SLIK? Honda holder fast på at det vil komme en produksjonsmodell som vil likne.
HIROSHIAOKI, HONDA
Ny plattform:
Slik er Hondas elbil-planer
Honda har fortalt litt mer om sine visjoner for de kommende årene.
Honda kan knapt beskyldes for å være den mest aktive påskynderen hva elbiler angår, men en viss aktivitet er det mulig å se:
● Selv om sjarmerende Honda e er historie, kom kompakt-SUV-en e:Ny1 i fjor – riktignok til lunken mottakelse hos Motor. Prisen ble etter hvert dumpet med 110.000 kroner.
● I sommer ble det klart at modellnavnet Prelude børstes støv av.
● Kort tid senere inngikk produsenten et elbilsamarbeid med Nissan og Mitsubishi.
● Den viktigste nyheten kom likevel allerede i vinter, da Honda viste frem bilen du ser på bildet over, i Las Vegas.
Og det er denne siste tråden selskapet nå tar opp igjen. Under «Honda 0 Tech Meeting 2024» denne uken var det særlig den nye plattformen som ble omtalt.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Slankere og lettere
0-plattformen er tilrettelagt for både for- og firehjulsdrift. Honda gjør et poeng av at den er både mindre og lettere enn det konkurrenter tilbyr – anslagsvis 100 kilo lettere og med et batteri som er seks prosent tynnere enn det andre produsenter leverer, selv om det er uklart hvilke biler Honda her sikter til.
Vekselretteren skal også være 40 prosent mindre enn det vi må forstå som et gjennomsnitt av konkurrentene.
Honda antyder en rekkevidde på snaut 50 mil, i hvert fall før større batterier blir tilgjengelige, men dette er uansett etter den noe strengere, amerikanske EPA-standarden.
Konseptet var ikke fantasi
Men – kanskje mest interessant og gledelig for Honda-entusiaster med sans for annerledes design:
Det ble avgitt løfter om at den første modellen skal likne på konseptet du kan lese mer om nederst på denne siden.
Den varslede SUV-en synes imidlertid å bli et år forsinket, sammenliknet med tidligere estimater. Den skal komme i 2027, mens en lillebror etter planen vil dukke opp i 2029.
Hvordan Honda skal makte å lansere de tidligere bebudede 30 elbilene innen 2030, er det dermed litt vanskelig å bli klok på.
PS: Honda hinter også om et slags manuelt gir for elbiler. Det kan du lese om her.
Kilder: Hondas pressemelding, der det står mye mer om de tekniske aspektene, samt Vi Bilägare