volkswagen ID.3 som er kurert for alle barnesykdommer og setter ned prisen rundt 100.000 kroner, hva får du da? En Cupra Born.

Pris fra–til: Kr. 298.280-330.280 (eks. omkostninger, pr 26.11.2021)

Hjuldrift: Bakhjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP): 424 km.

Målt rekkevidde (vår test): Ikke testet ennå.

Batteri: 58,0 kWt.

Ladetid (vår test): Ikke testet ennå.

Hengerfeste: Nei.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

Litt flåsete kan vi si at dette er en VW ID.3, bare bedre og billigere.

Cupra er navnet på elbilsatsingen til Seat, som igjen er en del av Volkswagen-konsernet.

Born har samme batteripakke på 58 kWt og samme motoreffekt på 204 hester som ID.3.

Her har vi definitivt en bra bil til en bra pris.

Hvis du kan nøye deg med en grå lakk som ikke er metallic, så får du bilen ferdig på veien for 307.000 kr – med vinterhjul og tre års service inkludert.

Audi Q4 e-tron

Audi har laget den beste utgaven av de mellomstore SUV-ene fra VW-konsernet. Men Q4 e-tron taper priskampen mot ID.4 og Enyaq.

Pris fra–til: Kr. 389.100–570.600 (eks. levering, pr 1.10.2021)

Hjuldrift: Firehjulsdrift eller bakhjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP): 331–520 km.

Målt rekkevidde (vår test): Ikke testet.

Batteri: 51–76 kWt.

Ladetid (vår test): 38 minutter (5 til 80 prosent).

Hengerfeste: 1000–1200 kg.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

Audi har lang tradisjon for innholdsrike tilvalgslister som løfter tilsynelatende rimelige modeller helt opp i det øverste prissjiktet.

Q4 starter litt over de nesten identiske ID.4 og Enyaq i pris, men noen minutter med tilvalgsmenyen bekrefter en evig Audi-sannhet: Man får det man betaler ekstra for.

Når det er sagt: Q4 er en topp bil, mer lik storebror e-tron enn ID.4 og Enyaq. Men forbedringene er såpass betydelige at Q4 gir mer Audi-elbil for pengene enn det gamle flaggskipet.

PS: Selv om den er over 30 cm kortere enn e-tron, så er den innvendige plassen i kupeen nesten like god. Det er én av fordelene ved at nye elbiler kan konstrueres med flatt gulv.

Ford Mustang Mach-E

Ford løftet frem sin mest ikoniske modell da de gjorde sin inntreden på elbil-markedet. Med Mustang Mach-E har Ford gjort det meste riktig.

Pris fra–til: Kr. 412.000–658.000 (eks. levering, pr 1.10.2021)

Hjuldrift: Bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP): 540 km (AWD) og 610 km (RWD).

Målt rekkevidde AWD/RWD (vår test): 551/617 km (sommer), 430/502 km (vinter)

Batteri: 98,7 kWt.

Ladetid (vår test): 44 min. for RWD (6 til 80 prosent), 46 min. for AWD (7 til 80 prosent).

Hengerfeste: 750 kg.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

Ford kan knapt sies å ha ledet an utviklingen i bilmarkedet de siste tiårene, men med Mach-E har de endelig en bil som appellerer utover deres trofaste menighet.

Strålende rekkevidde og god funksjonalitet er to attributter som lokker mange.

Det utvendige designet er i større grad en smakssak.

Mach-E er bra utstyrt og har høy komfortgrad.

Høsten 2021 kom bilen også i en GT-utgave – med betydelig større motorkraft. Les prøvekjøringen her.

Audi e-tron

Mange ventet lenge på Audis første helelektriske bil. Og da e-tron først kom, vinteren 2019, ble den en norsk bestselger.

Pris fra–til: Kr. 588.420–782.920 (eks. levering, pr 1.10.2021)

Hjuldrift: Firehjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP): 307–446 km.

Målt rekkevidde (vår test): 399 km for e-tron 55 (sommer), 341 km for e-tron quattro (vinter). WLTP for testmodellene er henholdsvis 370 og 415 km.

Batteri: 64,7–86,4 kWt.

Ladetid (vår test): 28 minutter for e-tron 55 (6 til 80 prosent).

Hengerfeste: 1800 kg.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

Firehjulstrekk og hengerfeste for en bil mellom Q5- og Q7-størrelse traff blink.

e-tron kom tidlig i en bølge av store el-SUV-er som utfordret Teslas totale dominans i det øvre prissjiktet. Den fikk bedre mottakelse i markedet enn sammenliknbare konkurrenter som EQC og I-Pace.

Hvorfor?

Audi-merket har kraft i seg selv, men denne SUV-en har også ladeteknologi som lenge var klasseledende.

