DEN SISTE TILFØYDE: Les om EQE 300 under.Foto: MERCEDES
Pris, rekkevidde, lading og batteri:
Dette er de 24 beste elbilene i Norge akkurat nå
Skal du kjøpe elbil? Her er oversikten over alle modellene på det norske markedet, med informasjon om rekkevidde, batteristørrelse, ladetid, hengerfeste og modellvarianter – og alle våre tester.
Elbilene dominerer fullstendig i det norske nybilmarkedet, og nå kommer en strøm, unnskyld uttrykket, nye produsenter med attraktive modeller – ikke minst fra Kina.
Vi har samlet informasjonen om de viktigste, slik at du på denne nettsiden kan finne det vi til enhver mener er de 24 beste elbilene blant utgavene vi har testet.
Merk: Prisene er dessverre ikke oppdatert. Dette skyldes først og fremst de nye avgiftsreglene fra nyttår, der den nye vektavgiften blir inkludert, i tillegg til merverdiavgift på salgssummer over 500.000.
De viktigste oppdateringene i denne saken
23.11.21: Hyundai Ioniq 5, den første på topp, ble tangert av Kia EV6.
11.04.22: BMW iX inn på topp.
01.07.22: Renault Megane E-Tech inn i øvre sjikt.
03.11.22: Endringer for flere modeller. Opp: Polestar 2, på grunn av bedre rekkevidde og fortsatt lav pris. Mustang Mach-E, etter forbedret hengervekt. Ned: BMW i4 M50, på grunn av dårlig score i krastjest. BMW iX3 etter en ny vurdering.
08.12.22: BMW i4 eDrive40 rykker inn på fjerdeplass. Mercedes EQB faller ut av listen.
13.01.22: Mercedes EQE 300 inn på 12.-plass. Mazda MX-30 faller nedenfor grensen.
Dette kunne vært regnet om, men det er ikke ren matematikk – produsenter og importører tar også hensyn til markedet og justerer i disse dager sine priser . For eksempel gjennomførte Tesla et kraftig priskutt 13. januar.
Motor og NAF kjører hvert halvår den mest omfattende rekkevidde- og ladetesten i Norge med de nye modellene, for å undersøke i hvilken grad de faktisk leverer på de salgsløftene det lokkes med.
Med maks score i tre kategorier legger BMWs nye stolthet grunnlaget for ny poengrekord i Motors tester. Men bilen koster fort en million, så her er det mye som kan diskuteres.
Bilen får toppscore på design, komfort og kjøreegenskaper.
OK, vi kan diskutere designet. Knapt noen av våre poengkategorier er så dominert av smak og behag som designet.
Et godt design skal appellere til sansene og kreve noe av betrakteren. Likegyldighet speiler kjedsomhet.
Og designet til iX har vokst på oss. Vi ble ganske begeistret allerede da vi så bilen live tidlig i fjor høst. Men inntrykket er blitt forsterket. På komfort og kjøreegenskaper er vi nok ikke like åpne for diskusjon. Og selv med en stiv pris lander vi på toppscore for iX.
Hyundai Ioniq 5
Hyundai kombinerer et forfriskende utseende med unike ladekvaliteter på sin første SUV med Ioniq-brandet.
Sørkoreanerne tar nå steget fra trygge, kjedelige elbiler med brukbare tall på lading, pris og rekkevidde til en rendyrket elbilserie med Ioniq som merkenavn.
Ioniq 5 kom først. I år kommer også Ioniq 6 – begge med et nyvinnende og appellerende design.
Familie-SUV-en Ioniq 5 har importert i våre tester. Utvalget i denne modellklassen har blitt stort i løpet av de siste årene, og denne koreaneren er klasseledende på pris. Men det er ved hurtigladestolpen forskjellen er størst mellom Ioniq 5 og konkurrentene. Vi har målt 19 minutter fra 10 til 80 prosent i våre tester.
Kia EV6
Bare noen måneder etter at Ioniq 5 satte ny poengrekord i Motors tester, havner konsernsøsken Kia EV6 på samme sluttsum. Men bilene er mindre like enn tallet tilsier.
De to modellene deler plattform og de fleste viktige komponenter, som motorer, batterier, programvare og øvrig teknologi.
