SIST INN: Porsche Macan 4 plasserte seg pent rundt midten av feltet.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Pris, rekkevidde, lading og batteri:
Dette er de 24 beste elbilene i Norge akkurat nå
Skal du kjøpe elbil? Her er oversikten over alle modellene på det norske markedet, med informasjon om rekkevidde, batteristørrelse, ladetid, hengerfeste og modellvarianter – og alle våre tester.
Elbilene dominerer fullstendig i det norske nybilmarkedet, og nå kommer en strøm, unnskyld uttrykket, nye produsenter med attraktive modeller – ikke minst fra Kina.
Viktige oppdateringer i denne saken
23.11.21: Hyundai Ioniq 5, den første på topp, ble tangert av Kia EV6.
11.04.22: BMW iX inn på topp.
01.07.22: Renault Megane E-Tech inn i øvre sjikt.
03.11.22: Endringer for flere modeller. Opp: Polestar 2, på grunn av bedre rekkevidde og fortsatt lav pris. Mustang Mach-E, etter forbedret hengervekt. Ned: BMW i4 M50, på grunn av dårlig score i krastjest. BMW iX3 etter en ny vurdering.
08.12.22: BMW i4 eDrive40 rykket inn på fjerdeplass. Mercedes EQB ut av listen.
13.01.22: Mercedes EQE 300 inn på 12.-plass. Mazda MX-30 faller nedenfor grensen.
03.04.23: BMW i7 inn. Oppdaterte fra-priser fra OFV.
21.04.23: Tesla Model S inn igjen, etter nylansering.
29.04.23: Porsche Taycan Cross Turismo inn.
16.05.23: Hyundai Ioniq 6 inn. Audi e-tron helt ut, testen er i dag for gammel. Tesla Model 3 justert og forsvant nedover.
11.07.23: Mercedes-Benz EQS 580 SUV inntar tronen.
13.11.23: Xpeng G9 kommer inn på listen.
28.12.23: Audi Q8 e-tron og Mercedes-Benz EQE SUV inn. Tesla Model 3 hevet, etter test av oppdatert versjon.
09.03.24: Kia EV9 inn.
15.04.24: Ny test av VW ID.4 inn, den gamle ut.
05.08.24: Renault Scenic og Audi Q6 e-tron inn i nederste sjikt.
13.11.24: Porsche Macan 4 inn i midten
Listen viser bare endringer blant de 24 på topp.
Vi har samlet informasjonen om de viktigste, slik at du på denne nettsiden kan finne det vi til enhver mener er de 24 beste elbilene blant utgavene vi har testet.
MERK: Alle disse prisene er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) og inkluderer verken levering eller andre omkostninger.
De er også rene fra-priser. Bilene Motor har testet, er ofte noe mer påkostede utgaver.
Motor og NAF kjører hvert halvår den mest omfattende rekkevidde- og ladetesten i Norge med de nye modellene, for å undersøke i hvilken grad de faktisk leverer på de salgsløftene det lokkes med.
Med blant annet 10 poeng i tre kategorier, ender den tyske luksus-SUV-en til slutt opp med en totalscore som speiler alle tegnene i den hele og fulle modellbetegnelsen: Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic.
Det er først og fremst komforten som gjør EQS SUV enestående. Her kunne vi gjerne sprengt poengskalaen.
BMW iX xDrive50
Med maks score i tre kategorier la BMWs nye stolthet grunnlaget for ny poengrekord i Motors tester. Men bilen koster fort en million, så her er det mye som kan diskuteres.
Bilen får toppscore på design, komfort og kjøreegenskaper.
OK, vi kan diskutere designet. Knapt noen av våre poengkategorier er så dominert av smak og behag som designet.
Et godt design skal appellere til sansene og kreve noe av betrakteren. Likegyldighet speiler kjedsomhet.
Og designet til iX har vokst på oss. Vi ble ganske begeistret allerede da vi så bilen live tidlig i fjor høst. Men inntrykket er blitt forsterket. På komfort og kjøreegenskaper er vi nok ikke like åpne for diskusjon. Og selv med en stiv pris lander vi på toppscore for iX.
