STOR, LITEN NYHET: EX30 blir en storselger for Volvo.

Prøvekjørt: Volvo EX30

Snart er denne inner­tieren Volvos mest solgte elbil

Volvos minste bil er deres største lansering på mange år. Med EX30 har trauste, trygge Volvo testet sine grenser på en svært vellykket måte.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Pris, praktisk, rekkevidde.

MINUS:

Bakseteplass, bagasjerom, støy.

BARCELONA (Motor): Med den lille SUV-en, bare 423 cm lang (21 cm kortere enn XC40), dypper selskapet tåa i et farvann hvor lav pris, kompakte løsninger og plassbegrensninger ikke er teoretiske muligheter, men absolutte krav.

Den øvelsen klarer de utmerket, selv om den nødvendigvis har en konsekvens Volvo ikke pleier å slite med.

Volvo EX30

  • Single Motor: Kr. 321.900 (Core), kr 351.900 (Plus). Bakhjulsdrift. 51/49 kWt batteri (brutto/netto), ladetid 26 min. (10-80 prosent inntil 134 kW). El-motor: 272 hk/343 Nm. 0-100: 5,7 sek. Toppfart: 180 km/t. Rekkevidde: 344 km. WLTP-forbruk: 16,7 kWt/100 km. Vekt u fører: 1758 kg (Plus). Hengervekt/taklast (kg): 1000/75 kg.
  • Single Motor extended range: Kr. 366.900 (Core), kr. 396.900 (Plus), kr. 426.900 (Ultra). Bakhjulsdrift. 69/64 kWt batteri, ladetid 26-28 min. (10-80 prosent inntil 153 kW). El-motor: 272 hk/343 Nm. 0-100: 5,3 sek. Toppfart: 180 km/t. Rekkevidde: Inntil 476 km. WLTP-forbruk: 15,7 kWt/100 km. Vekt u fører: 1755 kg. Hengervekt/taklast (kg): 1400/75 kg.
  • Twin Motor: Kr. 421.900 (Plus), kr. 451.900 (Ultra). Firehjulsdrift. 69/64 kWt batteri, ladetid 26-28 min. (10-80 prosent inntil 153 kW). El-motor: 428 hk/543 Nm. 0-100: 3,6 km/t. Toppfart: 180. Rekkevidde: Inntil 450 km. WLTP-forbruk: 16,3 kWt/100 km. Vekt u fører: 1868 kg. Hengervekt/taklast (kg): 1600/75 kg.
  • Lengde/bredde/høyde (mm): 4233/2032/1549. Akselavstand: 2650 mm. Bakkeklaring: 165 mm. Bagasjerom: 318 liter (904 liter nedfelt, baksete-splitt 40/60). Maks tillatt nyttelast: Fra 350 til 375 kg (varierer etter utstyrsmodell).

EX30 har veldig lite plass; bare drøyt 300 liter bagasjerom og så smått med baksete­plass at du ikke kan ta med voksne passasjerer på langtur. 

Det betyr at vi har å gjøre med en Volvo-modell som flørter med et annet segment av kjøpere og brukere enn merket pleier å gjøre.

Likevel er det bare et spørsmål om tid før dette er Volvos mest solgte elbil.

VOLVOS MINSTE: EX30 blir Volvos minste bil, 20 cm kortere enn XC40.

Rekkevidde

Bilmarkedet på terskelen til 2024 er ikke bare stadig kraftigere dominert av elektriske biler, men også i ferd med å filleristes av en priskrig.

Til denne festen dukker Volvo opp med et overraskende potent produkt, hvis du bare godtar premisset om at dette ikke er en vogn for å frakte storfamilien. 

Men som nummer-to-bil, eller for dem som ikke behøver å la bilkjøpet dikteres av plass til å frakte en ungeflokk, kommer EX30 med en imponerende pakke.

I sin enkleste utgave starter den på 321.900 kroner med rekkevidde nok til storbybruk. Nøyaktig 130.000 kroner høyere får du en fullspekket variant med firehjulsdrift og rekkevidde for enhver fjelltur – og med den heftigste akselerasjonen på en Volvo noensinne som bonus.

Umiskjennelig

Volvo har gått løs på denne oppgaven med en kreativitet og vilje til å teste nytt som strengt tatt ikke har vært deres fremste kjennetegn. Desto mer kudos for at de har landet imponerende stødig.

EX30 er umiskjennelig Volvo. 

Men også ikke en Volvo slik du kjenner den.

Akkurat som EX30 på ett vis er romslig. 

Samtidig som den har lite plass.

Disse tilsynelatende umulige motsetningene kommer bokstavelig talt til syne når du åpner døren til førersetet og stiger inn. Bak rattet er det så raust med plass at du et øyeblikk kunne tro du satt i en stor bil, men denne er altså tre cm kortere enn Volkswagens kompakte ID.3.

Perfekt skjerm

Romfølelsen påvirkes i noen grad av hvor langt bak du må flytte setet – og eventuelt gjøre et trangt baksete enda trangere. Men det er de nye løsningene som gjør susen:

  • En 12,3-tommers, høydestilt skjerm i midtkonsollen med et brukergrensesnitt som er noe av det beste vi har sett. Med Googles apper og tjenester har bilens markedets mest oppdaterte navigasjonsløsning. Noen vil savne head-up-display eller basisinformasjon i en liten skjerm bak rattet, men Volvo har begrenset seg til et minimum. Den kommende EX90 vil ha en større hovedskjerm med samme grunnoppsett (pluss en miniskjerm bak rattet).

  • Midtkonsollen stjeler lite plass, men har mye rom. Hanskerommet er flyttet til midten under skjermen, mens armlenet har to koppholdere som kan skyves ut. Ladeplater for mobiler er nesten i gulvhøyde, to USB-C-punkter likeså, i et rom for ledninger og løse små gjenstander som kan delvis lukkes.

  • I tillegg er dørene tømt for ledninger, høyttalere og annet som stjeler plass – til fordel for to store lommer med masse lagringsplass. Styringen av vindusheisene er flyttet til armlenet, høyttalerne er skjult i dashbordet. Setene er korte og med lite lårstøtte, men kan vinkles så problemet blir mindre for langbeinte.

Hengervekt

Bærekraftige materialvalg og bruk av natur- og jordfarger har preget Volvo-interiøret lenge, i EX30 mer enn noen gang. Denne modellen kommer med fire fargealternativer i paneler og setetrekk, med Pine og Indigo som to av de mest umiddelbart appellerende.

Romfølelsen er forsterket med et panoramatak (kun tilgjengelig på Ultra). Taket er laminert for å minimalisere støyen, men det er ingen veldig støysvak elbil.  

Baksetet deles 40-60 og har ikke skiluke, men takstativ kan ettermonteres på linje med hengerfeste. Bilen trekker mellom 1000 og 1600 kg, avhengig av modell.

Bagasjerommet er på stusselige 318 liter, hvorav 61 liter er under en gulvplate som med et enkelt grep kan reguleres for maks plass. Med nedfelte bakseter rommer bilen 904 liter. Den kommer med en liten frunk foran, som har plass til ladekabelen.

SMARTROM: Volvo har tenkt nytt og klokt om førermiljøet, der en skjerm med fortreffelig brukergrensesnitt troner over midtkonsollen.
LUFTIG: Midtkonsollen har fått minimal størrelse og praktiske rom, også det flytende armlenet er så kompakt at det bidrar til en romslig følelse fremme.
IKKE FOR DE STORE: Baksetet er trangere enn trangt, og uegnet for å transportere noen med norsk gjennomsnittshøyde på en langtur.

Karakteristisk

Bilen er fire cm lavere enn C40 og 10 cm lavere enn XC40, men gir likevel et ganske høyreist inntrykk. Bakkeklaring på 165 mm og luftmotstands­koeffisient på 0,28 understreker at det ikke nødvendigvis er en bil designet for småkjøring i byen.

Den har ikke LED Matrix-lys, men fremme er Volvos karakteristiske hammer-design i hovedlyktene. Bak har EX30 stiplete lyspunkter, både i hovedlyktene og i de vertikale bremselysene, et grep som både ser godt ut og gir karakter.