Rekkevidden i seg selv er ikke imponerende, men ladefarten er så høy at den tillot Audi å introdusere begrepet «forflytningshastighet».

e-tron scorer høyt på komfort og design, men prismessig begynner konkurransen å bli tøffere.

Polestar 2

Volvo-avleggeren Polestar kom til elbil-konkurransen med en bil som utfordret Tesla-favoritten Model 3. De lyktes bare nesten.

Pris fra–til: Kr. 349.000–479.000 (eks. levering, pr 1.10.2021)

Hjuldrift: Forhjulsdrift eller firehjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP): 420–515 km.

Målt rekkevidde (vår test): 467 km (sommer), 344 km (vinter). Testmodellenes WLTP var henholdsvis 470 og 468 km.

Batteri: 64,0–78,0 kWt.

Ladetid (vår test): 38 minutter (8 til 80 prosent).

Hengerfeste: 1500 kg.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

Polestar 2, merkets første elbil, er en kombikupé – i motsetning til TM3s sedanformat.

Det betyr at Polestar 2 kommer med en stor bakluke til et ganske romslig bagasjerom.

Polestar har et modernisert Volvo-design, og for en sjåfør med fortid i en Volvo vil mye være kjent.

Største skuffelse er rekkevidden, som i mange tester ikke har vist seg å være i nærheten av det Polestar lovet.

Rekkevidden er bedret, men stadig lenger enn langt unna klasseledende biler. Varianten med forhjulsdrift er gunstig priset.

Volvo XC40 Recharge

XC40 er første helelektriske bil fra Volvo. Og raskt har den blitt merkets mest solgte modell.

Pris fra–til: Kr. 525.000–550.000 (eks. levering, pr 1.10.2021)

Hjuldrift: Firehjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP): 417 km.

Målt rekkevidde (vår test): 445 km (sommer), 332 km (vinter). Testmodellenes WLTP var henholdsvis 415 og 408 km.

Batteri: 75,0 kWt.

Ladetid (vår test): 38 minutter (6 til 80 prosent).

Hengerfeste: 1500 kg.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

Dette er et klassisk stykke Volvo:

Komfortabelt, lekkert og trygt.

Men XC40 er ikke billig. Og den har ikke et lavt forbruk.

Snarere tvert imot, på begge punkter.

Hvis ikke pris og rekkevidde er avgjørende faktorer for ditt elbilvalg, vil XC40 ganske sikkert være en av de beste du kan velge.

Siden XC40 kom på markedet i 2017, har den kommet stadig forbedret, med stadig nye drivlinjer.

Elbilen er best til nå.

Renault Megane E-Tech

Vi hadde sprengt poengskalaen om alt ved Megane matchet utseendet. Likevel er dette en bil som løfter Renault rett inn i el-iten.

Pris fra–til: Kr. 375.000–416.000 (inkl. levering, pr 1.6.2022)

Hjuldrift: Forhjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP): Opptil 450 km.

Målt rekkevidde (vår test): 413 km (sommer, testbilens WLTP var 428), ikke vintertestet .

Batteri: 58 kWt.

Ladetid (vår test): 34 minutter og 53 sekunder (10 til 80 prosent).

Hengerfeste: 900 kg.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

Zoe var en pioner blant elbilene i det europeiske markedet, dette er Renault-elbil nummer to. Og den har en del herlige trekk.

Men den ser enda bedre ut enn den er, skjønt det er mulig å trekke noen poeng også for det visuelle hvis vi vurderer førermiljøet isolert.

Bilen presterte utmerket i vår rekkevidde- og ladetest på sommerføre, og med prislapp rundt 400.000 kroner er det attraktiv for mange.

Ikke helt Mercedes-komfort eller Polestar-eleganse (for å sammenlikne med to potensielle konkurrenter), men defintivt en bil som befester Renaults posisjon i elbilnisjen.

Mercedes-Benz EQC

Mercedes kom ikke med noen store nyheter da deres EQC omsider kom på markedet i 2019. Bortsett fra sin egen merkevare. Det var godt nok.

Pris fra–til: Kr. 624.810–697.100 (eks. levering, pr 1.10.2021)

Hjuldrift: Firehjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP): 417 km.

Målt rekkevidde (vår test): 434 km (sommer), 307 km (vinter). Testmodellenes WLTP var henholdsvis 404 og 417 km.

Batteri: 80,0 kWt.

Ladetid (vår test): 39 minutter (8 til 80 prosent).

Hengerfeste: 1800 kg.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

Nå er Mercedes på terskelen til en ganske stor utrulling av elektriske modeller. Og det har skjedd mye siden EQC ble introdusert med åpenbart slektskap til populære GLC.