Audi Q8 e-tron
Med konkurransekraftig rekkevidde er nestoren blant luksus-SUV-ene sprekere enn noen gang.
Det er vanskelig å se oppgraderingene som er gjort med e-tron litt over halvveis livssyklusen. Heldigvis. Man tukler ikke med en suksess.
Modellen som trolig ble tidenes suksess for PR-apparatet til Audi, gjennom porsjonsvise drypp av informasjon og bilder i nærmest det uendelige innen lansering, ble faktisk Norges mest solgte bil ved utgangen av 2020.
Og på ett viktig felt i et luksussegment som dette, er Q8 e-tron eneren: Kvalitetsfølelse.
Hyundai Ioniq 5
Hyundai kombinerer et forfriskende utseende med unike ladekvaliteter på sin første SUV med Ioniq-brandet.
Sørkoreanerne tar nå steget fra trygge, kjedelige elbiler med brukbare tall på lading, pris og rekkevidde til en rendyrket elbilserie med Ioniq som merkenavn.
Ioniq 5 kom først. I år kommer også Ioniq 6 – begge med et nyvinnende og appellerende design.
Familie-SUV-en Ioniq 5 har importert i våre tester. Utvalget i denne modellklassen har blitt stort i løpet av de siste årene, og denne koreaneren er klasseledende på pris. Men det er ved hurtigladestolpen forskjellen er størst mellom Ioniq 5 og konkurrentene. Vi har målt 19 minutter fra 10 til 80 prosent i våre tester.
Kia EV6
Bare noen måneder etter at Ioniq 5 satte ny poengrekord i Motors tester, havner konsernsøsken Kia EV6 på samme sluttsum. Men bilene er mindre like enn tallet tilsier.
De to modellene deler plattform og de fleste viktige komponenter, som motorer, batterier, programvare og øvrig teknologi.
Likevel har de hvert sitt særpreg.
EV6 har også god komfort og lavt støynivå.
Den oppleves litt mer responsiv og kvikk i bevegelsene enn Ioniq 5, men dette handler nok også litt om at EV6 rent visuelt gir inntrykk av å kunne tilby mer kjøreglede.
EV6 har ikke skyvbart baksete, som Ioniq 5.
Under vår test ladet den noe svakere enn Ioniq 5, selv med samme batteri.
Vi trodde vi stakk hodet inn i et bol av hissige bensinhoder og ihuga fantaster da vi tidligere testet BMW i4M50 (se annet sted på denne siden) – og konkluderte med at BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler. Men idioterklæringene var få. Gledelig få, får vi vel si – selv om det brøt litt med forventningene.
BMW i4 eDrive40 framstår som en enda bedre bil. Vel å merke hvis man er villig til å se på BMW fra et litt annet perspektiv.
Tesla Model 3
Model 3 var jyplingen mange tippet skulle bli blåst av veien da de etablerte produsentene startet elbilsatsingen. Faktum er at den står stødigere enn noen gang.
Ifølge Tesla er 50 prosent av delene nye i oppgraderte Model 3. Det sees ikke så godt, men det merkes. Svært godt, faktisk. Teslas minstemann har fått høyere kvalitetsfølelse og vesentlig lavere støynivå.
Den rimeligste modellen med bakhjulsdrift, setter faktisk en ny standard i prisklassen, mens den dyrere versjonen med firehjulsdrift, flere hester og over 10 mil bedre rekkevidde, befester posisjonen i en enda tøffere prisklasse.
Kia EV9
Spørsmålet er ikke om EV9 er verdt en million – men om hvor mange som i det hele tatt stiller seg spørsmålet.
Folkelige volummodeller som Kia Soul og Kia e-Niro dokumenterte at Kia lagde minst like bra biler som konkurrentene fra Japan og Tyskland. Og det var Kia EV6 som etter en tid viste at de faktisk kunne lage dem mer spennende, også.
EV9 ruller like selvsikkert inn i klassen av million-SUV-er som EV6 gjorde i den litt mer nøkterne familieklassen.
Mercedes-Benz EQE SUV
Ingen biler gir deg bedre komfort enn denne. Det må i tilfelle være storebroren.
Enyaq er i prinsippet ganske identisk med VW ID.4 og Audi Q4 e-tron, men likevel med et tydelig Skoda-preg – i en veletablert designretning.
