EN ALDRI SÅ LITEN PRISBOMBE? Volvo EX30 lanseres i dag, onsdag.

Tidenes raskeste:

Prisbombe fra Volvo – venter stor­salg av EX30

Noen biler overrasker og setter ny standard andre må følge. Elektriske Volvo EX30 kan være en sånn bil.

Publisert Sist oppdatert

Milano (Motor): Volvos minste SUV noensinne er avduket og later til å by på en totalpakke for pengene vi ikke helt har sett maken til så langt.

Bitte liten er den forresten ikke, med lengde på 4,23 meter, er EX30 snaue 20 cm kortere enn storebror XC40.

Volvo EX30

  • Single Motor: Batteri 51/49 (brutto/netto), 200 kW, 272 hk, 0–100 km/t 5,7 s., WLTP 344 km.
  • Single Motor Extended Range: Batteri 69/64 (brutto/netto), 200 kW, 272 hk, 0–100 km/t 5,3 s., WLTP 480 km.
  • Twin Motor Performance: Batteri 69/64 (brutto/netto), 315 kW, 428 hk, 0–100 km/t 3,6 s., WLTP 460 km.
  • Lengde, bredde, høyde: 423, 184 og 155 cm. Bakkeklaring med sjåfør i bilen: 16,5 cm.
  • Vekt: 1830–1963 kg (avhengig av utstyr).
  • Bagasjerom: Fra 318 liter (opp til setekant bak) til 904 liter (til taket med baksetet nedfelt).

Omtrent på størrelse med kompakte SUV-er som Volkswagen T-Roc.

Bagasjeplassen er godkjent for klassen med et nødskrik, motorens plassering under gulvet begrenser volumet til 318 liter. Men det er kjekt med 7 liter til ladekablene under panseret foran.

For å ta hovedlinjene fra det praktiske samtidig, har du 75 kg taklast, og tilhengervekt fra 1000 til 1600 kg – avhengig av drivlinje. Det er skikkelig bra.

Høres dette ut som et utgangspunkt du kan leve med, følger de gode nyhetene på rekke og rad.

Drivlinje, batteri og rekkevidde

EX30 kommer i tre utgaver:

● Firehjulsdrift med stort batteri,

● bakhjulsdrift med stort batteri eller

● bakhjulsdrift med lite batteri.

Med hele 428 hestekrefter og 543 Nm i dreiemoment, er Twin Motor Performance-utgaven den raskest akselererende Volvoen noensinne:
0–100 km/t avklares på 3,6 sekunder.

Det er mildt sagt noe nytt i dette segmentet, og en av årsakene til at EX30 ser ut til å heve listen for hva som kan forventes.

Batterikapasitet på 64,5 kWt netto gir foreløpig estimert rekkevidde på 460 km. Hurtiglading kan skje med effekt opp til 153 kW, som skal bety at du vil kunne lade fra 10 til 80 prosent på ned mot 26 minutter.

Single Motor Extended Range (bakhjulsdrift) har samme batteri og ladeegenskaper, men motoreffekt på 272 hestekrefter. Den er fortsatt kvikk, med 0–100 km/t på 5,3 sekunder, og antas å få 20 km lengre rekkevidde.

Innstegsmodellen Single Motor, på sin side, har 49 kWt batteri – med 344 km i estimert rekkevidde. Her er makseffekt for hurtiglading redusert til 134 kW. Det er fortsatt bedre enn de fleste elbiler på denne størrelsen.

25 prosent lavere karbonavtrykk

Kutt i utslippene både under produksjon og i bilens livsløp reduserer karbonavtrykket EX30 vil etterlate seg etter fullt livsløp, til under 30 tonn. Det er ned 25 prosent sammenliknet med C40/XC40.

Bilens reduserte størrelse gjør sitt, så som utstrakt bruk av resirkulerte materialer. Det gjelder en fjerdedel av aluminiumet, 17 prosent av stålet og 17 prosent av plasten – fra støtfangere til interiørmaterialer.

FRA FØRERPLASSEN: Skjermen er delt i flere seksjoner, hvor den øvre delen alltid er reservert speedometer, rekkevidde og lignende, mens du på midten for eksempel har kart eller medieavspilling. Nederst er klima-anlegget, sammen med et smart oppsett av hurtigvalg som automatisk tilpasser seg dine mest brukte funksjoner.

Bærekraft preger også interiøret – selvsagt sammen med minimalistisk skandinavisk-inspirert design.

Fornybare materialer som ull, denim og lin benyttes i hver sin retning for å skape fire ulike rom-temaer innvendig.

TOPPSJEFEN: – Dette er en big deal for oss, kundene våre og bilindustrien, sier Jim Rowan om EX30.

Denim-versjonen er basert på avfallsprodukter fra industriens resirkulerings­prosess, så riktig like sterk olabuksefølelse som i AMC Levi’s Gremlin fra 1973, hvor setene faktisk var trukket i Levi’s jeans-stoff, er det ikke.

Lydplanke

Skjermen i midten måler 12,3 tommer og er mer dominerende i dashbordet enn på andre Volvo-modeller så langt. Det er rimelig å anta at det Google-baserte systemet er minst like enkelt i bruk på EX30, som i andre modeller.

Om adopsjonen av lydplanke-idéen fra stua gir bedre lyd, eller hovedsakelig er lønnsom for Volvo å installere, gjenstår å se.

Men tanken er det ikke noe i veien med, og reduksjonen i kabling til høyttalere rundt om i bilen positiv.

Utstyr og pris

Core, Plus og Ultra er utstyrsversjonene EX30 kommer i. LED hovedlys, parkeringssensorer bak og infotainmentsystem fra Google er blant standardutstyret på innstegs­versjonen, mens Plus gir elektrisk bakluke, lydplanke fra Harman Kardon og en ny generasjon Pilot Assist.

Ultra betyr ombordlader på 22 kW, 360-graders kamera, automatisk parkering, panoramatak og 19-tommers felger.

Neste år kommer EX30 dessuten i Cross Country-utgave med høyere bakkeklaring, utvendige stylingdetaljer i sort og sølv, og et lite svensk flagg på siden av panseret. Den burde passe Norge godt.

Så til hovedpoenget: Prisene på Volvo EX30 starter på bare 321.900 kroner (Single Motor, lite batteri og Core utstyrsnivå).

KOMFORTABELT: Forsetene er, på vanlig Volvo-vis, komfortable å sitte i, og har gode justeringsmuligheter. De kommer med fire ulike trekk – to basert på resirkulerte materialer, to på fornybare. Hele interiøret er sentrert mot midten, du har ingen instrumentskjerm rett foran deg, bare infotainmentskjermen. Også bryterne til vindusheisene er i midten – det samme gjelder et stort hanskerom.
KNAPT, MEN NOK FOR MANGE: Det er enkelt å gå ut og inn av baksetet, og sikten ut til sidene er grei. Benplassen er det imidlertid dårligere stilt med, og lårstøtten er så å si ikke-eksisterende – som en følge av høyt gulv og lav setepute. Fire voksne går, men det blir ingen langtur. Hodeplassen er imidlertid god, i alle fall med panoramatak.
BAGASJEROMMET: Dette tar 318 liter. Om «hylla» i gulvet er på topp, er 69 av dem under.
ER DET PLASS? Svaret er formodentlig «ja».

Du får den i Plus-utgave mot tillegg på 45 000 kroner.

366.900 kroner gir det større batteriet i kombinasjon med bakhjulsdrift, igjen med 45.000 ekstra for oppgraderingen til Plus. Toppnivået Ultra gir totalpris på 421.900.

Firehjulsdrevne Twin Motor Performance kommer i Plus-utgave for 426.900 kroner, og i Ultra mot påslag på 20.000.

NESTE VARIANT: EX30 Cross Country, som vises neste år. Bilen du ser på bildet, er noe mellom produksjonsbil og konseptbil.

Venter volum

Kostnader for tilhengerfeste og vinterhjul tilkommer, men her priser Volvo aggressivt:

– Det er en forventning om at dette er en bil som vil selge i stort volum, sier Erik Trosby, markeds- og kommunikasjonssjef i Volvo Cars.

Det har han antagelig rett i, denne elbilen gir uvanlig mye for pengene, den er dessuten mer eller mindre alene i segmentet med firehjulsdrift.

EX30 kan også anskaffes via bilabonnement fra Volvo, med priser fra 6290 til 7590 kroner per måned.

Salget av EX30 starter i dag. Bilen er ventet til Norge første kvartal neste år.

    Under: Setetrekkene du kan velge mellom.