EQC har det beste av Mercedes-egenskaper:

Høy komfort, solid kvalitetsfølelse og velkjente betjeningsløsninger.

Som elbil har imidlertid EQC verken spesielt god rekkevidde eller høy ladefart.

Prismessig hevder den seg derimot godt mot de tyske premium-kollegene, og salget har aldri vært høyere.

Mer enn annenhver solgte Mercedes i 2021 er en EQC.

BYD Tang

Mange nye kinesiske merker er på vei inn i norske bilbutikker. Den romslige SUV-en BYD Tang leder an.

Pris fra–til: Kr. 599.900 (eks. levering, pr 1.10.2021)

Hjuldrift: Firehjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP): 400 km.

Målt rekkevidde (vår test): Ikke målt.

Batteri: 86,4 kWt.

Ladetid (vår test): 45 minutter (9 til 80 prosent).

Hengerfeste: 1500 kg.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

BYD har i noen år vært blant Kinas største bilprodusenter. De gjør sitt første europeiske strandhogg innen elektriske personbiler i Norge. Og BYD Tang er modellen det skjer med.

Bilen har alle de egenskapene som norske bilkjøpere gjerne definerer som viktige:

Firehjulstrekk, god hengervekt, god plass, oppdatert teknologi, høyt utstyrsnivå og solide praktiske løsninger.

Og ikke minst: En god pris.

Men merkenavnet er ukjent, og bilen er relativt uprøvd under norske forhold.

Citroën ë-C4

Citroën satser på at merkets klassiske egenskaper skal gi godt elbilsalg. ë-C4 får maks pott på både komfort og pris.

Pris fra–til: Kr. 277.000–312.000 (eks. levering, pr 1.10.2021)

Hjuldrift: Forhjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP): 350 km.

Målt rekkevidde (vår test): 345 km (sommer), 261 km (vinter). Testmodellenes WLTP var henholdsvis 350 og 337 km.

Batteri: 50 kWt.

Ladetid (vår test): 28 minutter (8 til 80 prosent).

Hengerfeste: Nei.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

Som del av det stadig større Stellantis-konsernet kommer Citroën til elbilfesrten med en modell som har samme utgangspunkt som blant annet Opel og Peugeot.

Men den har noen egenskaper som ingen matcher i denne prisklassen:

Komfort og lavt støynivå.

OK, Citroën har definitivt vist modeller med et mer betagende design. Og bilen har ikke rekkevidde for fjerntliggende hytter.

Dette er forøvrig en av bilene som har et virkelig stort sprik i ladetid på sommer og vinter. I våre tester hurtigladet den på 28 minutter i sommertemperatur, mens det tok 37 minutter ved samme ladestasjon i vinterkulda.

Nio ES8

Nio flyttet inn på en av Norges dyreste adresser før de hadde solgt en eneste bil. Men de kan ikke skylde på ES8 hvis de ikke klarer å betale husleien.

Pris fra–til: Kr. 519.000–769.000 (eks. levering, pr 15.11.2021)

Hjuldrift: Firehjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP):460 km.

Målt rekkevidde (vår test): Ennå ikke testet.

Batteri: 100 kWt.

Ladetid (vår test): Ennå ikke testet.

Hengerfeste: 1500 kg.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

ES8 er et godt eksempel på at de kinesiske elbilene som inntar det norske markedet blir stadig bedre.

Men det er noe enkle svakheter som gjør at denne imponerende bilen ikke får enda høyere score hos oss:

Mange vil ha problemer med å se symbolene på skjermer og betjeningsfunksjoner.

Og stemmestyrings-systemet er rett og slett litt slitsomt.

Men bilen har en spennende løsning med mulighet for batteribytte – og en nyvinnende abonnementsløsning som kan gjøre elbilvalget enklere for mange.

Peugeot e-2008

e-2008 har egenskaper som løfter Peugeot-salget. Med sjarm, god plass og rekkevidde for hverdagskjøringen.

Pris fra–til: Kr. 291.900–346.900 (eks. levering, pr 1.10.2021)

Hjuldrift: Forhjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP): 320 km.

Målt rekkevidde (vår test): 332 km (sommer), har ikke vært i vintertesten. Testmodellens WLTP var 310 km.

Batteri: 50,0 kWt.

Ladetid (vår test): 33 minutter (7 til 80 prosent).

Hengerfeste: Nei.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

Peugeot har sluppet to modeller i det norske elbilmarkedet – e-208 og e-2008. Sistnevnte har et sjarmerende særpreg og bedre plass enn de fleste konkurrentene i denne prisklassen.

Riktignok har både Tesla og Polestar kommet med standardmodeller som ligger nær en topputstyrt e-2008 i pris i 2021.

Rekkevidde og ladefart er ikke klasseledende, men ganske nær det reklamen lover.