Her er det ingen oppvisning i digital minimalisme. Knapper er innen rekkevidde for de fleste nøkkelfunksjoner i et førermiljø som er mer lettbent enn hos ID.4.
Har du fortid fra Skodas diesel- og bensinbiler, vil du kjenne deg igjen. Og glede deg over at Skoda kombinerer behagelig og praktisk transport bedre enn noen.
Tesla Model Y
En vesentlig mer praktisk versjon av Model 3, likner en suksess. Og ganske riktig: Tesla Model Y er Norges mest solgte bil.
Introduksjonen av Tesla Model Y skulle utstå til Europa-fabrikken sto klar i Berlin. Men da forsinkelsene hopet seg opp, kom importen fra Kina.
Det falt godt i smak hos norske bilkjøpere, som sendte denne SUV-utgaven av Model 3 rett til topps på salgsstatistikken.
Svært mye av Model 3 kan gjenkjennes i denne noe større utgaven.
Interiørmessig er den nær identisk når det gjelder designet, men de vitale målene er forskjellige. Model Y er 18 cm høyere enn 3-eren. Det merkes når du setter deg inn, og i romsligheten i kupeen. TMY har god plass, rett og slett.
De skarpe kjøreegenskapene kler nok Model 3 hakket bedre enn den større SUV-en, og det finnes utvilsomt SUV-er med bedre kjørekomfort.
Polestar 2
Volvo-avleggeren Polestar kom til elbil-konkurransen med en bil som utfordret Tesla-favoritten Model 3. Nå er de i ferd med å lykkes.
Polestar 2, merkets første elbil, er en kombikupé – i motsetning til TM3s sedanformat.
Det betyr at Polestar 2 kommer med en stor bakluke til et ganske romslig bagasjerom.
Polestar har et modernisert Volvo-design, og for en sjåfør med fortid i en Volvo vil mye være kjent.
Største skuffelse med denne bilen var lenge rekkevidden, som i mange tester ikke har vist seg å være i nærheten av det Polestar lovet – og dermed milevis unna hovedkonkurrent Tesla 3.
Rekkevidden er blitt kraftig forbedret, uten at det har påvirket prisen veldig.
Porsche Macan
Porsche Macan er drømmebilen for en familie, men for de aller fleste av oss blir det nok med drømmen.
Du merker det med en gang du setter deg inn i denne bilen. En umiddelbar følelse av at dette er noe mer enn bare nok en mellomstor elbil med SUV-karrosseri.
En blanding av at det ser ryddig og veldig premium ut, og når man tar på det lille som er av knapper og brytere. Det er en taktil følsomhet i volumhjulet og bryterne til klimaanlegget som gir passe med motstand og kjennes overhodet ikke ut som plast.
Porsche vet hvordan man lager en bil som føles litt finere enn de andre premiummerkene, og de vet å ta seg betalt for det.
Volkswagen ID.4
Volkswagen har satset tungt på elbilskiftet. SUV-en ID.4 viser at de har lært mye siden introduksjonen av ID.3.
Slik bilmarkedet har utviklet seg med SUV-segmentets voldsomme dominans, er ID.4 blitt spydspissen til VW i verdens viktigste bilklasse.
For dem som veide mellom Passat og Tiguan ved tidligere VW-kjøp, stikker ID.4 seg nå ut som den opplagte modellen – kanskje i en slags intern konkurranse med ID.5, som har et litt mer kupéformet ytre.
ID.4 har store likhetstrekk med Skoda Enyaq og Audi Q4, og er prismessig den gunstigste.
Bilen stikker seg ikke ut som markedsleder i noen disipliner, men holder et jevnt svært solid nivå, uten opplagte svakheter. Med firehjulsdrift ligger den tett opptil nordmenns tradisjonelle krav til en SUV.
Xpeng G9
Det er ikke oppsiktsvekkende at en kinesisk stor-SUV er nærmere en halv million rimeligere enn et tysk statusmerke. Det oppsiktsvekkende er hvor liten forskjellen er.
Ford kan knapt sies å ha ledet an utviklingen i bilmarkedet de siste tiårene, men med Mach-E har de endelig en bil som appellerer utover deres trofaste menighet.
Strålende rekkevidde og god funksjonalitet er to attributter som lokker mange. Støynivået er også svært lavt.
Det utvendige designet er i større grad en smakssak.
Porsche Taycan Cross Turismo
Vi ser egentlig bare to grunner til å gå ut av en Taycan. Den gode: Du vil nyte den fra utsiden. Den dårlige: Du må lade.
Hvis du bare dyrker fornuften, så finner du biler til halve prisen som gjør det meste like godt som en Taycan Turismo. Legger du på litt følelser, så finner du ingen.
Dermed har vi egentlig bare plassert enda en Porsche der Porsche alltid har ønsket å være. Bortenfor snusfornuften og pragmatismen, der hvor emosjonene og lidenskapen dyrkes.
BMW i7 xDrive 60
Det er slett ikke opplagt at du helst vil sitte bak rattet i en BMW som dette. Bare spør kongen.
Alle som er glad i kjøre bil, vet hvor frustrerende det er å være passasjer. Men klarer du først å akseptere at du ikke skal kjøre en i7, så er baksetet i denne bilen den beste trøsten du kan finne i øyeblikket.
En av de første versjonene av i7 ble bestilt av kongehuset. Der i slottsgården vet de det meste om baksetekomfort.
Bare så det er nevnt: Forsetene holder samme ypperlige nivå.
Og til tross for dimensjoner som kunne fristet en fraktebåtskipper ombord, er det noe kvikt og agilt over i7. BMW har lagt inn litt lekenhet.
Mercedes-Benz EQE 300
Rent bokstavelig er dette en E-klasse. I praksis er den langt mer komfortabel og ditto mindre praktisk.
Tilfeldighetene gjorde at vi skiftet fra innstegsmodellen av EQE til den nye og nesten dobbelt så dyre luksusedanen BMW i7. Og uten at vi skal trekke for mange paralleller, så slo det oss ganske umiddelbart at kjørekomforten i i7 absolutt var på høyde med EQE ...
Mindre flåsete: BMW i7 har enestående komfort. Men ikke bedre enn Mercedes EQE. Vårt spørsmål blir nærmest: Hvor mye bedre kan det egentlig gjøres?
Men med den nye generasjonen batterielektriske biler, setter Mercedes en ny standard. Vår sammenlikning med det ypperste BMW har å by på av luksus i øyeblikket, forteller det meste.
Og igjen: EQE koster i utgangspunktet halvparten. Dette er naturligvis et særdeles sterkt resultat for denne bilen. Vi gir 10 poeng til EQE for komforten.
BMW i4 M50
Denne bilen er beviset på at BMW nå lager bedre elbiler enn fossilbiler. Og bak den påstanden har vi to hovedargumenter.
Det norske avgiftssystemet gjør en fullblods familieracer som dette oppnåelig for svært mange. Med mindre man mener en elbil skal koste det samme som en bensinbil, så kan man trolig enes om at en elektrisk BMW til under halve prisen av en bensin-BMW, er en bedre BMW.
Og da er vi straks over på det andre premisset, som er mer emosjonelt, og følgelig vanskeligere å forholde seg til for svært mange:
Man må selvsagt lukke sansene for alt som handler om girkasser i aktivitet, lyden av heftige turtall og duften fra en eksospotte. Altså noen av de klassiske faktorene rundt kjøreglede generelt, og kanskje BMW spesielt.
Audi Q4 e-tron
Audi har laget den beste utgaven av de mellomstore SUV-ene fra VW-konsernet. Men Q4 e-tron taper priskampen mot ID.4 og Enyaq.
Målt rekkevidde (vår test): 460,9 km (Q4 40) og 459,6 km (Q4 50 quattro), sommer. 380 km (Q4 40) og 349 km (Q4 50 quattro), vinter. WLTP er henholdsvis 485 og 459 km.
Batteri: 51–76 kWt.
Ladetid (vår test): 38 minutter (5 til 80 prosent).
Audi har lang tradisjon for innholdsrike tilvalgslister som løfter tilsynelatende rimelige modeller helt opp i det øverste prissjiktet.
Q4 starter litt over de nesten identiske ID.4 og Enyaq i pris, men noen minutter med tilvalgsmenyen bekrefter en evig Audi-sannhet: Man får det man betaler ekstra for.
Når det er sagt: Q4 er en topp bil, mer lik storebror e-tron enn ID.4 og Enyaq. Men forbedringene er såpass betydelige at Q4 gir mer Audi-elbil for pengene enn det gamle flaggskipet.
PS: Selv om den er over 30 cm kortere enn e-tron, så er den innvendige plassen i kupeen nesten like god. Det er én av fordelene ved at nye elbiler kan konstrueres med flatt gulv.
Renault Megane E-Tech
Vi hadde sprengt poengskalaen om alt ved Megane matchet utseendet. Likevel er dette en bil som løfter Renault rett inn i el-iten.
Zoe var en pioner blant elbilene i det europeiske markedet, dette er Renault-elbil nummer to. Og den har en del herlige trekk.
Men den ser enda bedre ut enn den er, skjønt det er mulig å trekke noen poeng også for det visuelle hvis vi vurderer førermiljøet isolert.
Bilen presterte utmerket i vår rekkevidde- og ladetest på sommerføre, og med prislapp rundt 400.000 kroner er det attraktiv for mange.
Ikke helt Mercedes-komfort eller Polestar-eleganse (for å sammenlikne med to potensielle konkurrenter), men defintivt en bil som befester Renaults posisjon i elbilnisjen.
Hyundai Ioniq 6
Det er med Ioniq 6 som med en opera eller et abstrakt maleri. Den er ikke ment for massene.
Litt fordi det er en sedan. Mest fordi den har et design like ubestemmelig og vinglete, som sjarmerende og innfallsrik. Dette er en svært kreativ improvisasjon rundt et ganske trøtt tema – en klassisk sedan.
Ioniq 6 er et rullende oppgjør med likegyldigheten.
Enten du ser den bakfra, med den Porsche-inspirerte hekken krydret med detaljer og diodelys.
Eller forfra, med det minimalistiske uttrykket som nærmest krummer seg ned mot asfalten, før spoileren i det snille ansiktet åpner seg og glefser i seg luft og øker marktrykket.
Renault Scenic
Det sier alt om hvor bra denne bilen er, når vi sitter og irriterer oss over det eneste den mangler.
For selvsagt burde den hatt firehjulsdrift. Som tvillingen Nissan Ariya. At de strategiske beslutningene i samarbeidet mellom Nissan og Renault ikke tilgodeser ønskene fra bittelille Norge, er egentlig forståelig.
Men det hjelper ikke et fnugg på konklusjonen:
Det som kunne vært en opplagt suksess – altså et opplagt valg for familier flest – reduseres til et alternativ for den lille prosentdelen som ikke prioriterer firehjulsdrift i denne klassen.
Likevel: Scenic har fått alt Megane manglet: Best rekkevidde, super baksetekomfort, solid bagasjevolum og elektrisk bakluke.
Noen andre gode vi ennå bare har prøvekjørt …
Mange nybillanseringer skjer med mulighet for bare en kort prøvekjøring før vi får anledning til å teste bilene grundig nok til å sette poeng.
Under ser du noen av modellene vi ennå bare har fått prøvekjørt, forhåpentlig skal de testes i nærmeste fremtid – selv om det ikke alltid er slik at alle varianter vil bli gjenstand for fullskalatest, på grunn av tilgjengelighet, liten interesse i markedet eller andre forhold. Her finner du prøvekjøringene våre samlet– alle drivlinjer. På denne siden finner du også biler vi senere har testet grundig, men prøvekjøringene kan ofte gi ekstra informasjon likevel.
Modellutvalget begynner å bli mer omfattende også blant elbilene.
Ifølge OFVs tall har det blitt solgt 142 ulike elbilmodeller i Norge fra 1991 frem til 2. november 2022. 102 av disse er det blitt solgt minst ett nytt eksemplar av i 2022. Flere av disse går imidlertid i store volum i bruktmarkedet (for eksempel VW e-Golf).
Bla ned for å finne bilen du leter etter – eller klikk her for å se alle våre biltester kronologisk.