FREMTIDIG SALGSSUKSESS? Mye tyder på at Volvo EX30 vil bli tatt godt imot.

Europa-produksjon:

Volvo vil unngå Kina-trøbbel med EX30

Selskapet er føre var, i forkant av eventuelle importrestriksjoner på Kina-produserte biler.

Publisert Sist oppdatert

Volvos nye småbil EX30 blir etter alt å dømme priset lavt – fra 321.900 kroner i Norge. Les mer om det her. 

Derfor er det ventet at bilen vil bli en storselger.

Men samtidig lurer det kanskje trøbbel rundt hjørnet, i form av proteksjonistiske EU-grep. 

Granskning av statsstøtte

I september varslet EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen en større granskning av kinesisk statsstøtte til elbil-produksjon. Resultatet kan bli økt toll, noe som vil ramme kinesiske produsenter uten fabrikker i Europa, som Nio og Xpeng. 

Men det vil dessuten være svært dårlig nytt for de europeiske fabrikantene Volkswagen, BMW og Mercedes-Benz, som alle har produksjonsanlegg i Kina. 

Samt Geely, selskapet Volvo og Polestar tilhører.

Frankrike har gått foran og innfører enkelte kutt i elbil-incentiver fra 15. desember i år. Disse kuttene er i praksis designet for å ramme Kina-import, siden faktorer som produksjon med kullkraft og lang båtfrakt vil bety null statlig bidrag ved private innkjøp. 

Alle biler som er laget i Kina, blir omfattet av det nye, franske regelverket. Også for eksempel Tesla Model 3. 

Covid, brann, toll

Volvo ønsker å unngå slike problemer. 

– Om det så blir en ny covid-situasjon, en fabrikkbrann eller geopolitiske endringer, som nye tolltariffer, er vi nødt til å sikre at vi har produksjon i flere deler av verden, sier toppsjef Jim Rowan. 

Planen er derfor å lage EX30 i Belgia – i tillegg.

– Å produsere EX30 i Gent demmer opp for problemet hvis toll, eller i verste fall et forbud, blir en realitet, sier Rowan ifølge Automotive News.

Fabrikken i Gent har fra før både XC40 og C40 blant sine modeller.

– Volvo er de første som gjør noe aktivt i forkant av gransknings­resultatene, derfor er dette svært viktig, sier bilanalytiker Matthias Schmidt til Automobilwoche [for abonnenter].