Vi liker Peugeot-interiøret, selv om både layout og sittestilling krever en smule tilvenning.

Tesla Model X

Tesla Model X brøt en barriere. Men nå har det kommet rimeligere el-SUV-er som kan trekke tung hengervekt.

Pris fra–til: Kr. 999.990–1.253.990 (eks. levering, pr 1.10.2021)

Hjuldrift: Firehjulsdrift

Rekkevidde (WLTP): 487–580 km.

Målt rekkevidde (vår test): 546 km (sommer), 419 km (vinter). Testmodellenes WLTP var 507 km.

Batteri: 87,0 kWt.

Ladetid (vår test): 52 minutter (6 til 80 prosent).

Hengerfeste: 2250 kg.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

Model X vakte mye oppmerksomhet med sine karakteristiske falkevingedører og var blant Norges mest solgte biler i 2018.

En stiv pris var ingen hindring.

Foruten merkenavn, kule dører og et behagelig førermiljø, ble X selve symbolet på elbilen som hadde kraft til tung hengervekt. Og ikke minst: Plass i massevis med 7 seter.

De siste årene har salget falt til bunns, parallelt med et betydelig tøffere konkurransebilde.

I 2022 kommer en kraftig modernisert utgave, Model X Plaid. Tross vekt og størrelse skal den gjøre 0–100 på under 3 sekunder. Med en startpris nær 1,2 millioner tømmer den sparebøssa omtrent like fort.

Mazda MX-30

Mazda prøver å bevise at det ikke er noen linjær sammenheng mellom pris og komfort. Med MX-30 lykkes de godt med akkurat det.

Pris fra–til: Kr. 239.000–302.900 (eks. levering, pr 1.10.2021)

Hjuldrift: Forhjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP): 200 km.

Målt rekkevidde (vår test): 219 km (sommer), 165 km (vinter).

Batteri: 35,5 kWt.

Ladetid (vår test): 44 minutter (2 til 80 prosent).

Hengerfeste: Nei.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

MX-30 kommer med en prislapp under 300.000 kroner for den best utstyrte varianten.

Men den har komfort som veldig få elbilmodeller kan matche, uavhengig av prisklasse.

Gode seter, klassiske betjeningsløsninger og svært lavt støynivå trekker opp.

Et par ting trekker ned:

Bilen har svært beskjeden rekkevidde. 15 mil på en kjølig vinterdag er i snaueste laget for mange.

Dessuten er den ikke spesielt rask, og selv med høyrehengslet bakdør må forsetene skyves frem for at man skal komme seg ut fra baksetet.

Mercedes-Benz EQB

Det er enkelt å ramse opp drøssevis av positive sider med Mercedes EQB. Men det er vanskelig å hoppe over de to negative.

Pris fra–til: Kr. 487.000–625.000 (inkl. omkostninger)

Hjuldrift: Firehjulsdrift.

Rekkevidde (WLTP): 407 km.

Målt rekkevidde (vår test): 315 km (vinter). Ikke sommertestet.

Batteri: 66,5 kWt.

Ladetid (vår test): 32,49 minutter (5 til 80 prosent).

Hengerfeste: Nei.

Les spesifikasjoner og oppdaterte priser på alle modellvarianter her i NAFs store bilguide

La oss raskest mulig bli ferdig med minuspunktene:

  • Du får ikke hengerfeste på EQB.
  • Og rekkevidden er for dårlig, etter Motors oppfatning.

Man la oss si du er uenig i det siste, eller har andre krav. Og at alt maset om hengerfeste er irrelevant for din hverdag.

Da handler resten om en ganske tøff og kompakt bil med firehjulsdrift, sju seter, mer enn nok krefter, solid kvalitetsfølelse, litt luksusfølelse – og, hold deg fast:

En pris såpass konkurransedyktig til Mercedes å være, at den ikke må forsvares med tomme setninger om kvalitet og såkalt premiumfølelse.

Noen andre gode vi ennå bare har prøvekjørt …

Mange nybillanseringer skjer med mulighet for bare en kort prøvekjøring før vi får anledning til å teste bilene grundig nok til å sette poeng.

Her er et par av modellene vi ennå bare har fått prøvekjørt, som skal testes i nærmeste fremtid – samt et par modellvarianter som er prøvekjørt og ikke vil bli gjenstand for fullskalatest.

Og her er resten …

Modellutvalget begynner å bli mer omfattende også blant elbilene. Per 1. oktober var det registrert 67 ulike modeller med helelektrisk drivlinje, mange av dem riktignok med et helt marginalt nybilsalg. Flere av disse går imidlertid i store volum i bruktmarkedet (for eksempel VW e-Golf).

Her er testene vi har gjennomført av elbilene som ikke er blant topp 24: