EU-TALE: Kommisjonspresident Ursula von der Leyen under sin tale om unionens tilstand, der hun varslet undersøkelser av kinesiske myndigheters elbilpolitikk.

EU-granskning med konsekvenser:

Slik kan konflikt med Kina ramme Europas bilstorheter

EUs beslutning om å granske kinesisk statsstøtte til elbil-produksjon kan få dramatiske konsekvenser – både for kinesiske merker i Europa og europeiske merker i Kina.

Publisert Sist oppdatert

Granskningen som EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen varslet denne uka, kan komme til å pågå i over ett år, men det tok ikke lang tid før bransjemedier tegnet et dramatisk bilde av hvilke følger EUs trussel om høyere tollavgifter kan få.

Og her er konsekvensene svært ulike:

BYD og MG er de to eneste kinesiske merkene som har etablert et visst fotfeste i Europa. For begge vil økt toll være et argument for å trappe opp produksjonen de allerede har etablert i Europa – og slik møte konkurransen i Europa med biler som er produsert i Europa, uten en ny Kina-toll på anslagsvis 10 prosent.

NIO og Xpeng er kinesiske oppstartsselskaper som ikke har etablert produksjon i Europa, og for begge vil en straffetoll kunne by på dramatiske utfordringer. Redaktøren for Kina-utgaven av Automotive News skriver torsdag at det vil være et alternativ for de to selskapene å stenge ned virksomheten i Europa.

Dramatikk for Geely

Men Automotive News er tydelig på at konsekvensene vil være størst for et konsern som Geely og de tre tyske gigantene, Volkswagen, Mercedes-Benz og BMW.

Geelys bukett av selskaper hviler alle tungt på produksjon i Kina.

Volvo har tre av sine seks fabrikker i Kina, og har planlagt produksjon av sin nye billigmodell EX30 nettopp i Kina. Polestar har det alt vesentlige av sin produksjon i Kina; både dagens Polestar 2, men også de kommende Polestar 3 og Polestar 4 er planlagt bygget i Kina.

Zeekr og Smart er to andre Geely-merker som nå står foran Europa-lansering av modeller som produseres i Kina, først Zeekr X og smart #1.

Enkelte europeiske produsenter, ikke minst blant Stellantis-merkene og franske Renault, vil straffetoll for kinesiske merker ganske sikkert hilses velkommen.

The Economist skriver torsdag at «klager fra en europeisk bilindustri som lenge har fått alle slags former for offentlig støtte, vil fremstå hyklersk».

Tyske komplikasjoner

Men for de tyske selskapene er situasjonen langt mer komplisert enn hos Stellantis.

For én ting er at særlig Volkswagen utfordres av det økte kinesiske nærværet i Europa, mens premiumbrand som BMW og Mercedes ikke ser noen umiddelbar trussel i billigbiler fra øst. 

Viktigere: For den tyske troikaen samlet kommer halvparten av nettofortjenesten fra deres forretninger i Kina, og de har investert enorme summer i sine virksomheter i Kina gjennom årtier.

Griser kommer til å fly før kinesiske myndigheter stilltiende aksepterer europeiske handelsrestriksjoner. Og allerede i sin første kommentar torsdag var det klare varsler om hva som venter:

EUs undersøkelser er «en ren proteksjonistisk handling som alvorlig vil forstyrre og forvrenge den globale bilindustrien og dens forsyningskjeder, også innenfor EU, og vil ha en negativ innvirkning på de økonomiske relasjonene og handelsforbindelsene mellom Kina og EU», skrev det kinesiske handelsdepartementet i en uttalelse, ifølge Reuters.

PS: Du kan lese hele von der Leyens tale her.