EX30 kommer i fem ulike farger (Moss Yellow, Cloud Blue, Vapour Grey, Crystal White og Onyx Black), enkelte av dem kan fås med tak i svart kontrastfarge.

Den triller på 18-, 19- eller 20-tommers hjul, med tre ulike fem-eikers design.

Den raskeste

Tilbake i forna dar har Volvo sikkert laget mindre biler enn denne. Men de har ikke laget noen raskere modell. Twin Motor-versjonen gjør 0–100 km/t på forbløffende 3,6 sekunder.

Varmepumpe bidrar til å holde forbruket nede. På de nye C40/XC40-versjonene har Volvo flyttet WLTP-sifrene ned på 17-tallet, i denne mindre modellen ligger forbruket på 15 og 16 kWt/100 km. Vi hadde forbruk på 16,5 kWt/100 km under vår testkjøring på tørre spanske veier i forrige uke.

Et annet elbil-faglig nøkkeltall peker også rett vei:

Hurtigladetiden er på 26 minutter for den minste versjonen, mellom 26 og 28 minutter for de andre, i intervallet mellom 10 og 80 prosent.

Det gir en kombinasjon av forbruk og ladehastighet som gjør den ganske effektiv også på lengre turer.

IKKE FOR LANGRENN: 318 liter bagasjerom, men ikke skiluke. Det betyr at skientusiastene trenger takstativ.
PLASSGUIDE: På bagasjelokket finner du informasjon om noen vitale mål for hva du kan få plass til.
EN LITEN FORDEL: Frunken betyr at ladekabelen ikke trenger å stjele av den begrensede bagasjeromsplassen. Og på innsiden av frunk-lokket ser du en av bilens to elger, den andre finner du på skuffen som står nede mellom forsetene.
LEKKER SIGNATUR: Baklyktene har fått et elegant og ukonvensjonelt design.

Firehjulsdrift

Vi har bare testet bilen under helt ukompliserte kjøreforhold, hvor den naturlig nok har fungert utmerket. Elbilens kraftige moment, den stabiliserende batteripakken mellom akslingene, og et fem-links hjuloppheng bak gjør den både kvikk, lettstyrt og velbalansert.

For mange norske kjøpere er firehjulsdrift en absolutt betingelse. Kanskje er det et krav mange med hell kan tenke gjennom en gang til?

EX30 kommer i en Single Motor extended range-versjon som har lavere pris, 475 km rekkevidde og bakhjulsdrift. Volvo har skiftet fra forhjuls- til bakhjulsdrift, og det har gitt versjonene med trekk på to hjul adskillig bedre vintergrep.

Skal du opp ekstreme bakker, kan firehjulsdrift være avgjørende, for veldig mange er det slett ikke noen nødvendighet.

Først fra Kina

De første EX30-modellene kommer til norske kunder tidlig i 2024.

Alle bilene som leveres i Norge neste år, vil være skrudd sammen i Kina, men Volvo har allerede flagget at de skal i gang med EX30-produksjonen også ved anlegget i Gent i Belgia.

Europa-produksjon kan være et uttrykk for forventning om stor etterspørsel. Det kan også være et grep som styrer modellen klar av eventuell straffetoll fra EU på biler produsert i Kina.

EX30 er produsert på samme grunnkonstruksjon som Smart #1 og Zeekr X, to biler som har likhetstrekk, men samtidig ganske ulike kvaliteter målt mot Volvoen.

  • Smart #1 har et moderne og friskt førermiljø, i et uvant designspråk som det er mulig å like – og mislike. Den starter på 400.000 kroner og har en toppversjon til over en halv million. Det betyr en prisfight som Volvo vinner på knockout.

  • Zeekr X har ennå ikke fått pris, men er 20 cm lengre enn EX30. Det gir bakseteplass og litt større bagasjerom. Men rekkevidden er kortere, akselerasjonen dårligere og hengervekt-kapasiteten den samme.

Ingen av dem har Volvos posisjon i vår bilbevissthet. Når de attpåtil taper på pris og rekkevidde, blir det krevende å utfordre storebror.