Likevel har de hvert sitt særpreg.
EV6 har også god komfort og lavt støynivå.
Den oppleves litt mer responsiv og kvikk i bevegelsene enn Ioniq 5, men dette handler nok også litt om at EV6 rent visuelt gir inntrykk av å kunne tilby mer kjøreglede.
EV6 har ikke skyvbart baksete, som Ioniq 5.
Under vår test ladet den noe svakere enn Ioniq 5, selv med samme batteri.
Vi trodde vi stakk hodet inn i et bol av hissige bensinhoder og ihuga fantaster da vi tidligere testet BMW i4M50 (se annet sted på denne siden) – og konkluderte med at BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler. Men idioterklæringene var få. Gledelig få, får vi vel si – selv om det brøt litt med forventningene.
BMW i4 eDrive40 framstår som en enda bedre bil. Vel å merke hvis man er villig til å se på BMW fra et litt annet perspektiv.
BMW i4 eDrive er foreløpig en bil som går litt under radaren hos både entusiastene og familiene. Desto større blir gleden for dem som oppdager den.
Skoda Enyaq
Skoda har et stort og begeistret publikum i Norge. Og deres første elektriske SUV leverer på det fansen etterspør.
Enyaq er i prinsippet ganske identisk med VW ID.4 og Audi Q4 e-tron, men likevel med et tydelig Skoda-preg – i en veletablert designretning.
Her er det ingen oppvisning i digital minimalisme. Knapper er innen rekkevidde for de fleste nøkkelfunksjoner i et førermiljø som er mer lettbent enn hos ID.4.
Har du fortid fra Skodas diesel- og bensinbiler, vil du kjenne deg igjen. Og glede deg over at Skoda kombinerer behagelig og praktisk transport bedre enn noen.
Tesla Model 3
Ingen biler har tatt Norge med storm som Tesla Model 3 gjorde våren 2019. Stadig er den en bestselger, ikke minst med hjelp av billigvarianten.
Model 3 er i sedan-segmentet som strengt tatt selger «null» i Norge, men kombinasjonen av pris, ladenettverk, rekkevidde, firehjulstrekk og digital minimalisme har fungert som fluepapir på norske bilkjøpere.
Senere har Tesla supplert med en Standard Range-utgave med bakhjulsdrift og litt kortere rekkevidde – og en prislapp (da) på under 350.000 kroner.
Det finnes mange biler som leverer bedre enn Model 3 på enkeltegenskaper, men på «den samlede pakka» scorer Tesla skyhøyt. I våre tester har Standard Range ladet raskere enn LR, mens rekkevidden har vært nær WLTP (i sommertemperatur).
Tesla Model Y
En vesentlig mer praktisk versjon av Model 3, likner en suksess. Og ganske riktig: Tesla Model Y er Norges mest solgte bil.
Introduksjonen av Tesla Model Y skulle utstå til Europa-fabrikken sto klar i Berlin. Men da forsinkelsene hopet seg opp, kom importen fra Kina.
Det falt godt i smak hos norske bilkjøpere, som sendte denne SUV-utgaven av Model 3 rett til topps på salgsstatistikken.
Svært mye av Model 3 kan gjenkjennes i denne noe større utgaven.
Interiørmessig er den nær identisk når det gjelder designet, men de vitale målene er forskjellige. Model Y er 18 cm høyere enn 3-eren. Det merkes når du setter deg inn, og i romsligheten i kupeen. TMY har god plass, rett og slett.
De skarpe kjøreegenskapene kler nok Model 3 hakket bedre enn den større SUV-en, og det finnes utvilsomt SUV-er med bedre kjørekomfort.
Polestar 2
Volvo-avleggeren Polestar kom til elbil-konkurransen med en bil som utfordret Tesla-favoritten Model 3. Nå er de i ferd med å lykkes.
Polestar 2, merkets første elbil, er en kombikupé – i motsetning til TM3s sedanformat.
Det betyr at Polestar 2 kommer med en stor bakluke til et ganske romslig bagasjerom.
Polestar har et modernisert Volvo-design, og for en sjåfør med fortid i en Volvo vil mye være kjent.
Største skuffelse med denne bilen var lenge rekkevidden, som i mange tester ikke har vist seg å være i nærheten av det Polestar lovet – og dermed milevis unna hovedkonkurrent Tesla 3.
Rekkevidden er blitt kraftig forbedret, uten at det har påvirket prisen veldig.
Volkswagen ID.4
Volkswagen har satset tungt på elbilskiftet. SUV-en ID.4 viser at de har lært mye siden introduksjonen av ID.3.
Slik bilmarkedet har utviklet seg med SUV-segmentets voldsomme dominans, er ID.4 blitt spydspissen til VW i verdens viktigste bilklasse.
For dem som veide mellom Passat og Tiguan ved tidligere VW-kjøp, stikker ID.4 seg nå ut som den opplagte modellen – kanskje i en slags intern konkurranse med ID.5, som har et litt mer kupéformet ytre.
ID.4 har store likhetstrekk med Skoda Enyaq og Audi Q4, og er prismessig den gunstigste.
Bilen stikker seg ikke ut som markedsleder i noen disipliner, men holder et jevnt svært solid nivå, uten opplagte svakheter. Med firehjulsdrift ligger den tett opptil nordmenns tradisjonelle krav til en SUV.
Cupra Born
Hvis du tar en Volkswagen ID.3 som er kurert for alle barnesykdommer, hva får du da? En Cupra Born.
Litt flåsete kan vi si at dette er en VW ID.3, bare bedre og billigere. I hvert fall var det slik da Cupra kom på banen. I rettferdighetens navn skal det sies at VW har kurert barnesykdommene på ID.3.
Cupra er navnet på elbilsatsingen til Seat, som igjen er en del av Volkswagen-konsernet.
Born har samme batteripakke på 58 kWt og samme motoreffekt på 204 hester som ID.3.
Her har vi definitivt en bra bil til en bra pris.
Hvis du kan nøye deg med en grå lakk som ikke er metallic, så får du bilen ferdig på veien for 343.000.
Ford Mustang Mach-E
Ford løftet frem sin mest ikoniske modell da de gjorde sin inntreden på elbil-markedet. Med Mustang Mach-E har Ford gjort det meste riktig.
Ford kan knapt sies å ha ledet an utviklingen i bilmarkedet de siste tiårene, men med Mach-E har de endelig en bil som appellerer utover deres trofaste menighet.
Strålende rekkevidde og god funksjonalitet er to attributter som lokker mange. Støynivået er også svært lavt.
Det utvendige designet er i større grad en smakssak.
Mercedes EQE 300
Rent bokstavelig er dette en E-klasse. I praksis er den langt mer komfortabel og ditto mindre praktisk.
Tilfeldighetene gjorde at vi skiftet fra innstegsmodellen av EQE til den nye og nesten dobbelt så dyre luksusedanen BMW i7. Og uten at vi skal trekke for mange paralleller, så slo det oss ganske umiddelbart at kjørekomforten i i7 absolutt var på høyde med EQE ...
Mindre flåsete: BMW i7 har enestående komfort. Men ikke bedre enn Mercedes EQE. Vårt spørsmål blir nærmest: Hvor mye bedre kan det egentlig gjøres?
Men med den nye generasjonen batterielektriske biler, setter Mercedes en ny standard. Vår sammenlikning med det ypperste BMW har å by på av luksus i øyeblikket, forteller det meste.
Og igjen: EQE koster i utgangspunktet halvparten. Dette er naturligvis et særdeles sterkt resultat for denne bilen. Vi gir 10 poeng til EQE for komforten.
BMW i4 M50
Denne bilen er beviset på at BMW nå lager bedre elbiler enn fossilbiler. Og bak den påstanden har vi to hovedargumenter.
Det norske avgiftssystemet gjør en fullblods familieracer som dette oppnåelig for svært mange. Med mindre man mener en elbil skal koste det samme som en bensinbil, så kan man trolig enes om at en elektrisk BMW til under halve prisen av en bensin-BMW, er en bedre BMW.
Og da er vi straks over på det andre premisset, som er mer emosjonelt, og følgelig vanskeligere å forholde seg til for svært mange:
Man må selvsagt lukke sansene for alt som handler om girkasser i aktivitet, lyden av heftige turtall og duften fra en eksospotte. Altså noen av de klassiske faktorene rundt kjøreglede generelt, og kanskje BMW spesielt.
Audi Q4 e-tron
Audi har laget den beste utgaven av de mellomstore SUV-ene fra VW-konsernet. Men Q4 e-tron taper priskampen mot ID.4 og Enyaq.
Audi har lang tradisjon for innholdsrike tilvalgslister som løfter tilsynelatende rimelige modeller helt opp i det øverste prissjiktet.
Q4 starter litt over de nesten identiske ID.4 og Enyaq i pris, men noen minutter med tilvalgsmenyen bekrefter en evig Audi-sannhet: Man får det man betaler ekstra for.
Når det er sagt: Q4 er en topp bil, mer lik storebror e-tron enn ID.4 og Enyaq. Men forbedringene er såpass betydelige at Q4 gir mer Audi-elbil for pengene enn det gamle flaggskipet.
PS: Selv om den er over 30 cm kortere enn e-tron, så er den innvendige plassen i kupeen nesten like god. Det er én av fordelene ved at nye elbiler kan konstrueres med flatt gulv.
Audi e-tron
Mange ventet lenge på Audis første helelektriske bil. Og da e-tron først kom, vinteren 2019, ble den en norsk bestselger.
Firehjulstrekk og hengerfeste for en bil mellom Q5- og Q7-størrelse traff blink.
e-tron kom tidlig i en bølge av store el-SUV-er som utfordret Teslas totale dominans i det øvre prissjiktet. Den fikk bedre mottakelse i markedet enn sammenliknbare konkurrenter som EQC og I-Pace.
Hvorfor?
Audi-merket har kraft i seg selv, men denne SUV-en har også ladeteknologi som lenge var klasseledende.
Rekkevidden i seg selv er ikke imponerende, men ladefarten er så høy at den tillot Audi å introdusere begrepet «forflytningshastighet».
e-tron scorer høyt på komfort og design, men prismessig begynner konkurransen å bli tøffere.
Renault Megane E-Tech
Vi hadde sprengt poengskalaen om alt ved Megane matchet utseendet. Likevel er dette en bil som løfter Renault rett inn i el-iten.
Zoe var en pioner blant elbilene i det europeiske markedet, dette er Renault-elbil nummer to. Og den har en del herlige trekk.
Men den ser enda bedre ut enn den er, skjønt det er mulig å trekke noen poeng også for det visuelle hvis vi vurderer førermiljøet isolert.
Bilen presterte utmerket i vår rekkevidde- og ladetest på sommerføre, og med prislapp rundt 400.000 kroner er det attraktiv for mange.
Ikke helt Mercedes-komfort eller Polestar-eleganse (for å sammenlikne med to potensielle konkurrenter), men defintivt en bil som befester Renaults posisjon i elbilnisjen.
Volvo XC40 Recharge
XC40 er første helelektriske bil fra Volvo. Og raskt har den blitt merkets mest solgte modell.
Nå er Mercedes på terskelen til en ganske stor utrulling av elektriske modeller. Og det har skjedd mye siden EQC ble introdusert med åpenbart slektskap til populære GLC.
EQC har det beste av Mercedes-egenskaper:
Høy komfort, solid kvalitetsfølelse og velkjente betjeningsløsninger.
Som elbil har imidlertid EQC verken spesielt god rekkevidde eller høy ladefart.
Prismessig hevder den seg derimot godt mot de tyske premium-kollegene, og salget har aldri vært høyere.
Mer enn annenhver solgte Mercedes i 2021 var en EQC.
BYD Tang
Mange nye kinesiske merker er på vei inn i norske bilbutikker. Den romslige SUV-en BYD Tang leder an.
BYD har i noen år vært blant Kinas største bilprodusenter. De gjør sitt første europeiske strandhogg innen elektriske personbiler i Norge. Og BYD Tang er modellen det skjer med.
Bilen har alle de egenskapene som norske bilkjøpere gjerne definerer som viktige:
Firehjulstrekk, god hengervekt, god plass, oppdatert teknologi, høyt utstyrsnivå og solide praktiske løsninger.
Og ikke minst: En god pris.
Men merkenavnet er ukjent, og bilen er relativt uprøvd under norske forhold.
Citroën ë-C4
Citroën satser på at merkets klassiske egenskaper skal gi godt elbilsalg. ë-C4 får maks pott på både komfort og pris.
Som del av det stadig større Stellantis-konsernet kommer Citroën til elbilfesten med en modell som har samme utgangspunkt som blant annet Opel og Peugeot.
Men den har noen egenskaper som ingen matcher i denne prisklassen:
Komfort og lavt støynivå.
OK, Citroën har definitivt vist modeller med et mer betagende design. Og bilen har ikke rekkevidde for fjerntliggende hytter.
Dette er for øvrig en av bilene som har et virkelig stort sprik i ladetid på sommer og vinter. I våre tester hurtigladet den på 28 minutter i sommertemperatur, mens det tok 37 minutter ved samme ladestasjon i vinterkulda.
Nio ES8
Nio flyttet inn på en av Norges dyreste adresser før de hadde solgt en eneste bil. Men de kan ikke skylde på ES8 hvis de ikke klarer å betale husleien.
La oss ile til med at bilen har sine mangler: Dette er ikke vogna for deg som skal ha firehjulstrekk og masse hengervekt (da er iX modellen, hvis det skal være BMW).
Som en elektrisk X3 har den BMW-kvaliteter på komfort og kjøregenskaper. Og den kommer brukbart utstyrt også på den enkleste modellvarianten, som har startpris på 559.000 kroner.
Det finnes el-SUV-er som er betydelig kraftigere (og dyrere), men denne modellen scorer høyt på energibruk og klarer Oslo–Bergen sommerstid uten ladestopp.
Peugeot e-2008
e-2008 har egenskaper som løfter Peugeot-salget. Med sjarm, god plass og rekkevidde for hverdagskjøringen.
Peugeot har sluppet to modeller i det norske elbilmarkedet – e-208 og e-2008. Sistnevnte har et sjarmerende særpreg og bedre plass enn de fleste konkurrentene i denne prisklassen.
Riktignok har både Tesla og Polestar kommet med standardmodeller som ligger nær en topputstyrt e-2008 i pris i 2021.
Rekkevidde og ladefart er ikke klasseledende, men ganske nær det reklamen lover.
Vi liker Peugeot-interiøret, selv om både layout og sittestilling krever en smule tilvenning.
Tesla Model X
Tesla Model X brøt en barriere. Men nå har det kommet rimeligere el-SUV-er som kan trekke tung hengervekt.
Model X vakte mye oppmerksomhet med sine karakteristiske falkevingedører og var blant Norges mest solgte biler i 2018.
En stiv pris var ingen hindring.
Foruten merkenavn, kule dører og et behagelig førermiljø, ble X selve symbolet på elbilen som hadde kraft til tung hengervekt. Og ikke minst: Plass i massevis, med 7 seter.
De siste årene har salget falt til bunns, parallelt med et betydelig tøffere konkurransebilde.
I 2023 kommer en kraftig modernisert utgave, Model X Plaid. Tross vekt og størrelse skal den gjøre 0–100 på under 3 sekunder. Med en startpris nær 1,2 millioner tømmer den sparebøssa omtrent like fort.
Noen andre gode vi ennå bare har prøvekjørt …
Mange nybillanseringer skjer med mulighet for bare en kort prøvekjøring før vi får anledning til å teste bilene grundig nok til å sette poeng.
Under ser du noen av modellene vi ennå bare har fått prøvekjørt, forhåpentlig skal de testes i nærmeste fremtid – selv om det ikke alltid er slik at alle varianter vil bli gjenstand for fullskalatest, på grunn av tilgjengelighet, liten interesse i markedet eller andre forhold. Her finner du prøvekjøringene våre samlet– alle drivlinjer. På denne siden finner du også biler vi senere har testet grundig, men prøvekjøringene kan ofte gi ekstra informasjon likevel.
Modellutvalget begynner å bli mer omfattende også blant elbilene.
Ifølge OFVs tall har det blitt solgt 142 ulike elbilmodeller i Norge fra 1991 frem til 2. november 2022. 102 av disse er det blitt solgt minst ett nytt eksemplar av i 2022. Flere av disse går imidlertid i store volum i bruktmarkedet (for eksempel VW e-Golf).
Bla ned for å finne bilen du leter etter – eller klikk her for å se alle våre biltester kronologisk.