TAR OPP KAMPEN: Nissan-sjef Makoto Uschida i Nissan (til venstre) og Honda-sjef Toshihiro Mibe under pressekonferansen i forrige uke.

Sammen mot Tesla og Kina:

Nissan og Honda tar med Mitsubishi på elbil-satsing

Avtalen mellom Nissan og Honda er endelig formalisert. Samtidig varsler de to at en tredje produsent blir med på leken.

Publisert

I mars kom nyheten om at Honda og Nissan aktet å gå sammen om et elbilsamarbeid. 

Den endelige avtalen ble klubbet gjennom og formelt presentert i slutten av forrige uke, skriver Automotive News

De to bilprodusentene har ambisiøse elbilplaner, men per nå for lite vind i seilene, ifølge dem selv. Bakgrunnen for samarbeidet er det samme som ellers i bilverdenen: Del kostnadene på flere, så blir det billigere for alle.

Tesla + Kina

– Vi må gjøre noe nå, ellers vil vi ikke klare å ta igjen forspranget, sa Honda-toppsjef Toshihiro Mibe under den siste presentasjonen.

Referansen er klar – det er Tesla og de kinesiske elbilprodusentene som utgjør ledergruppen Nissan og Honda akter å innhente. 

Samtidig skimter de naturlig nok til det allerede eksisterende samarbeidet mellom deres japanske konkurrenter Toyota, Mazda, Subaru og Suzuki.

– Skal vi være konkurransedyktige, trenger vi flere venner på vår side, sa Nissan-toppsjef Makoto Uchida. 

Den siste «vennen» i gjengen, Mitsubishi, ble offentliggjort torsdag. 

Det skal sies at beslutningen neppe overrasket folk som har god kjennskap til sistnevnte. Nissan har nemlig sittet på den største aksjeposten (cirka en tredel) i Mitsubishi Motors helt siden 2016.

Klar nummer to

Styrkeforholdet i Japan ser dermed slik ut:

● Toyota, Mazda, Subaru og Suzuki: 16,3 millioner biler per år, på verdensbasis. Toyota står alene for 11 millioner av disse.

● Honda, Nissan og Mitsubishi: 8,5 millioner biler. Mitsubishis bidrag er rundt 815.000.

Samarbeidet dreier seg om de aller fleste elbil-spesifikke delene og faktorene, som programvare, motorer og batterier. 

Automotive News har intervjuet den Tokyo-baserte CLSA-analytikeren Christopher Richter, som synes samarbeidet er løfterikt. 

Han har likevel én klar advarsel:

– Det å gjøre ting fort og knuse noen egg på veien er en tankegang som ikke synes å være rotfestet her, vi snakker fortsatt om en veldig gradvis tilnærming. De trenger folk med radikale ideer, noen som tenker annerledes enn det som er vanlig i den tradisjonelle delen av bilbransjen.